کد خبر: ۱۵۲۳۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ابزاری که توانایی تشخیص تصویر درست از غلط را به شما می دهد

ابزار جدید با تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان را در تشخیص بهتر تصاویر و فیلم های جعلی کمک می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، محققان دانشگاه اوپسالا خودآزمایی دیجیتالی ایجاد کرده اند که به کاربران آموزش می دهد تا اخبار، تصاویر و فیلم های ارائه شده در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنند.

این خودآزمایی نیز در یک مطالعه علمی مورد ارزیابی قرار گرفته است که فرضیه محققان مبنی بر بهبود واقعی توانایی دانش آموزان در استفاده از تفکر انتقادی در منابع دیجیتال را بهبود می بخشد.

ابزار جدید و بررسی علمی آن بخشی از پروژه ارزیابی کننده اخبار است که به منظور بررسی روشهای جدید افزایش ظرفیت جوانان برای آگاهی انتقادی از منابع دیجیتالی ، یکی از ملفه های اصلی سواد دیجیتال است.

دانشمندان اعلام کردند که توسعه این نوع ابزار در برابر اطلاعات گمراه کننده چقدر پیچیده است؛ ابزاری که در مقیاس وسیع قابل استفاده است. بدیهی است ارزیابی انتقادی منابع دیجیتال پیچیده است. ما در زمینه های مختلف کار کرده  سالها است که آزمایشات عمده ای را در محیط مدرسه انجام داده ایم. اکنون ابزاری را بدست آورده ایم که به وضوح کار می کند. تأثیر آن به وضوح مثبت و تست خودآزمایی را در وب سایت ارزیابی کننده اخبار خود قرار داده ایم www.newsevaluator.com، تا همه افراد بتوانند خود را به طور رایگان آزمایش کنند.

ساختار این ابزار به گونه ای است که به دانش آموزان امکان می دهد به صورت خودکار و بصورت آنلاین با آن کار کنند. آنها می توانند مقالات خبری را در قالب رسانه های اجتماعی، با تصاویر یا فیلم ها ببینند و میزان اعتبار آنها را تعیین کنند. در این آزمون سوالاتی از قبیل «آیا مثلاً در پنیر پارمزان خاک اره وجود دارد؟» را از کاربر می پرسد. هدف این است که دانش آموزان در کشف مواردی که درست نیست بهتر شوند.

هنگامی که این ابزار با کمک بیش از 200 دانش آموز مورد آزمایش قرار گرفت، ثابت شد که تأثیر مفیدی بر توانایی آنها برای ارزیابی انتقادی منابع دارد. دانش آموزانی که از این ابزار راهنمایی و بازخورد دریافت کرده بودند، به طور واضح نتایج بهتری نسبت به افرادی که از آنها پشتیبانی نشده، نشان دادند. همچنین این ابزار از نظر توانایی فوق الذکر نتایج بهتری نسبت به سایر اقدامات قابل مقایسه که به مشارکت معلم و زمان بیشتری نیاز دارد، ارائه می دهد.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی