کد خبر: ۲۵۷۷۶
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۶

تحولی شگرف در جهان فناوری با علم کوانتومی

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم فناوری کوانتومی، بستر انتقال داده بسیار مطمئن آن است. بستری که در برابر انواع رمزگشایی‌ها و حملات سایبری مقاوم بوده و نمی‌توان آن را هک کرد. در این شیوه امن، رمزنگاری طبق داده‌های معمول فعلی صورت نگرفته و درنتیجه، نمی‌توان فضای تعاملی آن را مخدوش کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» دوستداران دنیای علم، عنوان «کوانتوم» را بیشتر در مقالات و نوشتار‌های مربوط به فیزیک دنبال کرده‌اند، اما اکنون چندسالی می‌شود که کوانتوم، به دنیای فناوری راه پیدا کرده و قرار است خیلی زود به عنوان یکی از مظاهر نوین دیجیتال و هوشمندسازی در سراسر جهان به شمار برود.
نظریه کوانتومی برای اولین بار از ایده‌های ماکس پلانک (Max Planck) در سال ۱۹۰۰ شروع شد. از دیدگاه پلانک اتم‌ها انرژی را تنها در کمیت‌های معینی به نام کوانتم می‌توانند ساطع کنند. نظریه کوانتومی مشخص کرد که انرژی همزمان هم به صورت موج و هم به صورت ذره رفتار می‌کند؛ بنابراین کلمه کوانتوم هم معنی با ذرات موج مانند است. در واقع این کلمه در مورد مواردی کاربرد دارد که همزمان هم دارای خاصیت موجی و هم دارای خاصیت ذره‌ای باشند.

نخستین ظهور کوانتوم در عصر جدید را باید در شکل داده‌پردازی کامپیوتر‌های نسل جدید عنوان کرد. به‌طوری‌که دوران تاریخی کامپیوتر‌ها را باید به عصر پیش و پس از ظهور کوانتوم تقسیم کنیم.

این کامپیوتر‌ها که هم‌اکنون در دست تولید قرار دارند، قرار است در نخستین گام، سرعت عملکرد محاسبات را بسیار بالا ببرند. اتفاقی که در کامپیوتر‌های نسل جدید کنونی، برای چند ساعت، چند روز و حتی چند ماه به طول می‌انجامد، در کامپیوتر‌های کوانتومی، به چند ثانیه تقلیل داده می‌شود.

این سرعت محاسباتی سبب می‌شود تا با تکثر این قابلیت در سرشاخه‌های مختلف دیگر نظیر علوم هوافضا، پزشکی، اقتصاد، اقلیم‌شناسی و حتی محاسبات توسط ساعت که میزان خطا را طی چند سال آتی به صفر می‌رساند، تحولی شگرف در جهان فناوری صورت گرفته و همه چیز به سمت نظم نوین کوانتومی پیش برود.

دیگر قابلیت بسیار مهم فناوری کوانتومی، بستر انتقال داده بسیار مطمئن آن است. بستری که در برابر انواع رمزگشایی‌ها و حملات سایبری مقاوم بوده و نمی‌توان آن را هک کرد. در این شیوه امن، رمزنگاری طبق داده‌های معمول فعلی صورت نگرفته و درنتیجه، نمی‌توان فضای تعاملی آن را مخدوش کرد؛ بنابراین کاملا مشخص است که یکی از موارد رقابتی نوین در عرصه فناوری جهانی، دستیابی به مظاهر علم کوانتوم است. البته که این مظاهر، علاوه بر تاثیرگذاری‎های مطلوب در سبک زندگی هوشمند و دیجیتالی انسان‌ها و اقتصاد جوامع، کاربرد‌های سیاسی و نظامی بسیاری دارد که کشور‌ها را به پیگیری و دنبال کردن این فناوری نوین ترغیب می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن دنبال کردن آخرین تحولات و دستاورد‌های این حوزه، از طرح‌های مرتبط با تولید و توسعه در حوزه کوانتوم، حمایت ویژه به عمل می‌آورد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی