کد خبر: ۵۰۳۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

از تخصیص مبالغ میلیاردی تا گوشی ایرانی که چینی از آب درآمد!

نگاهی به پرونده گوشی‌های ایرانی؛
در حالی که تولید گوشی ایرانی در یکی دو سال اخیر به یکی از دغدغه های دولتمردان بدل شده؛ رونمایی پر حاشیه از گوشی ایرانی صا ایران حواشی زیادی داشت. اما مرور پرونده تولید گوشی ایرانی به کجا ختم می‌شود؟ ساخت تا مونتاژ چقدر تفاوت دارد؟ و آیا سکوت در مقابل شباهت ها مهر تاییدی بر آن است؟

به گزارش نبض فناوری تولید گوشی موبایل از زمان ورود نخستین تلفن همراه به کشور تا امروز، همواره یکی از دغدغه‌های دولت ‌مردان ایرانی بوده است. البته پیش از این تنها یک شرکت به‌عنوان تولیدکننده محدود گوشی شناخته می‌شد؛ تولیدکننده‌ای که البته به‌زعم برخی از کارشناسان این حوزه، بیش‌تر مونتاژ کننده قطعات وارداتی گوشی بوده تا این‌که بخواهند صفر تا صد گوشی را در داخل کشور تولید کند. اما با شیوع کرونا، دورکاری، آموزش مجازی و مسائلی بسیاری از این دست، باعث شد؛ گوشی تلفن‌همراه جزو جدانشدنی زندگی افراد تبدیل شود و از طرفی افزایش لحظه‌ای تلفن‌همراه در بازار به دلایل مختلف، توجه به تولید گوشی بومی بیش از گذشته سرعت گرفته است.

پرونده نیمه باز تولید گوشی ایرانی


اما موضوع تولید گوشی ایرانی چندی پیش باز هم مطرح شد و از نیمه‌های سال ۱۳۹۸ بود که موضوع تولید گوشی‌های بومی، باز هم به یکی از مباحث حوزه فناوری اطلاعات راه پیدا کرد، آن هم تولید یک گوشی که ایرادهای مدل‌های قبلی را برطرف کرده باشد و بتواند با نسخه‌های خارجی رقابت کند.
در حالی تولید گوشی ایرانی از طرف وزارت ارتباطات با چراغ سبز همراه شد که در مواردی شرکت‌های آمریکایی مانند اپل و گوگل و حتی سامسونگ کره‌ای به تبعیت از تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده، خود را موظف‌به رعایت قوانین اعلام کرده و در موارد بسیاری خدمات و محصولات خود را از ایران دریغ کرده‌اند.

تخصیص اعتبار 200 میلیاردی برای تولید گوشی بومی


در همان زمان؛ در روزهایی که روزای پاییزی سال 98 را می‌گذراندیم؛ راه‌اندازی خط تولید گوشی تلفن همراه سال گذشته با تفاهم نامه‌ای که پست بانک ایران، اپراتورها و معاونت فناوری نوآوری وزارت ارتباطات امضا کردند شکل جدی‌تری به خود گرفت. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهار شرکت برای تولید گوشی‌های هوشمند ایرانی اعلام آمادگی کردند طرح حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم موبایل تولید داخل هم به همین منظور کلید خورد . بر اساس این تفاهم‌نامه که معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، مدیریت و نظارت اجرای آن را بر عهده داشت قرار شد صندوقی به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان توسط پست بانک و بانک مرکزی تاسیس شود تا اعتبار لازم برای خرید قسطی گوشی تلفن همراه ایرانی از طریق اپراتورها را فراهم کند.
اپراتورهای همراه اول و ایرانسل موظف شدند اقداماتی نظیر «پیش خرید تلفن همراه هوشمند به تعداد مورد تأیید شورای راهبری از تولیدکننده های مورد تأیید معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «راه اندازی سامانه فروش به صورتی که تعاملات بین بانک و اپراتور از این بستر انجام پذیرفته و فعالیت ها و درخواست ها قابل پیگیری باشند»، «همکاری با تولیدکنندگان به منظور تشکیل کمپین و برنامه پیش فروش» و «ارائه بسته‌های افزایشی به صورت باندل شده (گوشی قسطی همراه با سیم‌کارت) با گوشی این طرح و تحویل محصول نهایی به مشتری پس از انجام فرآیندهای بانکی» را در دستور کار خود قرار دهند. اولین هدف آن، رونمایی از محصولات سه شرکت فعال در این زمینه در دهه فجر بود. اما دهه فجر رسید و سال 98 به پایان رسید و خبری از معرفی گوشی ایرانی نبود!

تولید گوشی ایرانی مجموعه صاایران


اما بالاخره در هفته های گذشته پس از گذشت ماه ها؛ وزیر ارتباطات اعلام کرد اولین محموله گوشی ساخت داخل برای توزیع میان مردم به اپراتور ایرانسل تحویل داده شده است.
«محمدجواد آذری جهرمی» در آیین معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با تاکید بر اینکه مسئولان موظف هستند مشکلات مردم را حل کنند و اینکه صرفا بگویند کاری از دست ما برنمی آید درست نیست، اعلام کرد:« مجموعه «صاایران» ورود خوبی به تولید گوشی تلفن همراه داشته و اولین محوله گوشی‌های تولیدی این شرکت به ایرانسل تحویل داده شده تا شرایط عرصه به بازار توسط این اپراتور مهیا شود. دستور اعطای اعتبار ۵۰۰ میلیاردی به اپراتورها به عنوان وام در دستور کار معاونت فناوری نوآوری قرار گرفته است تا اپراتورها بتوانند از این طریق گوشی را به صورت قسطی به مردم بدهند و زنجیره تولید تکمیل شود.»

رونمایی پرحاشیه از گوشی ایرانی!


درست چند روز پس از این صحبت ها بود که یکی از خبرنگاران حوزه آی. تی، گوشی تلفن همراه بومی را در صفحه توئیتر خود رونمایی کرد، هر چند انتظار می‌رفت رونمایی از این گوشی تلفن همراه که محصول بومی است در یک مراسم رسمی انجام شود.
اما نکته‌ مهم مراسم رونمایی این بود که کاربران توئیتر چند دقیقه پس از معرفی این گوشی، اعلام کردند گوشی رونمایی شده، مشابه تولیدات یک شرکت خارجی است. این موضوع حواشی زیادی همراه خود داشت و شباهت بیش از حد این موبایل به یک موبایل چینی و برندی به نام Ulefone دارد و دقیقا مشابه مدل Phonepower 6 این برند است. عکس‌هایی از این گوشی در وبسایت رسمی این برند قرار دارد که تشابه ظاهری و سخت افزاری آنها این موضوع را کاملا تایید می‌کند. صاایران تا این لحظه مشخصات و قیمت این گوشی ها را به طور رسمی منتشر نکرده است و اعلام نداشته این گوشی ها در چه سطحی، ساخت ایران خواهند بود.

شاید سکوت صاایران بعد از گدشت حدود ده روز از این موضوع مهر تاییدی بر حدس و گمان های کاربران شبکه های مجازی است. تاییدی که یک حقیقت در دل خود جای داده است: هنوز تا تولید گوشی کاملا ایرانی و ساخت ایرانی فاصله زیادی داریم!

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی