کد خبر: ۵۸۴۲
|
۲۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

تفاوت 5G و LTE چیست؟ آیا لازم است گوشی 5G بخریم؟!

5G بدون شک سریعتر از LTE خواهد بود، اما تفاوت این دو تنها در «سرعت» نیست و نکات متمایز کننده دیگری هم مطرح است.

/به گزارش نبض فناوری ، اگر اخیرا تصمیم به تغییر گوشی تلفن همراه یا حتی تغییر اپراتور خود گرفته‌اید، احتمالا با عبارت 5G و LTE برخورد کرده و تفاوت این ردو برایتان سوال برانگیز شده است. اصطلاحاتی که به تازگی به کلام مسئولان کشورمان هم راه یافته و بر همگان آشکار کرده که صحبت درباره شبکه اینترنت تلفن همراه است.

برای آنکه بحث ساده تر شود، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که منظور از G، نسل یا همان generation است و 5 جی در قیاس با 4 جی (که مهم ترین زیرشاخه‌اش، LTE یا «تکامل دراز مدت» است) به نسلی جدیدتر از ارتباطات اشاره دارد. نسلی جدیدتر که ناگفته پیداست سرعت ارتباط در آن بیشتر است؛ البته تفاوت دو نسل بیش از «سرعت» است و شامل موارد بیشتری می‌شود.

قبل از توضیحات بیشتر درباره تفاوت این دو نسل، لازم است بگوییم که 5G قرار نیست به عنوان جایگزینی برای 4G عرضه شود و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، فعلا تا مدتی شاهد ارائه خدماتی ترکیبی از دو تکنولوژی 5G و LTE خواهیم بود تا مقدمات برای جایگزینی دو نسل فراهم آید و بعد دوران ارائه اینترنت در قالب نسل جدید آغاز گردد. این توضیح را گوشه ذهنتان نگه دارید تا به شرح مزایای 5G بپردازیم.

نخستین مزیتی که 5G ارائه می‌کند این است که نسبت به نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، چراکه از تکنولوژی رادیویی پیشرفته‌تری استفاده می‌کند؛ تکنولوژی ای که دامنه تاخیر بسیار کمتری دارد و در نتیجه ارتباط پایدارتر (با قطعی کمتر) ارائه می‌دهد که فرصتی بی همتا برای ارائه خدماتی جدید بر بستر اینترنت است. فرصتی که اکنون قطع ارتباط گاه و بی گاه مانع از شکل گیری اش است.

به عبارت ساده، 5G امکان دانلود و آپلود داده‌ها را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند. سرعتی بسیار فراتر از آنچه در دسترس عموم قراردارد و حتی در مخیله برخی می‌گنجد؛ سرعتی بین 1 تا 10 گیگابیت بر ثانیه با دامنه تاخیر 1 میلی ثانیه. البته این سرعت در دنیای تئوری است و در عالم واقع احتمالا خیلی تغییر خواهد کرد و به گفته کارشناسان ممکن است به 20 مگ بر ثانیه با تاخیر 10 میلی ثانیه برسد.

برای آنکه خیالتان درباره برتری نسل پنجم بر نسل چهارم راحت شود، کافی است که بدانید سرعت دانلود در نسل چهارم یا LTE در حالیت بهینه حدود ۱۵ مگابیت بر ثانیه و تاخیر 50 میلی ثانیه است و این حالت بهینه بسته به پوشش شبکه، تعداد کاربران متصل و دستگاه مورد استفاده، کاهش پیدا می‌کند و از دست می‌رود. واقعیت هایی که می شود با مرورشان نتیجه گرفت که نسل پنجم، انقلابی در افزایش سرعت ارتباط خواهد بود.

نکته حایز اهمیت دیگر در این خصوص، استفاده از باندهای فرکانس بالا در نسل پنجم است که برای اتصال شمار بیشتری از کاربران مناسب است و افزون بر آن، پوشش شبکه را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد تا جایی که بی‌تی‌اس های نسل پنجم قادرند وسعت بیشتری را به نسبت ایستگاه های ارتباطی نسل چهارم پوشش دهند و در نتیجه، ارتباط پایدارتری به مشترکان ارائه خواهند کرد.

اکنون اگر بدانید که برای ارائه اینترنت نسل 5، نیازی به دکل های بزرگ قبلی نیست و سلول هایی کوچک که قابل نصب روی چراغ های راهنمایی یا حتی بدنه ساختمان ها هستند، ارسال و دریافت این امواج وسیع را عهده دار خواهند شد، پی خواهید برد که چرا رسیدن به نسل پنجم را می توان انقلابی وسیع در ارتباطات خواند که حتی ممکن است به زایش خدمات جدیدی بر بستر اینترنت منجر شود.

البته در کنار همه این مزایا، می‌بایست به گران بودن تجهیزات این نسل جدید و حتی تعداد کم توسعه دهندگانش نیز اشاره کرد که موجب می شود دوران گذار از نسل چهار به نسل پنج، فعلا ادامه دار باشد. واقعیتی که اگر آن را مدنظر قرار دهیم، جواب سوال کلیدی مطرح شده در تیتر این مطلب برایمان آشکار خواهد شد: اینکه به نظر نمی‌آید به این زودی ها خرید گوشی 5G برایمان ضرورت داشته باشد!
برچسب ها: 5G LTE
ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی