کد خبر: ۱۵۱۱۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

تولید چهره های جذاب توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی داده های مغز را خوانده و با تجزیه و تحلیل آن ها تصاویر جذابی تولید می کند.

به گزارش «نبض فناوری»،  محققان موفق شده اند مفهوم ذهنی ما در مورد جذابیت چهره ها را برای هوش مصنوعی قابل درک کنند. این دستگاه دانش را با توانایی خود در خلق پرتره های جدید نشان می دهد و به گونه ای طراحی شده که برای افراد جذاب باشد.

از نتایج می توان به عنوان مثال، در مدل سازی ترجیحات و تصمیم گیری و همچنین شناسایی بالقوه نگرش های ناخودآگاه استفاده کرد.

محققان دانشگاه هلسینکی و دانشگاه کپنهاگ بررسی کردند که آیا کامپیوتر قادر به شناسایی ویژگی های صورت است که ما آن را جذاب می دانیم یا خیر و بر این اساس تصاویر جدیدی مطابق با معیارهای ما ایجاد می کند. محققان از هوش مصنوعی برای تفسیر سیگنال های مغزی استفاده کردند؛ رابط مغز و رایانه حاصل را با مدل مولد چهره مصنوعی ترکیب کرد. این عمل رایانه را قادر می سازد تا تصاویر چهره ای ایجاد کند که مورد علاقه افراد باشد.

دانشمندان در مطالعات قبلی مدل هایی را طراحی کرده که می توانند ویژگی های ساده پرتره مانند رنگ مو و احساسات را شناسایی و کنترل کنند. با این حال، مردم عمدتاً در مورد اینکه چه کسی بور است و لبخند می زند توافق دارند.

این مطالعه که علوم کامپیوتر و روانشناسی را با هم ترکیب می کند، ماه فوریه در مجله IEEE Transactions in Affective Computing منتشر شد.

در ابتدا، محققان وظیفه ایجاد صدها پرتره مصنوعی را به یک شبکه عصبی دادند. تصاویر به صورت یکجا برای 30 داوطلب نشان داده شد که از آنها خواسته شد تا به چهره هایی که برایشان جذاب است توجه داشته باشند در حالی که پاسخ مغز آنها از طریق الکتروانسفالوگرافی ثبت شد.

محققان داده ها را با تکنیک های یادگیری ماشین تجزیه و تحلیل کردند، داده ها را از طریق رابط مغز و کامپیوتر به شبکه عصبی مولد متصل کردند.

رابط مغز و رایانه مانند این قادر است نظرات کاربران را در مورد جذابیت طیف وسیعی از تصاویر تفسیر کند. با تفسیر دیدگاه های آنها، مدل هوش مصنوعی پاسخ های مغز و شبکه عصبی مولد مدل سازی تصاویر چهره می تواند با هم کاملا تولید کند.

محققان برای آزمایش صحت مدل سازی خود، پرتره های جدیدی را برای هر شرکت کننده تولید و پیش بینی کردند که آنها جذاب هستند. محققان دریافتند که تصاویر جدید با دقت بیش از 80درصد با ترجیحات افراد مطابقت دارد.

این مطالعه ممکن است از طریق تعامل بین راه حل های هوش مصنوعی و رابط های مغز و رایانه با ارتقاء ظرفیت رایانه ها جهت یادگیری و درک فزاینده ترجیحات ذهنی، به نفع جامعه باشد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی