فیسبوک چگونه در دنیا رخنه کرد؟
پرمخاطبترین شبکه اجتماعی از ابتدا تا دوران کرونا
کمتر کسی است که با شبکههای اجتماعی سر و کار داشته باشد و نامی از فیس بوک نشنیده باشد. فیسبوک یکی از شبکههای اجتماعی قدیمی است که همچنان نیز از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی به شمار میرود.
به گزارش نبض فناوری، شرکت فیس بوک دارای چهار محصول فیس بوک مسنجر، شبکه اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ است. اما وقتی نامی از فیسبوک میشنویم به یاد شبکه اجتماعی فیسبوک میافتیم نه محصولات این شرکت. بر همین اساس در اینجا نیز به بررسی تاریخچه شبکه اجتماعی فیسبوک از ابتدا تا کنون که شیوع کرونا در جهان بسیاری از برنامههای آنلاین را متأثر کرده، میپردازیم.
راهاندازی فیسبوک توسط جوان 19 ساله برای دانشجویان
شبکه اجتماعی فیس بوک در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ جوان 19 ساله آمریکایی و چهار نفر دیگر از دوستانش در دانشگاه هاروارد به منظور استفاده دانشجویان به شکل رسمی معرفی و راه اندازی شد و در ابتدا فقط دانشجویان امکان ورود و ثبتنام در آن را داشتند.
اما کم کم با جهانی شدن ارتباطات، فیسبوک در سال 2006 بیشتر سر زبانها آمد وافراد بالای 13 سال امکان ورود به این شبکه اجتماعی را پیدا کردند و توانستند با ایجاد نمایه در فیس بوک، نه تنها امکان گفتوگوی آنلاین، بلکه امکان یافتن یکدیگر بر اساس اطلاعات قرار داده شده در نمایه را پیدا کردند.
فراهمشدن امکان استفاده از فیسبوک برای عموم/ افزودن امکانات جدید برای جذب کاربران
همچنین در سال 2006 اخبار (News Feed) به امکانات فیسبوک اضافه شد و با استفاده از این سرویس کاربران می توانستند از اخبار جدید دوستان، صفحات و گروه هایی که در آن ها عضو هستند، مطلع شوند. رویدادها (Events) نیز از دیکر امکانات فیسبوک در همان سالهای آغازین فعالیت به شمار میرود که با استفاده از آن، به کاربران اجازه داده شد تا گردهمایی ها را سازمان دهی و اعلان ها و یادآوریها را ارسال کنند. در این زمان دیگر محدودیتی برای ورود به فیسبوک وجود نداشت و این شبکه اجتماعی عمومی شد.
شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ با پرداخت ۲۴۰ میلیون دلار به شرکت فیس بوک سهام شرکت فیس بوک را خریداری کرد و حق مشروط استفاده از فضای تبلیغاتی فیس بوک را نیز کسب کرد و البته توافق کردند که در صورت انحلال فیس بوک، مایکروسافت قبل از سایر سهامداران، سهم خود را پس بگیرد.
فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد
از همان ابتدای راهاندازی فیس بوک، کاربران پس از ایجاد نمایه، امکان به اشتراک گذاشتن پست را نیز داشتند. سال ۲۰۰۹ میلادی فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد و آنقدر فیس بوک در جهان مورد توجه قرار گرفت کمتر از 10 سال تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به مرز یک میلیارد نفر رسید. البته به گفته کارشناسان بینالمللی، با وجود اینکه فیسبوک به 140 زبان دنیا در دسترس قرار دارد، این تعداد کاربر در آن دوره جعلی بوده است.
عرضه نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک برای تلفن همراه/ برگترین سرمایهگذاری با خرید واتساپ
در ژانویه ۲۰۱۴ نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک با نام Paper برای گوشیهای تلفن همراه عرضه شد. با این نرمافزار کاربردی میتوان مطالب و خبرهای مورد علاقه در زمینههای مختلف از جمله ورزش، عکاسی و طراحی را خواند. در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامکرسانی واتساپ را به بهای ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایهگذاری فیسبوک بهشمار میرود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد، ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتسآپ تعلق خواهد گرفت.
سایت فیسبوک در ابتدای ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرد که دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت، الگوریتم جدیدی را در خصوص تشخیص چهره آزمایش میکند که از طریق سیستمهای پردازش تصویر (Image Processing) و هوش مصنوعی (AI) بدون اینکه تصویر صورت فرد در عکس مشخص باشد امکان تشخیص او را از روی ویژگیهای کلیدی دارد. این امکان هماکنون بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ تصویر آزمایش شده و نتیجه آن بیش از ۸۳ درصد تشخیص صحیح بودهاست. همچنین به اشتراک گذاشتن ویدئو (Video) در ژوئیه 2011 راه اندازی شد و با استفاده از این سرویس کاربران اتفاقات جذاب زندگی خود را به صورت ویدئو به اشتراک گذاشتند.
بیش از 2 میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه/ بیشترین کاربران در آسیا هستند
هماکنون فیسبوک ماهانه بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد که بر اساس گزارش ثبتنام کاربران، بیش ترین کاربران فعال فیس بوک در آسیا هستند. این قاره بیش از 400 میلیون کاربر فعال فیس بوک در روز دارد که 57 میلیون کاربر از کشور تایلند، 4 میلیون کاربر از کشور سنگاپور و 64 میلیون کاربر از کشور ویتنام هستند. همچنینت یکی از موارد جالب در فیشبوک این است که این شبکه اجتماعی بیش از 30 میلرون کاربر فوت شده دارد که برخی صفحات پروفال آنها توسط وراث همچنان فعال هستند. شاید برای شما هم نیز جالب باشد که بیش از ۳۰ میلیون پروفایل فوت شده در شبکه ی اجتماعی فیس بوک وجود دارد.
شبکههای اجتماعی این روزها جایگاه ویژه ای در بین جوامع دارند و توانستند فرهنگ و سبک زندگی اقشار مختلف را تغییر دهند. نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یکپنجم تا یکسوم طلاقهای این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده است.
فیسبوک در دوران کرونا/ برگزاری کنفرانسهای ویدئویی و ثبت رکورد جدید در تعداد کاربران
شبکه اجتماعی فیس بوک با شیوع کرونا در جهان برای ایجاد فضای رقابتی امکانات جدیدی را برای کاربران فراهم ساخت به طوری که به کاربران این شبکه اجتماعی اجازه می دهد تماس ویدیویی با حداکثر ۵۰ نفر را به صورت زنده پخش کنند. این اقدام فیس بوک در راستای تلاش برای کسب سهمی از تقاضای بالا برای خدمات کنفرانس ویدیویی در دوران شیوع ویروس کرونا صورت می گیرد. سایر شرکتهای فناوری امکانات مشابهی را برای جذب کاربران عرضه کرده اند به عنوان نمونه، گوگل به کاربرانش اجازه می دهد در Meet به رایگان کنفرانسهای ویدیویی را برگزار کنند.
شبکه اجتماعی فیسبوک در بحران کرونا و قرنطینه رکورد جدیدی را ثبت کرده و با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲.۶ میلیارد کاربر در ماه رسیده است. به عقیده کارشناسان، بحران کرونا توانست به فیس بوک که در سالهای اخیر به شدت درگیر رسواییهای اطلاعاتی و بایکوت بسیاری از کاربران شده بود، کمک کند تا بتواند باری دیگر با محبوبیت و استقبال کاربران روبرو شود. البته در کنار رکوردشکنیهای جدید فیسبوک در تعداد کاربران این شبکه اجتماعی، چالشهای متعددی نیز تحت تاثیر شروع گسترده و همهگیری ویروس کرونا برای آن به وجود آمده است که یکی از مهمترین آنها افت شدید تقاضا برای تبلیغات از سوی کسب و کارهای مختلف بر روی این پلتفرم بوده است.فیسبوک همچنین در گزارش مالی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ، میزان درآمد خود را ۱۷.۷ میلیارد دلار اعلام کرد که از پیشبینیهای تحلیلگران برای این بازه زمانی که معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار بود، گذر کرده است.
به گزارش نبض فناوری، شرکت فیس بوک دارای چهار محصول فیس بوک مسنجر، شبکه اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ است. اما وقتی نامی از فیسبوک میشنویم به یاد شبکه اجتماعی فیسبوک میافتیم نه محصولات این شرکت. بر همین اساس در اینجا نیز به بررسی تاریخچه شبکه اجتماعی فیسبوک از ابتدا تا کنون که شیوع کرونا در جهان بسیاری از برنامههای آنلاین را متأثر کرده، میپردازیم.
راهاندازی فیسبوک توسط جوان 19 ساله برای دانشجویان
شبکه اجتماعی فیس بوک در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ جوان 19 ساله آمریکایی و چهار نفر دیگر از دوستانش در دانشگاه هاروارد به منظور استفاده دانشجویان به شکل رسمی معرفی و راه اندازی شد و در ابتدا فقط دانشجویان امکان ورود و ثبتنام در آن را داشتند.
اما کم کم با جهانی شدن ارتباطات، فیسبوک در سال 2006 بیشتر سر زبانها آمد وافراد بالای 13 سال امکان ورود به این شبکه اجتماعی را پیدا کردند و توانستند با ایجاد نمایه در فیس بوک، نه تنها امکان گفتوگوی آنلاین، بلکه امکان یافتن یکدیگر بر اساس اطلاعات قرار داده شده در نمایه را پیدا کردند.
فراهمشدن امکان استفاده از فیسبوک برای عموم/ افزودن امکانات جدید برای جذب کاربران
همچنین در سال 2006 اخبار (News Feed) به امکانات فیسبوک اضافه شد و با استفاده از این سرویس کاربران می توانستند از اخبار جدید دوستان، صفحات و گروه هایی که در آن ها عضو هستند، مطلع شوند. رویدادها (Events) نیز از دیکر امکانات فیسبوک در همان سالهای آغازین فعالیت به شمار میرود که با استفاده از آن، به کاربران اجازه داده شد تا گردهمایی ها را سازمان دهی و اعلان ها و یادآوریها را ارسال کنند. در این زمان دیگر محدودیتی برای ورود به فیسبوک وجود نداشت و این شبکه اجتماعی عمومی شد.
شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ با پرداخت ۲۴۰ میلیون دلار به شرکت فیس بوک سهام شرکت فیس بوک را خریداری کرد و حق مشروط استفاده از فضای تبلیغاتی فیس بوک را نیز کسب کرد و البته توافق کردند که در صورت انحلال فیس بوک، مایکروسافت قبل از سایر سهامداران، سهم خود را پس بگیرد.
فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد
از همان ابتدای راهاندازی فیس بوک، کاربران پس از ایجاد نمایه، امکان به اشتراک گذاشتن پست را نیز داشتند. سال ۲۰۰۹ میلادی فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد و آنقدر فیس بوک در جهان مورد توجه قرار گرفت کمتر از 10 سال تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به مرز یک میلیارد نفر رسید. البته به گفته کارشناسان بینالمللی، با وجود اینکه فیسبوک به 140 زبان دنیا در دسترس قرار دارد، این تعداد کاربر در آن دوره جعلی بوده است.
عرضه نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک برای تلفن همراه/ برگترین سرمایهگذاری با خرید واتساپ
در ژانویه ۲۰۱۴ نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک با نام Paper برای گوشیهای تلفن همراه عرضه شد. با این نرمافزار کاربردی میتوان مطالب و خبرهای مورد علاقه در زمینههای مختلف از جمله ورزش، عکاسی و طراحی را خواند. در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامکرسانی واتساپ را به بهای ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایهگذاری فیسبوک بهشمار میرود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد، ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتسآپ تعلق خواهد گرفت.
سایت فیسبوک در ابتدای ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرد که دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت، الگوریتم جدیدی را در خصوص تشخیص چهره آزمایش میکند که از طریق سیستمهای پردازش تصویر (Image Processing) و هوش مصنوعی (AI) بدون اینکه تصویر صورت فرد در عکس مشخص باشد امکان تشخیص او را از روی ویژگیهای کلیدی دارد. این امکان هماکنون بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ تصویر آزمایش شده و نتیجه آن بیش از ۸۳ درصد تشخیص صحیح بودهاست. همچنین به اشتراک گذاشتن ویدئو (Video) در ژوئیه 2011 راه اندازی شد و با استفاده از این سرویس کاربران اتفاقات جذاب زندگی خود را به صورت ویدئو به اشتراک گذاشتند.
بیش از 2 میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه/ بیشترین کاربران در آسیا هستند
هماکنون فیسبوک ماهانه بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد که بر اساس گزارش ثبتنام کاربران، بیش ترین کاربران فعال فیس بوک در آسیا هستند. این قاره بیش از 400 میلیون کاربر فعال فیس بوک در روز دارد که 57 میلیون کاربر از کشور تایلند، 4 میلیون کاربر از کشور سنگاپور و 64 میلیون کاربر از کشور ویتنام هستند. همچنینت یکی از موارد جالب در فیشبوک این است که این شبکه اجتماعی بیش از 30 میلرون کاربر فوت شده دارد که برخی صفحات پروفال آنها توسط وراث همچنان فعال هستند. شاید برای شما هم نیز جالب باشد که بیش از ۳۰ میلیون پروفایل فوت شده در شبکه ی اجتماعی فیس بوک وجود دارد.
شبکههای اجتماعی این روزها جایگاه ویژه ای در بین جوامع دارند و توانستند فرهنگ و سبک زندگی اقشار مختلف را تغییر دهند. نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یکپنجم تا یکسوم طلاقهای این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده است.
فیسبوک در دوران کرونا/ برگزاری کنفرانسهای ویدئویی و ثبت رکورد جدید در تعداد کاربران
شبکه اجتماعی فیس بوک با شیوع کرونا در جهان برای ایجاد فضای رقابتی امکانات جدیدی را برای کاربران فراهم ساخت به طوری که به کاربران این شبکه اجتماعی اجازه می دهد تماس ویدیویی با حداکثر ۵۰ نفر را به صورت زنده پخش کنند. این اقدام فیس بوک در راستای تلاش برای کسب سهمی از تقاضای بالا برای خدمات کنفرانس ویدیویی در دوران شیوع ویروس کرونا صورت می گیرد. سایر شرکتهای فناوری امکانات مشابهی را برای جذب کاربران عرضه کرده اند به عنوان نمونه، گوگل به کاربرانش اجازه می دهد در Meet به رایگان کنفرانسهای ویدیویی را برگزار کنند.
شبکه اجتماعی فیسبوک در بحران کرونا و قرنطینه رکورد جدیدی را ثبت کرده و با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲.۶ میلیارد کاربر در ماه رسیده است. به عقیده کارشناسان، بحران کرونا توانست به فیس بوک که در سالهای اخیر به شدت درگیر رسواییهای اطلاعاتی و بایکوت بسیاری از کاربران شده بود، کمک کند تا بتواند باری دیگر با محبوبیت و استقبال کاربران روبرو شود. البته در کنار رکوردشکنیهای جدید فیسبوک در تعداد کاربران این شبکه اجتماعی، چالشهای متعددی نیز تحت تاثیر شروع گسترده و همهگیری ویروس کرونا برای آن به وجود آمده است که یکی از مهمترین آنها افت شدید تقاضا برای تبلیغات از سوی کسب و کارهای مختلف بر روی این پلتفرم بوده است.فیسبوک همچنین در گزارش مالی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ، میزان درآمد خود را ۱۷.۷ میلیارد دلار اعلام کرد که از پیشبینیهای تحلیلگران برای این بازه زمانی که معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار بود، گذر کرده است.