کد خبر: ۷۵۴۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۷

پلتفرم ها چه مسئولیت‌ اجتماعی برای آگاهی بخشیدن به نوجوانان دارند؟

امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این نکته که دنیای مجازی، بازتاب دنیای واقعی است و در کنار فرصت‌ها و امکاناتی که به همراه دارد، تهدیداتی نیز چاشنی آن است اظهار کرد: اقدامات اصلی در راستای واپایش کودکان و نوجوانان در سه سطح خلاصه می‌شود.

به گزارش نبض فناوری ، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: سطح یک یا همان سطح کاربر که مهم‌ترین بخش آن آگاهی بخشی به کودک و نوجوان است، ناشی از تحت تأثیر قرارگرفتن زندگی واقعی از مخاطرات فضای مجازی است.

او ادامه داد: سطح دوم، کمک گرفتن از ابزار‌هایی است که به همین منظور طراحی‌شده‌اند و آنها شامل دودسته است، دسته‌ای که به‌طور شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در قالب PC (parental control) موجود است و در نهایت شناسایی اقدامات فرزندان در فضای مجازی انجام می‌دهند.

ناظمی گفت: دسته دوم نیز مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده در سکو‌های مجازی برای کاربران است و سطح سوم نیز متوجه مسئولیت‌های لایه دولت و حاکمیت است که نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند.

ناظمی درباره ارزیابی موضوع فیلترینگ و نقش آن در واپایش حضور نوجوانان در فضای مجازی بیان کرد: اعمال فیلترینگ در هفت موضوع مورد اجماع جهانی در این حوزه قرار دارد. این حوزه‌ها شامل سوءاستفاده‌های مالی (فیشینگ)، سوءاستفاده از کودکان، عضوگیری گروه‌های تروریستی، ترویج خشونت، ارائه اطلاعات نادرستی که به حوزه سلامت انسان‌ها بازمی‌گردد، برهنه‌نگاری و ارائه بدافزارها است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید براین که ارائه آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری، یک نیاز جدی است افزود، آگاهی بخشی کاربران از سنین پایین بسیار موثرتر خواهد بود لازم است، به صورت بخشی از برنامه آموزشی لحاظ شود، گرچه تا قبل از هفت سالگی، میزان استفاده از ابزار‌های هوشمند مانند تبلت و گوشی نباید بیش از دو ساعت باشد، اما به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا در عمل استفاده از ابزار‌های هوشمند افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد مسئولان در حوزه تولید محصولات فرهنگی برای نوجوانان رضایت دارد یا خیر، گفت: در این وضعیت ، ظرفیت‌های موجود در این حوزه به جای تولید محتوا، بیشتر به توسعه پلتفرم‌ها معطوف شده است و زمانی در این حوزه موفق خواهیم بود که تولید محتوای بهتری داشته باشیم.
ارسال نظرات
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
وبگردی