کد خبر: ۱۶۳۴۵
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

گرما چگونه باعث تغییر جنسیت اژدهای ریشدار می شود؟

دانشمندان بخشهای مهمی از اسرار چگونگی تاثیر درجه حرارت محیط اطراف در تعیین رشد جنین اژدهای ریشدار را کشف کردند این پیشرفت باعث درک بیشتر مسیرهای بیولوژیکی تعیین جنسیت در خزندگان می شود.

به گزارش «نبض فناوری»، بیش از پنج دهه است که زیست شناسان می دانند در بسیاری از خزندگان و ماهی ها، جنس رویان در حال رشد به دمای محیط بستگی دارد؛ اما مکانیسم دقیق این اتفاق ناشناخته بود.

این اتفاق در اژدهای ریش دار بستگی به یكی از مورد زیر دارد:

یكی كه به طور ذاتی توسط ژنهای كروموزوم جنسی خزنده تعیین می شود و دیگری كه در اثر حرارت بالا در حین رشد فعال می شود.

محققان دانشگاه کانبرای استرالیا در مطالعه حاضر این روند را به نام تعیین جنسیت وابسته به دما در اژدهای ریش دار تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته دانشمندان، نرهای این گونه دارای دو کروموزوم جنسی یکسان( ZZ ) در سلولهای خود هستند در حالی که ماده ها دو کروموزوم جنسی متفاوت ( ZW) دارند. با این حال، جنین های نر در صورت گرم بودن دما به صورت ماده رشد می کنند و دقیقاً نحوه رشد جنین ماده تاکنون ناشناخته بود.

در این تحقیق، دانشمندان ژنوم اژدهای ریش دار را توالی یابی کردند؛ آنها نتایج را با داده های ژن های تعیین جنسیت درون کروموزوم ZW مقایسه کردند. بر اساس نتایج ، دانشمندان مقایسه کردند که چگونه دو نوع ماده (آنهایی که توسط دما و کروموزوم آنها تعیین می شود) ساخته شده اند.

یافته ها نشان داد که در ابتدا مجموعه های مختلف ژن در دو نوع ماده فعال هستند، اما مسیرهای بیوشیمیایی کنترل شده توسط این ژن ها برای تولید تخمدان در مارمولک ها همگرا می شوند.

به گفته محققان این مطالعه برای اولین بار است که نشان می دهد برای تولید تخمدان در اژدهای ریش دار دو روش وجود دارد و این زمینه را برای آزمایش های آینده فراهم می کند تا بتوانند نقش هر ژن را در سنجش دما و کنترل رشد جنسی دریافت.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی