کد خبر: ۱۵۵۱۳
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

پدر برنامه نویسی یونیکس و سی که بود؟

دنیس ریچی، توسعه دهنده نرم افزاری بود که زبان برنامه نویسی C و سیستم عامل یونیکس را به جهان آورد.

به گزارش «نبض فناوری»،  ریچی به همراه کن تامسون سال های 1967 و 1966 حول توسعه نرم افزار پویا  در آزمایشگاه های بل فعالیت می کردند. ریچی زبان برنامه نویسی C را ایجاد کرد که جایگزین زبان برنامه نویسی B اختراع شده توسط تامسون شد.

ریچی با نام کاربری« dmr» شناخته می شود؛ حرف R در K&R از نام خانوادگی او گرفته شده‌ که یکی از نویسندگان این کتاب است.

این دو بعداً شروع به ایجاد یونیکس، ابتدا برای مینی کامپیوترها و نوشته شده به زبان اسمبلی در سال 1969  و C در 1973 روی آوردند.

ریچی روزی اعلام کرده بود که یونیکس بسیار ساده است، فقط به یک نبوغ نیاز دارد تا سادگی آن را درک کند. یونیکس البته الهام بخش سیستم عامل های جدیدتر از جمله لینوکس و iOS اپل شد.

در حقیقت ، طرفداران یونیکس این هفته در شبکه های رسانه های اجتماعی فعال هستند و اطمینان حاصل می کنند که موفقیت های ریچی شناخته شده است.

وی در محله برونزویل شهر نیویورک به دنیا آمد. پدرش، آلستیر ای. ریچی دانشمند کهنه کار آزمایشگاه بل و یکی از نویسندگان تئوری طراحی مدارهای سوئیچینگ بود. وی در دوران کودکی به همراه خانواده به شهر سامیت در ایالت نیوجرسی نقل مکان کرد. در همان شهر بود که از دبیرستان سامیت فارغ‌التحصیل شد. وی از دانشگاه هاروارد در رشتهٔ فیزیک و ریاضیات کاربردی فارغ‌التحصیل شد.

جسد ریچی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ در سن هفتاد سالگی در شهرک برکلی هایتس در نیوجرسی، در خانه‌اش در حالی که تنها زندگی می‌کرد، پیدا شد. اولین خبر از مرگ ریچی توسط همکار سابقش راب پایک به خبرگزاری‌ها اعلام شد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی