کد خبر: ۵۰۴۶
|
۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ارائه خدمات رزروی و فروش قطعات خودرو برنامه آینده چارچرخ است

مهرداد صادق زاده، بنیانگذار چارچرخ در گفت وگو با نبض فناوری اعلام کرد:
شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که خودرومان در خیابان یا جاده دچار مشکل شده باشد و نیاز به حضور امدادگر و تعمیرکار متخصص و  متعهد در نزدیکی آن محل داشته باشیم. یا از تلویزیون و رادیو اخبار حوادث مربوط به امدادخودروهای غیرمجاز در سطح جاده ها را شنیده باشیم. اما چند سالی است که با ورود استارتاپ های حوزه خودرو بخش زیادی از این مشکلات حل شده است. در بین استارتاپ های حوزه خودرو، چارچرخ یک پلتفرم هوشمند نگهداری بهینه خودرو و انواع خدمات اضطراری در محل است.


چارچرخ؛ سامانه هوشمند مدیریت و خدمات خودرو


ایده چارچرخ در حیاط دانشگاه توسط مهرداد صادق زاده به عنوان بنیانگذار و مهدی یوسفی، مدیر تیم فنی، شکل گرفت که در پاییز سال 98، فعالیت خود را شروع کرد.مهرداد صادق زاده دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد  و MBA  از دانشگاه صنعتی شریف است.

او درباره چارچرخ توضیح می دهد: «چارچرخ یک سامانه هوشمند مدیریت و خدمات خودرو است که علاوه بر دسترسی به تعمیرکار مجرب، تلاش دارد  خدمات خود را با در نظر گرفتن کمترین تعرفه و با کاهش کمیسیون خود به کمتر از نیمی از قیمت عرف بازار به مشتریانش ارائه کند.»

آنها بدون اینکه سرمایه ای جذب کنند، فعالیت شان را با همان تیم اولیه چارچرخ شروع می کنند. اما بعد از گذشت مدتی یعنی سال 96 برای اینکه بتوانند کار خود را گسترش دهند، از یک سرمایه گذار فرشته سرمایه جذب می کنند. سال ۹۷ هم یک وام موقت می گیرند برای رشد استارتاپ چارچرخ.

صادق زاده با بیان اینکه هدف اصلی چارچرخ دسترسی آسان عموم به سرویس و تعمیر خودرو شخصی با بهترین کیفیت و صرف کمترین زمان و هزینه است، در مورد برخی از خدمات این استارتاپ می گوید: «این استارتاپ علاوه بر اینکه  در شرایط اضطراری امدادگر حرفه‌ای سیار در محل می فرستد، نزدیک‌ترین تعمیرگاه منصف و حرفه‌ای را روی نقشه معرفی می‌کند. حتی اگر فردی در راه مانده باشد توسط پلتفرم می تواند درخواست خودروبر کند. همچنین به صورت هوشمندانه برای نگهداری بهتر خودرو سرویس‌های دوره‌ای را به کاربر یادآوری می‌کند.»

تا امروز بیش از 10 هزار نفر، اپلیکیشن چارچرخ را نصب کرده اند و حدود 6هزار مشتری فعال دارد. شاید بتوان گفت مزیت اصلی رقابتی چارچرخ نسبت به دیگر سامانه‏های مشابه خدمات خودرو، ارائه خدمات اضطراری مانند خدمات حمل خودرو و تعمیر خودرو در محل است.

به گفته صادق زاده، در هر جای ایران و حتی دنیا که باشید می توانید از خدمات مدیریت خودرو چارچرخ استفاده کنید. در این مدت تیم چارچرخ بیش از سه هزار سرویس اضطراری ارائه کرده که میزان رضایت کاربران از عدد  5، بیش از 6/4 بوده است.

خدمات با کیفیت در کمترین زمان، چالش اصلی است


بنیانگذار چارچرخ در مورد چالش هایی که با آن روبه رو هستند، می گوید: «باتوجه  به  ماهیت خدمات ما، ارائه خدمات اضطراری، به موقع و سریع خدمت باکیفیت، مهمترین چالش تیم ماست. دغدغه دیگر ما ایجاد بستری برای اشتغال افراد متخصصی است که در حوزه خودرو فعالیت می کنند. به ویژه جوانانی که دوره های مهارت فنی وحرفه ای را گذرانده اند، بتوانند از مهارت خود درآمدزایی کنند. علاوه بر آن، در زمینه حمایت از استارتاپها از جانب نهادهای ذی ربط و تامین منابع مالی خلأ وجود دارد. به نظر من، در  ایران به جز تعدادی انگشت شمار، سرمایه گذار پرخطر وجود ندارد.»

او در مورد انتخاب متخصصان چارچرخ در تیم عملیات توضیح می دهد: «برای این منظور چند عامل مهم در نظر گرفته می شود؛ مدرک مرتبط با حوزه تعمیر یا امدادرسانی، داشتن تجربه کار در آن زمینه، داشتن تجهیزات. بعد از این مرحله، به صورت آزمایشی وارد ناوگان می شوند. سپس نظر کاربر در مورد کیفیت خدمات، نوع برخورد و تجهیزاتی که همراه داشته، مورد سنجش قرار می گیرد که در صورت مثبت بودن، متخصص یا امدادگر وارد ماه آزمایشی می شود. البته در این یک ماه نحوه امدادرسانی و خدمات امدادگران رصد و پایش می شود.»

رشد چارچرخ در دوران کرونا


چارچرخ هم مانند بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، به ویژه آن دسته که در حوزه خدمات آنلاین فعال بودند، در دوران کرونا رشد داشته است، اما صادق زاده می گوید: «تجربه جدیدی در این دوران کسب کردیم. تقریبا تمام دانش و تجربه ای که در این سال ها کسب کردیم را گوشه ای گذاشتیم و دوباره به اقتضای این دوران، برخی از فرایندها را باید از صفر شروع می کردیم. در حال حاضر هم تمام تلاش خود را می کنیم  که امدادگران چارچرخ با رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات در حوزه خودرو را ارائه کنند تا برای کاربران تجربه خوبی خلق کنیم.»

قرار است در آینده خدمات رزروی که شامل همه خودروها می شود و فروش قطعات، به سایر خدمات چارچرخ اضافه شود.

او با بیان اینکه سیاست ورود به بازار چارچرخ، خدمات اضطراری و تعمیرات سریع بود، می گوید: «برای اینکه زنجیره تامین خدمات خودرو را کامل کنیم، در حال حاضر ام وی پی فروشگاه چارچرخ بر بستر وب فعال است و در حال انجام کارهای ثانویه هستیم که بتوانیم روی پلتفرم هم این قابلیت را فعال کنیم.»

تاثیر نرخ ارز در  بالا رفتن قیمت قطعات


صادق زاده درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در گران شدن خدمات چارچرخ می گوید: «بالا رفتن نرخ ارز موجب افزایش قیمت قطعات به ویژه وارداتی و در نتیجه  کم شدن قطعات شده است که بالطبع این موضوع  در افزایش هزینه خدمات تاثیر داشته است، بنابراین عموم مردم  به دلیل اینکه توان مالی ندارند ترجیح می دهند با خودرو معیوب تردد کنند که این موضوع در گام اول، هزینه را برای دارنده خودرو افزایش می دهد و دوم موجب می شود که کسب و کارهایی که خدماتی در حوزه خودرو ارائه می کنند، دچار رکود شوند.»
ارسال نظرات
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
وبگردی