کد خبر: ۴۷۶۱
|
۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰

از بازی گشت پلیس 2 تا چالش‌های صنعت گیم

گفت‌وگو با بهزاد رجبی پور هم‌بنیان‌گذار بازی که نیروی انتظامی در آن سرمایه‌گذاری کرد؛
در بازی گشت پلیس 2، بازیکن در نقش پلیس با مجرمان برخورد جدی می‌کند. این بازی از سال 97، در استودیو بازی نور و حرکت با حمایت و همکاری ناجا روی سیستم عامل اندروید تولید شده است. در حال حاضر 1 میلیون و 500 هزار نفر گشت و پلیس دو را نصب کرده و 300 هزار کاربر فعال دارد.

گشت پلیس دو که ادامه داستان گشت پلیس 1 است، شخصیت اصلی بازی به اسم آرش، پس از دو سال خدمت به عنوان پلیس موتورسوار ارتقا یافته و به دلیل شجاعتی که دارد به واحد پلیس گشت خودرو منتقل می‌شود. آرش باید باید انواع ماموریت‌های پلیسی در زمینه‌ مبارزه با مواد مخدر، دزدی، گروگانگیری، مبارزه با مجرمان و اشرار و غیره را به انجام برسانند. بازیکنان می‌توانند امکان خودروی خود را ارتقا داده و از نظر ظاهری آن را تغییر دهند. در بعضی از موقعیت‌ها، آرش از خودرو خارج می‌شود و به محل‌های مختلفی مانند کلانتری سرک می‌کشد. یکی از جذابترین قسمت‌هاب بازی حضور نیروهای پشتیبان است.

بهزاد رجبی‌بور، هم موسس و رییس هیئت مدیره استودیو هنر نور و حرکت پیش از ورود به این حوزه 15 سال سابقه فعالیت در حوزه کارگردانی انیمیشن، جلوه‌های ویژه سینمایی و موشن گرافیک دارد، پس از آن با دیگر بنیان‌گذار این استودیو، علیرضا رنجبر شورابی به‌خاطر علاقه درونی که به بازی‌های ویدیوی داشتند، تصمیم به تولید بازی گرفتند، سال 90 آن‌ها با انجین یونیتی آشنا شدند و با توجه به رشد صنعت گیم در ایران به این نتیجه رسیدند که تولید بازی را شروع کنند. اولین بازی ‌آن‌ها به نام Kitty Catch بود که در سال 91 با نام پیشول در کافه بازار منشتر شد و با استقبال خوبی روبرو شد.

پس از آن هم بازی‌های چون تاس بازی سه بعدی، زوپ زوپ، گلکسی ریسر و… را در کارنامه خود دارند. به گفته رجبی‌پور این بازی‌ها به صورت متوسط بین 2 تا 5 هزار دانلود داشتند اما کاکتوس باز در یک روز 13 تا 14 هزار دانلود داشت که در نهایت به 70 تا 80 هزار رسید. او این پیشرفت را نتیجه کسب تجربه از بازی‌های پیشین می‌داند. پس از آن دو بازی‌های ۲۰۴۸ انفجاری و مار پله سه بعدی: آناکوندا، هم منتشر شد. رجبی‌پور می‌گوید: «پس از ساخت این بازی‌ها دیگر به این نتیجه رسیدیم که بازی حرفه‌ای‌تر تولیدکنیم از همین رو بازی تولید بازی گشت پلیس1 استارت خورد که به نوعی شروع رسمی فعالیت شرکت هنر نور و حرکت هم محسوب می‌شود.» ساخت این بازی به مدت یکسال طول کشید و سرمایه‌گذار آن هم نیروی انتظامی بود. نتیجه همکاری با نیروی انتظامی، تامین بخشی از بودجه گشت پلیس و البته واگذاری حق امتیاز معنوی بازی به پلیس بود.



رجبی‌پور با اشاره به رشد گشت‌پلیس 1 می‌گوید: «تاکنون این بازی نزدیک 2 میلیون دانلود داشته است و در دوسال اخیر 100 هزار کاربر فعال دارد. پس از استقبال از این بازی، به سراغ طراحی و ساخت بازی گشت پلیس 2 رفتیم. تفاوت عمده این بازی با نسخه اولیه آن، جهان باز بودن آن است. گشت پلیس ۱ با موتور بود و حالا در گشت پلیس ۲ وارد ناوگان اتومبیل نیروی انتظامی می‌شویم. ما تقریبا یک چهارم کل تهران را با تکنولوژی پولینگ شبیه‌سازی کردیم. در واقع کل بازی را بومی‌سازی کردیم و این کار را به شیوه خوبی انجام دادیم. مسئله مهم بعدی زنده بودن بازی است. ما هر ماه داریم بازی را آپدیت می‌کنیم. همه این‌ها مزیت‌های رقابتی ما هستند. تاکنون 35 بار این بازی آپدیت شده است.»

به گفته هم موسس و رییس هیئت مدیره استودیو هنر نور و حرکت، دوران کرونا شاید به صنعت گیم ضرر جدی وارد نکرد اما دورکاری در این دوران باعث شد تا روند پیشرفت این استودیو بسیار کند پیش برود. او در این‌باره می‌گوید: «فرهنگ دورکاری در ایران هنوز جا نیفتاده است و با چالش‌های زیادی در این زمینه روبرو هستیم. 90 درصد فعالیت ما به صورت کاری انجام می‌شود و تا به الان سعی کردیم تا هماهنگ و پر انرژی کار را پیش ببریم.»

به اعتقاد او بزرگترین چالش صنعت گیم نیروی انسانی و نبود فرهنگ کار تیمی است. او در این باره می‌گوید: «نیروی متخصص در صنعت بازی بسیار کم است. یکی از کارهایی که هر استودیو و تیمی باید انجام دهد، پرورش این دست از نیروها است.»

او در پایان اضافه کرد که گشت پلیس 3 در کار نیست اما شاید بازی بعدی برگرفته از یکی از فضاهای گشت‌پلیس2 باشد.

معرفی بازی‌های ایرانی:


تجربه طراحی داخلی در کنار جورکردنی!


رستوران‌داری به سبک ایرانی با سفره‌چی


نسخه خارجی بازی شاه دزد با حمایت ناشر آمریکایی درجه یک منتشر می‌شود

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
مال من باز نمیشه
4
1
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
وبگردی