محکومیتهای سریالی علیه اسنپ؛اکوپلاس غیررقابتی اعلام شد

به گزارش «نبض فناوری» و براساس گزارشی که در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۴ منتشر شده، موضوع شکایت از نحوه محاسبه نرخ کمیسیون و کرایه سفر توسط شرکتهای تاکسی اینترنتی در جلسه رسمی شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفته است.
افزایش نرخ در سفرهای ویژه، محل اختلاف
طبق اعلام رسمی شورا، یکی از موارد اصلی بررسی، تفاوت معنادار کمیسیون تعیینشده برای سفرهای ویژه نظیر سرویس اسنپ اکوپلاس نسبت به سفرهای عادی بود. اسنپ در جریان این جلسه به دریافت کمیسیون بالاتر در سرویسهای ویژه اذعان داشته و همین مسئله، از سوی شورا مصداق بند ط ماده ۴۵ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است؛ بندی که به صراحت رفتارهای ضدرقابتی را ممنوع میداند.
رأی قابل اعتراض در هیئت تجدیدنظر
بر اساس رأی صادرشده، اسنپ موظف است رویه افزایش کمیسیون در سفرهای خاص را متوقف کند. البته این رأی ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در هیئت تجدیدنظر موضوع ماده ۶۴ همان قانون خواهد بود.
اسنپ در تیررس نهادهای تنظیمگر
این تنها موردی نیست که شورای رقابت علیه شرکتهای تابعه اسنپ رأی صادر کرده است. در هفتههای اخیر نیز، این شورا قراردادهای انحصاری اسنپفود با رستورانها را ضدرقابتی اعلام کرد. همچنین در پرونده شکایت شرکتهای ازکیوام و دیجیپی علیه اسنپپی، رأی نهایی به نفع شاکیان و به زیان اسنپپی صادر شد؛ آن هم به دلیل شروط محدودکننده و انحصاری در قراردادهای مالی.
با توجه به زنجیرهای از احکام صادرشده علیه شرکتهای وابسته به اسنپ در حوزههای مختلف (حملونقل، غذا و خدمات مالی)، به نظر میرسد شورای رقابت نسبت به رشد رویههای انحصارگرایانه در زیستبوم پلتفرمهای دیجیتال حساستر شده است. اگرچه حمایت از نوآوری و مدلهای کسبوکار جدید ضروری است، اما رعایت قواعد رقابت سالم و جلوگیری از بهرهکشی پنهان از کاربران، لازمه پایداری بازار دیجیتال خواهد بود.