کد خبر: ۱۴۰۱۴
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
معرفی بزرگان فناوری اطلاعات؛

با پدر بنیانگذار نرم افزار آزاد آشنا شوید

اتفاقی که باعث آزرده خاطر شدن «ریچارد استالمن» شد؛ ایده ایجاد نرم افزارهای آزاد و متن باز را در ذهن او ایجاد کرد.

با پدر بنیانگذار نرم افزار آزاد آشنا شوید

به گزارش «نبض فناوری»، ریچارد استالمن (RMS) به عنوان پدر بنیانگذار نرم افزار آزاد در نظر گرفته می شود. وی زمانی که در آزمایشگاه هوش مصنوعی در موسسه فناوری ماساچوست مشغول به کار بود؛ به فکر این مسئله افتاد.

چاپگر آزمایشگاه اغلب خراب می شد؛ اما از آنجا که کارمندان کد درایور چاپگر را در اختیار داشتند، همگی قادر به تغییر برنامه به گونه ای بودند که هر بار به ایستگاه کاری همکارانشان پیام خطا ارسال کند تا درصورت مشکل هرفردی که وقت داشت به اتاق چاپگر رفته و آن را برطرف کنند.

یک روز آزمایشگاه چاپگر جدید و قابل اطمینان تری را از زیراکس خریداری کرد. متأسفانه، کد منبع درایور چاپگر در بسته موجود نبود و آنها نتوانستند همان نوع تنظیمات نگهداری قبلی را به کار گیرند. بعداً ریچارد استالمن از آزمایشگاه علمی دیگری که نسخه ای از کد منبع درایور زیراکس را داشتند خواست تا آن ها را در اختیار او قرار دهند اما با وی مخالفت شد استالمن از این برخورد خودخواهانه آزرده خاطر و از خطرات سیستم انحصاری آگاه شد.

استالمن تصمیم به ایجاد بنیاد نرم افزار آزاد گرفت. با آگاهی کامل از اینکه استفاده از کامپیوتر بدون سیستم عامل غیرممکن است، روشن شد که اولین پروژه بنیاد(GNU) باید کنار هم قرار دادن سیستم عاملی کامل و رایگان باشد. چنین سیستم عاملی اکنون وجود دارد و به آن GNU / Linux گفته می شود.

برای تأیید اعتبار این سیستم جدید باید مبنای قانونی جدیدی ایجاد می شد. بنابراین GNU GPL متولد شد. GNU GPL عالی ترین مجوز نرم افزار رایگان است. این شرایط توزیعی را بیان می کند که آزادی کاربران آن را تضمین می کند. برنامه ای که توسط GPL محافظت می شود رایگان است.

ریچارد استالمن همچنین نویسنده بسیاری از برنامه های نرم افزار رایگان مانندGNU Emacs ، GCC و GDB است و در زمینه توسعه برنامه های جدید نرم افزار رایگان بسیار فعال است.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی