کد خبر: ۱۶۵۷۳
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰
با یافته فوق نازک دانشمندان؛

سلامتی را به خود وصله کنید

محققان دانشگاه اوساکا و JOANNEUM RESEARCH پچ های سلامتی الکترونیکی بسیار نازکی تولید کردند که نبض و فشار خون کاربر را کنترل می کند.

به گزارش «نبض فناوری»،  دانشمندان پچ های نظارت بر سلامت بی سیم را معرفی کردند که از نانو ژنراتورهای پیزوالکتریک تعبیه شده برای تأمین انرژی از انرژی بیومکانیکی استفاده می کنند. این کار ممکن است منجر به سنسورهای سلامت مستقل جدید و همچنین دستگاه های الکترونیکی پوشیدنی بدون باتری شود.

همزمان با محبوبیت روزافزون فناوری های پوشیدنی و حسگرهای هوشمند، مساله تأمین برق همه این دستگاه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. گرچه ممکن است انرژی مورد نیاز هر یک از اجزا اندک باشد، اما نیاز به سیم یا حتی باتری سنگین و ناخوشایند است. به همین دلیل روش های جدید برداشت انرژی مورد نیاز است. همچنین، توانایی نظارت بر سلامت یکپارچه در استفاده از حرکت محیط برای تغذیه و فعال سازی حسگرها به تسریع در پذیرش آنها در مطب های پزشک کمک می کند.

اکنون تیم بین المللی از محققان ژاپن و اتریش پچ های فوق انعطاف پذیر جدیدی را با یک پلیمر فروالکتریک اختراع کرده اند که نه تنها می تواند نبض و فشار خون بیمار را حس کند، بلکه انرژی خود را از حرکات طبیعی تأمین می کند.

بر اساس اثر پیزوالکتریک ، که در تبدیل حرکت طبیعی به ولتاژهای الکتریکی کوچک بسیار کارآمد است، دستگاه به سرعت به تغییرات فشار یا فشار پاسخ می دهد. این ولتاژها را می توان به سیگنالهای حسگرهای پزشکی یا مستقیماً انرژی برداشت کرد. آندریاس پتریتز نویسنده اول این یافته اعلام کرد که پچ های سلامت الکترونیکی ما ممکن است به عنوان بخشی از غربالگری بیماری های مرتبط با سبک زندگی مانند اختلالات قلبی، علائم استرس و آپنه خواب مفید باشد.

نویسندگان تخمین می زنند که پچ های چند لایه اگر روی زانوها یا آرنج قرار گیرند تا 200 میلی ژول انرژی در روز برداشت می کنند که برای نظارت بر پارامترهای قلبی عروقی چندین بار در روز کافی است. پچ ها آنقدر نازک هستند که به سختی قابل حسند و در نتیجه برای بسیاری از بیماران ناخوشایند نخواهند بود.

دانشمندان انتظار دارند که یافته آنها به توسعه سیستم های حسگر دیگری کمک کند که هنگام چسباندن روی سطح پوست، نظارت بیولوژیکی دقیق انجام دهند. ماژول های اضافی ویژگی های دیگری مانند ارتباط بیسیم با تلفن هوشمند یا رایانه را امکان پذیر می کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 30 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین بعد از ۳ هفته رکوردی دیگر ثبت کرد
با کنترل از راه دور؛ سگ رباتیک نیروی نظامی چین شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
وبگردی