گوگل با هوش مصنوعی جمینی، انقلابی در کلاس های درس به پا می کند

گوگل با هوش مصنوعی جمینی، انقلابی در آموزش و کلاس های درس رقم می زند
به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از زوم تک از تک کرانچ، شرکت گوگل روز دوشنبه مجموعهای از به روز رسانی ها را با هدف ادغام عمیق تر هوش مصنوعی جمینی و سایر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود در محیط های آموزشی اعلام کرد. این غول فناوری در کنفرانس فناوری آموزشی ISTE، بیش از سی ابزار هوش مصنوعی جدید برای مربیان، نسخهای از برنامه جمینی که به طور خاص برای آموزش طراحی شده است، دسترسی گسترده به برنامه ایجاد ویدیوی مشارکتی خود یعنی Google Vids، و سایر ابزارها برای کروم بوک های مدیریت شده را معرفی کرد.
این به روز رسانی ها، نشاندهنده یک حرکت بزرگ در زمینه فناوری آموزشی است، جایی که مربیان از پیش نیز با چالش های انطباق با ابزارهای هوش مصنوعی، مانند چت بات های هوش مصنوعی و شرکت های نوپایی که وعده “تقلب در همه چیز” را میدهند، درگیر بودهاند. امروزه کودکان و نوجوانان مدرسهای بیشتر احتمال دارد از چت جی پی تی برای کمک به تکالیف خود (یا حتی انجام کامل آنها) استفاده کنند تا اینکه از معلم خود بخواهند مفاهیم را دوباره توضیح دهد. در سطح آموزش عالی نیز، دانشگاه ها با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند که آیا ابزارهای تشخیص سرقت ادبی اصلاً قادر به شناسایی محتوای نوشته شده توسط هوش مصنوعی هستند یا خیر. در بحبوحه این تحول، گوگل با قدرت تمام به پیش میرود و ادعا میکند که “هوش مصنوعی مسئولانه” میتواند در ترکیب با آموزش مبتنی بر انسان، به ایجاد “تجربیات یادگیری جذابتر و شخصی سازی شده” کمک کند.
جمینی در کلاس درس: ابزارهای رایگان برای هر معلمی
گوگل از زمان اعلام برنامه های خود برای آوردن جمینی به کلاس درس در سال گذشته، روز دوشنبه اعلام کرد که مجموعه هوش مصنوعی جمینی آن اکنون به صورت رایگان برای همه حساب های Google Workspace for Education در دسترس است. این دسترسی رایگان یک گام بزرگ در جهت democratize کردن ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی است. معلمان در سراسر جهان میتوانند بدون نگرانی از هزینه ها، از این ابزارهای قدرتمند بهرهمند شوند و تجربه تدریس خود را متحول کنند.
بیش از ۳۰ قابلیت جدید برای معلمان
این مجموعه شامل بیش از ۳۰ قابلیت جدید است، از جمله توانایی معلمان برای ایده پردازی، تولید برنامه های درسی و شخصیسازی محتوا برای دانش آموزان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی. این قابلیت ها به معلمان این امکان را میدهند که زمان بیشتری را صرف تعامل با دانش آموزان و تمرکز بر نیازهای فردی آنها کنند، در حالی که جمینی وظایف زمان بر مانند برنامهریزی و تهیه مطالب را بر عهده میگیرد. این به معنای کاهش بار کاری معلمان و افزایش کیفیت آموزش است.
ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری تعاملی
طی چند ماه آینده، گوگل به معلمان این امکان را میدهد که با استفاده از ابزار تحقیقاتی هوش مصنوعی Notebook LM، به همراه مواد درسی خود، راهنماهای مطالعه تعاملی ایجاد کنند. این ابزار به دانش آموزان کمک میکند تا مفاهیم پیچیده را بهتر درک کنند و با محتوای درسی به شیوهای جذاب تر تعامل داشته باشند. علاوه بر این، معلمان میتوانند نسخه های سفارشی از هوش مصنوعی جمینی را با نام “Gems” ایجاد کنند، که به عنوان “کارشناسان هوش مصنوعی” عمل میکنند و به دانش آموزانی که نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند یا می خواهند موضوعی را بهتر درک کنند، کمک میکنند. این رویکرد به طور اساسی فعالیتی را که دانش آموزان از قبل انجام میدهند – یعنی پرسیدن سوال از چت بات های هوش مصنوعی برای توضیح یک موضوع یا پاسخ به سوالات – را به فناوری هوش مصنوعی خود گوگل هدایت میکند، جایی که به طور خاص بر اساس مواد درسی خود معلم آموزش دیده است.
پشتیبانی در زمان واقعی و ایجاد ویدیو با هوش مصنوعی
به زودی، معلمان قادر خواهند بود هنگام استفاده از ابزار Read Along in Classroom، پشتیبانی در زمان واقعی را برای دانش آموزان خود از طریق یک همراه خواندن مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهند. این ویژگی به دانش آموزان کمک میکند تا مهارت های خواندن خود را تقویت کنند و بازخورد فوری دریافت کنند. گوگل همچنین دسترسی اساسی به ابزار ایجاد ویدیوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود، Google Vids، را گسترش میدهد تا برای همه کاربران Google Workspace for Education در دسترس باشد. معلمان میتوانند از این ابزار برای ساخت ویدیوهای آموزشی استفاده کنند، در حالی که دانش آموزان میتوانند از Vids برای کارهایی مانند گزارش کتاب یا سایر تکالیف بهره ببرند. این قابلیت، فرصتهای جدیدی را برای ایجاد محتوای آموزشی جذاب و بصری فراهم میکند.
امنیت داده ها و مدیریت پیشرفت دانش آموزان
این شرکت همچنین مجموعهای از قابلیت های جدید را برای ردیابی پیشرفت دانش آموزان در برابر استانداردهای یادگیری و مهارت ها، مشاهده تجزیه و تحلیل عملکرد و مشارکت دانش آموزان، تضمین بهتر امنیت داده های کاربران جمینی و داده ها در جیمیل، مدیریت دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی مانند جمینی و Notebook LM، کنترل بهتر اتاق های انتظار Google Meet و موارد دیگر را ارائه میدهد. این ویژگی ها به مدیران مدارس کمک میکنند تا کنترل بیشتری بر داده ها و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشند و از حریم خصوصی دانش آموزان محافظت کنند.
کروم بوک های مدیریت شده و ابزارهای کلاس درس
علاوه بر مجموعهای از به روز رسانی ها برای کروم بوک های مدیریت شده، گوگل یک حالت آموزشی جدید به نام Class tools را معرفی کرد. این ابزار به معلمان اجازه میدهد تا به طور مستقیم با دانش آموزان خود از طریق Google Classroom ارتباط برقرار کرده و محتوا را به صفحه نمایش کودکان به اشتراک بگذارند، مانند ویدیوها، مقالات، اسلایدها و آزمون ها. این ابزارها در صورت نیاز میتوانند با زبان دانش آموز تطبیق داده شوند و برای حفظ تمرکز کودکان بر یادگیری با محدود کردن مرور به تبهای خاص طراحی شدهاند. این قابلیت ها به معلمان کمک میکنند تا محیط کلاس درس را بهتر مدیریت کرده و مطمئن شوند که دانش آموزان بر روی محتوای آموزشی متمرکز هستند.