کد خبر: ۱۵۸۷۰
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۳
توسط پژوهشگاه ارتباطات؛

فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد

فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به گزارش« نبض فناوری» گزارش اقدامات انجام شده در فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن ارائه شد.

احسان آریانیان مجری پروژه ابررایانه سیمرغ گفت: طرح ابررایانه سیمرغ شامل دو پروژه «پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ» به مجری گری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و «پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن» به مجری گری پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ، شامل برنامه ریزی طرح، راهبری و پایش طراحی ابررایانه سیمرغ، شناخت نیازمندی‌های بستر آزمون و ارزیابی و شناخت مفاهیم علمی و فنی نسل‌های آتی رایانش فوق سریع بود که توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایی شده است. تعیین الزامات و مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مطلوب ابررایانه سیمرغ شامل الزامات فناوری‌ها و استاندارهای مورد استفاده در طراحی و پیاده سازی ابررایانه و الزامات مورد نیاز برای طراحی سامانه، زیرساخت و خدمات ابررایانه سیمرغ از جمله موضوعاتی بود که در این فاز، مطالعات تحقیقاتی آن توسط پروژه مذکور انجام شد.

آریانیان افزود: از دیگر مواردی که در این فاز در پروژه انجام شد بررسی میزان انطباق خروجی‌های پروژه «پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ» با مدل مطلوب مشخص شده توسط پروژه «پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ» بوده است.

وی موضوع مهم دیگری که در فاز اول پروژه به آن پرداخته شد را شناخت مبانی علمی و فنی نسل‌های آتی رایانش فوق سریع و موارد کاربرد آنها در حوزه‌هایی نظیر پردازش‌های کوانتومی، رایانش‌های زیستی-عصبی و نسل‌های آتی با قدرت پردازشی در مقیاس اگزافلاپس عنوان کرد.

آریانیان گفت: تفاهم نامه مدل همکاری پژوهشگاه و دانشگاه در بهره برداری از ابر رایانه سیمرغ بر مبنای طرح توجیهی و طرح تجاری ابر رایانه سیمرغ نیز از جمله موضوعاتی بود که تدوین آن در این فاز نهایی شد و بعد از امضا بین طرفین مبادله شد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی