کد خبر: ۱۴۲۳۶
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۵
در گفت‌وگو با نبض فناوری:

با جادوی فناوری نقاشی کودکان را به واقعیت تبدیل کنید

بنیانگذار استارتاپ نقاشیم گفت: جادوی استارتاپ نقاشیم تبدیل رویای نقاشی کودکان به عروسک و اسباب بازی های واقعی است که هرکدام قصه‌ای اعجاب انگیز دارند و محل تولدشان ذهن زیبای کودکانه.

با جادوی فناوری نقاشی کودکان را به واقعیت تبدیل کنید

حمید فرضی بنیانگذار استارتاپ نقاشیم، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت استارتاپی اظهار کرد: جادوی استارتاپ نقاشیم تبدیل رویای نقاشی کودکان به عروسک و اسباب بازی‌های واقعی است که هرکدام قصه‌ای اعجاب انگیز دارند و محل تولدشان ذهن زیبای کودکانه. افتخار من هم این هست که عضو این تیم خلاق و متخصص و درجه یک هستم.

وی با اشاره به دستاورد این شرکت گفت: برای تحقق این رویا نیاز بود کاری خارق العاده انجام دهیم که از نظر بسیاری غیرممکن بود، یعنی بنیانگذاری یک صنعت تولیدی و فوق مدرن در ایران آن هم در شرایط تحریم و در شرایطی که این صنعت در دنیا هم نوپا محسوب می‌شد و از تمام تکنیک‌ها و جزئیاتش مانند یک گنج و یک راز حفاظت می‌شود. در مجموع اصلا آسان نبود، اما موفق شدیم با کارتیمی بی وقفه و شبانه روزی مسیری ده ساله را در دوسال طی کنیم و صنعتی تمام عیار را در تمام جنبه‌ها از تجهیزات، دانش، زنجیره تامین، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری، روش تولید و تیم متخصص گرفته تا دستورالعمل‌ها و زیرساخت‌های ویژه فروش و بازاریابی را به صورت همزمان ایجاد کنیم.

فرضی افزود: تا اینکه با تلاش بی‌وفقه نتایجی درجه یک حاصل شد و توانستیم در بسیاری موارد نوآوری و اختراعات جدیدی داشته باشیم و با این کار ما آماده رقابت جدی با بازیگران بین المللی شدیم و این در نوع خود کار بزرگی است. به طور یقین پاداش آن نیز سیل ویدیو‌های ارسالی از ذوق بچه‌هایی است که رویاشان را به واسطه محصولات ما به آغوش می‌کشند و روزبروز بر تعدادشان افزوده می‌شود. بچه‌هایی که عزت نفس بی‌نظیری پیدا کردند و عروسک و اسباب بازی‌هایی که خودشان پدید آوردند را جایگزین کاراکتر‌های تجاری اکثرا غربی کردند.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به نظر شما شرکت های استارتاپی تا چه حدی می توانند در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی کمک کنند؟ گفت: ماهیت یک استارتاپ خوب رشد سریع و جذب تصاعدی مشتریان به بازار جدیدی است که خلق کرده که این رشد سریع اتفاقاتی اقتصادی را به همراه دارد از جمله افزایش سریع ارزش کسب و کار و جذابیت بالای سرمایه گذاری با پتانسیل بازدهی چندین برابری که نهایتا منجر به افزایش نقدینگی کسب و کار خواهد شد و این یعنی افزایش بودجه‌های عملیانی مانند تبلیغات، تولید، پشتیبانی، منابع انسانی... به بیان دیگر نقدینگی که در کسب و کار‌های غیر استارتاپی با ظرفیت رشد محدود معمولا تبدیل به دارایی‌های ثابت و یا تقسیم سود و فعالیت‌های کمتر مولد و رکود می‌شود، در یک استارتاپ مستقیما منجر به ایجاد گردش مالی، کارآفرینی تصاعدی و کمک به رونق اقتصادی خواهد شد، از طرفی در دنیای امروز، کسب و کار‌های بزرگ غیر استارتاپی نیز به نوعی شتاب‌دهنده‌های تخصصی را جایگزین واحد‌های تحقیق و توسعه خود کرده اند.

با جادوی فناوری نقاشی کودکان را به واقعیت تبدیل کنید

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حال حاضر عمده موانع پیش روی شرکت‌های استارتاپی چیست و برای رفع آن‌ها چه باید کرد؟ گفت: اساسا کارآفرینی و خلق یک استارتاپ در تمام کشور‌ها امری بسیار چالش برانگیز است، اما در ایران کسب و کار‌ها با چالش‌های مضاعفی روبرو هستند که زمان و منابعی که می‌تواند صرف رشد و توسعه شود را هدر می‌دهد. پیش از همه نظام آموزشی کاملا ناکارآمد و کمبود نیروی متخصص در اکثر زمینه‌ها، پس از آن ناکارآمدی و ریسک‌های موجود در قانون تجارت، در دسترس نبودن منابع آماری و اطلاعات شفاف و رایگان مطابق با واقعیت، روند‌های پیچیده و زمان بر اداری، ضعف زیرساخت‌های لجستیکی کشور، محدودیت‌های برآمده از روابط نامطلوب بین‌المللی، انحصاری بودن بازارها، تسهیلات ربوی و نگاه درآمدزایی از تمام خدمات دولتی و امثالهم بخشی از مسائل مضاعف فعالیت اقتصادی در ایران محسوب می‌شود.

فرضی تأکید کرد: مادامی که نگاه دولت به استارتاپ‌ها بجای حمایت تسهیلگرانه، انواعی از سهم خواهی و کسب درآمد و آمارسازی باشد به خیرش امیدی نیست.

وی د رپاسخ به سوالی مبنی براینکه این روز‌ها فضای کارآفرینی در کشور باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند که استارت آپ راه‌اندازی کنند به نظر شما تولد انبوهی از این دست استارت آپ‌ها که معمولاً ۹۰ درصد آن‌ها به شکست منجر می‌شود نشانه خوبی برای اکو سیستم کارآفرینی هست یا خیر؟ اظهار کرد: بله به نظر من این نشانه خوبیست، نفس افزایش استقبال از فرهنگ نوآفرینی و خلق ارزش و ایجاد کسب و کار مولد بسیار اتفاق مثبتی است. واژه موفقیت و شکست از نظر من مفهومی کاملا نسبی است و شاید تعبیر خوبی برای ادامه یا توقف فعالیت استارتاپ‌ها نباشد چرا که ذات ورود به پروسه خلق یک استارتاپ یعنی آغاز روند بی پایان اکتشاف مسائل، رشد فردی و تیمی و اختراع راهکار‌های جدید. در این مسیر مانند تمام اکوسیستم‌های استارتاپی جهان بسیاری از تیم‌ها ناامید شده و دست از تلاش بر می‌دارند و معدودی هم دوام می‌آورند و به مراحل بعدی می‌رسند. اما چیزی که همه آن را تجربه خواهند کرد، کسب نگرش، آگاهی و مهارت‌هایی حیاتی است که در هیچ مدرسه و دانشگاهی قابل آموزش نیستند؛ و این بذاته بی نهایت ارزشمند است.

با جادوی فناوری نقاشی کودکان را به واقعیت تبدیل کنید

بنیانگذار استارتاپ نقاشیم، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یک سرمایه گذار برای اینکه بخواهد روی یک ایده استارت آپی سرمایه گذاری کند چه پارامتر‌هایی را مد نظر قرار می‌دهد؟ افزود: از نظر من سرمایه گذار استارتاپی خردمند و بسیار قابل احترام هستند، سرمایه گذاران استارتاپی حقیقتا ناجی اقتصاد و فرهنگ و جامعه ایران خواهند بود چرا که به قطع یقین استارتاپ‌ها در آینده‌ای نه چندان دور بازیگران اصلی اقتصاد ایران هستند. سرمایه گذاران خردمند و جسور استارتاپی با آگاهی کامل از این امر و آگاهی از پتانسیل چند ۱۰ برابری نتیجه سرمایه گذاری بر روی یک استارتاپ و با آگاهی از ریسک‌های موجود، با خارج کردن سرمایه از بازار‌های خالق رکود تورمی و تزریق آن به اکوسیستم مولد به واقع حامی آینده‌ی این مرز و بوم می‌شوند.

وی ادامه داد: در بعد فنی سرمایه گذاران باتجربه پیش از اینکه بر روی یک ایده سرمایه گذاری کنند بر روی تیم و افراد کلیدی یک استارتاپ سرمایه گذاری می‌کنند، زیرا که اساسا هر ایده به نظر بدی، با یک تیم خوب و باتجربه و ثابت قدم می‌تواند در مسیر توسعه، به راهکار‌های خوبی دست پیدا کند و یک ایده به ظاهر خوب با موسسان سست در میانه مسیر متوقف شود. بعد از آن پارامتر‌هایی مانند میزان نوآوری، مقیاس پذیری، گزارشات بنچمارک و بازارسنجی، پیش‌بینی مالی طرح، پرتفو سرمایه گذار و ... نیز اهمیت پیدا می‌کنند.

فرضی تصریح کرد: نقاشیم در حال حاضر بنیانگذار صنعت شخصی‌سازی مدرن ایران و همچنین نخستین فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای) اکوسیستم استارتاپی کشور محسوب می‌شود. وقتی صحبت از کار صنعتی است آن هم با وجود محصولی فیزیکی و شخصی سازی شده، چالش اصلی آن مقیاس پذیری خواهد بود که در اصل مهمترین دست آورد ما هم خلق سیستمی کاملا مقیاس پذیر است. به گونه ای که در حال حاضر تیم مرکزی را مدیران بخش ها تشکیل می دهند اما نزدیک به ۴۰ انسان مستعد و فوق العاده در بخش‌های مختلف مجموعه مشغول شگفتی سازی هستند و موجب اشتغالزایی برای بالغ بر ۱۰۰ نفر نیز در زنجیره تامین شده ایم و با توجه به رشد روزافزون زیرساخت ها، شعب و نمایندگان مجموعه، این خانواده مستمرا در حال پر تعداد‌تر شدن است اما به گونه ای که موجب رشد تصاعدی هزینه ها نمی شود. درباره برنامه آینده توافقات مهمی در حال انجام است که موجب توسعه بیش از پیش و بین‌المللی نقاشیم خواهد شد و به زودی اخبار آن را منتشر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به نظر شما مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب موفقیت یا شکست یک کسب و کار شود، چیست؟ اظهار کرد: در یک کلام «نگرش». اینکه اعضای کلیدی یک تیم چه میزان ذهن خود را مشغول کشف راهکار می‌کنند و چه میزان مشغول مسائل. در واقع این کسب و کار‌ها نیستند که رشد یا افت می‌کنند، این اداره کنندگان کسب و کار‌ها هستند که در هر مقطع یا راهکار خوبی برای ادامه دادن می‌یابند یا بهانه خوبی برای متوقف شدن.

فرضی توصیه ای به کارآفرینان داشت و گفت: علاقه و هدف و فلسفه شخصی خودتان را کشف کنید و ایده خود را در همان حوزه بپرورانید. وقت خود را در دانشگاه هدر ندهید، علم کاربردی جای دیگری است. با جیب خالی و به هدف کسب سود سریع کارآفرینی نکنید. تیپ شخصیتی خود و اعضای تیم‌تان را بشناسید؛ با تمام قوت‌ها و ضعف‌ها. سمتی را در تیم تقبل کنید که انجام وظایفش و یادگیری مهارت هایش با توجه به تیپ شخصیت‌تان بسیار خوشحالتان می‌کند، الزاما بهترین سمت برای تمام بنیانگذاران مدیرعاملی و رهبری تیم نیست. از لو رفتن ایده نترسید. بدانید هرگز و در هیچ سطح موفقیتی نقطه امن و بی چالش نخواهید داشت و باید به اندازه چالش هایتان بزرگ شوید. از امکانات اکوسیستم استارتاپی استفاده کنید و چرخ را دوباره اختراع نکنید. مطمئن باشید برای تمام چالش هایتان راهکاری هست و کشف آن بستگی به دانش و نگرش و تلاش شما دارد و بس.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی