کد خبر: ۱۴۴۳۳
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
معرفی بزرگان فناوری؛

مخترع دستگاه لیزر برای عمل چشم که بود؟

«پاتریشیا بات» چشم پزشک و دانشمند لیزر آمریکایی است. بات به عنوان اولین چشم پزشک زن در سال 1974 به عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا منصوب شد.

به گزارش «نبض فناوری»، پاتریشیا بات اولین زنی بود که در سال 1983 رئیس برنامه دستیاری چشم پزشکی در ایالات متحده شد و اولین پزشک زن آفریقایی-آمریکایی که در سال 1986 حق ثبت اختراع پزشکی را دریافت کرده است.

بات در سنین جوانی با آشنا شدن از خدمات دکتر آلبرت شوایتزر به مردم گابن آفریقا در اوایل دهه 1900، تصمیم گرفت که حرفه پزشکی را دنبال کند.

در حالی که بات دوره پزشکی خود را در سال 1969 در شهر نیویورک به پایان می رساند؛ مشاهده کرد که بیماران کم بینای بیشتری در کلینیک چشم در هارلم در مقایسه با کلینیک کلمبیا وجود دارد. بنابراین، وی طی مطالعات خود دریافت که شیوع نابینایی در هارلم نتیجه عدم دسترسی به مراقبت از چشم است. برای حل مشکل رشته جدید چشم پزشکی جامعه را پیشنهاد کرد که داوطلبان را آموزش می دهد تا مراقبت های اولیه چشم را به جمعیت کم برخوردار ارائه دهند. این مفهوم اکنون در سراسر جهان به کار گرفته شده و بینایی هزاران نفر را نجات داده است که در غیر این صورت بدون تشخیص و درمان باقی می ماندند.

به عنوان یک عضو هیئت علمی زن و سیاه پوست در UCLA، موارد زیادی از تبعیض نژادی و نژادپرستی را تجربه کرد. وی در سال 1977 موسسه آمریکایی پیشگیری از نابینایی را بنیان نهاد، سازمانی که ماموریت آن محافظت، حفظ و بازیابی بینایی است.

تحقیقات بات در مورد آب مروارید منجر به ابداع روش وی و دستگاه جدیدی برای از بین بردن آب مروارید به نام « laserphaco probe » (لیزر فیکو) شد. او در سال 1986 حق ثبت اختراع این فناوری را به دست آورد و امروزه این دستگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی