کد خبر: ۳۱۹۹۳
|
۰۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

چرا دولت هوشمند راه‌اندازی شد؟

ارائه خدمات الکترونیکی توسط دولت، ابزاری برای افزایش قدرت پاسخگویی، کاهش هزینه، تمرکز و تخلفات و فساد اداری است، برهمین اساس دولت در تلاش است که با ورود به عرصه فناوری‌های نوین خدمات شایسته‌ای را در اختیار مردم قرار دهد و به همین پنجره واحد خدمات هوشمند را در راستای دسترسی آسان به خدمات راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه با شکل گیری فناوری‌های بکر و نو تحول جدی در دنیای دیجیتال رخ داده است. برهمین اساس اکثر کشور‌ها در تلاش هستند که خودشان را با تکنولوژی‌های نوین تطبیق دهند چرا که غفلت از این امر مهم باعث می‌شود که در عرصه تولید محصولات دیجیتال و ارائه خدمات در بستر خدمات دولت هوشمند ناتوان شویم، بنابراین نیاز است که در این زمینه گام‌های اصولی برداشته شود. باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد و گفت که بزودی فنآوری‌های نوظهوری همانند هوش مصنوعی سبب ظهور حکومت و ملت‌های هوشمند خواهند شد، قطعا سرعت این تغییر و تحولات به نسبت و در قیاس با سایر انقلاب‌های صنعتی بیشتر است و حتما و قطعا با دنیای بسیار متفاوت و پیچیده‌ای روبرو خواهیم شد، که جا دارد ضمن بررسی تغییرات پیش رو و ناشی از این مفهوم نوظهور که در دنیای جدید تلاش‌های مستمر صورت گیرد.

براساس این گزارش دولت در تلاش است که با ورود به عرصه فناوری‌های نوین خدمات شایسته‌ای را در اختیار مردم قرار دهد و به همین پنجره واحد خدمات هوشمند را در راستای دسترسی آسان به خدمات راه‌اندازی کرد تا جاییکه تمام ارگان‌ها را ملزم کرده که خودشان را به این پنجره متصل کنند. همچنین به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد.

طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

باید به این مهم نیز اشاره کرد که دولت الکترونیک تعاریف متعددی دارد دولت الکترونیک یعنی استفاده از ICT توسط دولت برای ارائه اطلاعات و خدمات عمومی به مردم، بنابراین هدف از دولت الکترونیک بهبود کارایی دولت، مدیریت اطلاعات ارائه شده به شهروندان، ارائه خدمات بهتر به شهروندان و دادن اختیار بیشتر به مردم از طریق در دسترس قراردادن اطلاعات و مشارکت آن‌ها در تصمیم گیری‌های عمومی است.
براساس این گزارش اکثر نهاد‌ها و سازمان‌ها طبق مصوبه دولت توانستند خودشان را با شرایط روز تطبیق داده و خدمات خودشان را در این بستر ارائه دهند.

ارائه خدمات الکترونیکی توسط دولت، ابزاری برای افزایش قدرت پاسخگویی، مشارکت مردمی، شفافیت و انعطاف پذیری ساختار دولت و کاهش هزینه، تمرکز و تخلفات و فساد اداری است. هدف شهروندان از بکارگیری خدمات دولت الکترونیکی، دریافت خدمات متنوع، باکیفیت و با سرعت بیشتر براساس نیاز با هزینه کمتر است.

گفتنی است؛ دولت الکترونیک یک نیاز عمومی در تمامی جوامع در حال توسعه است که بایستی زیرساخت‌های آن مورد توجه قرار گیرد. ایجاد قوانین لازم برای تدوین فرآیند‌های هوشمندسازی می‌تواند یک گام مهم در ایجاد یک دولت هوشمند باشد. دولتی که بتواند با شفافیت امور اداره کشور را به پیش ببرد و مردم با امید بیشتری تلاش کنند تا کشورشان به توسعه‌ی پایدار دست یابد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی