پژوهش MIT: استفاده از GenAI مغز را به حالت مبتدی بازمیگرداند

یک مطالعه جدید از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان میدهد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد (GenAI) مانند مدلهای زبانی بزرگ میتواند فعالیت مغزی انسان را کاهش داده و بر حافظه و خلاقیت تأثیر منفی بگذارد.
به گزارش «نبض فناوری» به نقل از ایتنا، مطالعهای تازه از دانشگاه MIT نشان میدهد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد، مانند مدلهای زبانی بزرگ (LLM)، باعث کاهش فعالیت مغزی، کاهش حافظه و ضعیف شدن ارتباط بین بخشهای مختلف مغز میشود. این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات شناختی فناوریهای نوین، بهویژه در زمینه آموزش، رسانه و سیاست انجام شده است.
در این تحقیق، سه گروه از شرکتکنندگان هر کدام سه مقاله نوشتند: یک گروه با کمک LLM، گروه دوم با موتورهای جستوجو، و گروه سوم بدون استفاده از هیچ ابزار خارجی. سپس اعضای گروه LLM و گروه بدون ابزار جای خود را برای نوشتن مقاله چهارم عوض کردند. اسکنهای مغزی نشان دادند که کسانی که از LLM استفاده کرده بودند، ارتباطات عصبی کمتری داشتند و حافظه ضعیفتری نشان دادند.
اگرچه مقالات گروه LLM از نظر نمرهدهندگان انسانی و هوش مصنوعی نمرات خوبی گرفتند، اما این نوشتهها بیشتر یکدست و محدود به متن اولیه بودند. این افراد بیشتر تمایل داشتند از خروجیها کپی و پیست کنند، تغییرات کمی در نوشته ایجاد کنند و کمتر قادر بودند از نوشتههای قبلی خود نقلقول کنند. در مرحله نهایی، کاربران LLM توانایی کمتری در یادآوری مطالب قبلی داشتند و فعالیت مغزشان به سطح یک مبتدی بازگشته بود.
در این تحقیق، سه گروه از شرکتکنندگان هر کدام سه مقاله نوشتند: یک گروه با کمک LLM، گروه دوم با موتورهای جستوجو، و گروه سوم بدون استفاده از هیچ ابزار خارجی. سپس اعضای گروه LLM و گروه بدون ابزار جای خود را برای نوشتن مقاله چهارم عوض کردند. اسکنهای مغزی نشان دادند که کسانی که از LLM استفاده کرده بودند، ارتباطات عصبی کمتری داشتند و حافظه ضعیفتری نشان دادند.
اگرچه مقالات گروه LLM از نظر نمرهدهندگان انسانی و هوش مصنوعی نمرات خوبی گرفتند، اما این نوشتهها بیشتر یکدست و محدود به متن اولیه بودند. این افراد بیشتر تمایل داشتند از خروجیها کپی و پیست کنند، تغییرات کمی در نوشته ایجاد کنند و کمتر قادر بودند از نوشتههای قبلی خود نقلقول کنند. در مرحله نهایی، کاربران LLM توانایی کمتری در یادآوری مطالب قبلی داشتند و فعالیت مغزشان به سطح یک مبتدی بازگشته بود.

در مقابل، گروهی که بدون ابزار کار کرده بودند، فعالیت مغزی قویتری داشتند و مطالب گذشته را بهتر به یاد میآوردند، هرچند نوشتههایشان همیشه دقیقترین نبود. کسانی که از گروه LLM به گروه بدون ابزار منتقل شدند نیز افزایش چشمگیری در ارتباطات مغزی نشان دادند.
گروه استفادهکننده از موتور جستوجو عملکردی بینابینی داشت: فعالیت مغزی آنها متوسط بود و نوشتههایشان همچنان یکدست، اما از نظر حافظه بهتر از کاربران LLM عمل میکردند.
این یافتهها نگرانیهایی را درباره وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی در آموزش و ارزیابیها ایجاد کرده است. زیرا نهتنها دانشآموزان، بلکه حتی معلمان نیز به ابزارهای هوش مصنوعی برای نمرهدهی و تحلیل تکالیف روی آوردهاند، که میتواند پیامدهای منفی بلندمدتی برای تواناییهای شناختی داشته باشد.