کد خبر: ۱۶۵۸۷
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

آیا کلاب‌هاوس به سرنوشت وایبر و تلگرام دچار خواهد شد؟! / ادامه اختلال با وجود اعلام جریمه ۵۰ میلیارد تومانی

پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه ایجاد اختلاف با هدف دلزدگی کاربران از یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان‌ها انجام می‌شود، گفت: در هر حال چه کلاب هاوس فیلتر شده باشد و چه دچار اختلال باشد نتیجه هر دو یکی است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» کلاب هاوس یک اپلیکیشن برپایه چت صوتی است که امروزه توانسته طرفداران زیادی در بین مردم دنیا به ویژه جلب کند. نکته قابل توجه در باره این پلتفرم یا نرم افزار مجازی این است که بدون اتکا به تصویر، ویدئو و یا متن و تنها بر پایه صوت ایجاد ارتباط می‌کند از این رو بسیاری از صاحبنظران علوم ارتباطی تولد کلاب هاوس را با احیای معنای واقعی شبکه اجتماعی و تاکید بر اجتماعی بودن این پلتفرم مترادف دانستند.

اما در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است ایجاد اختلال از سوی اپراتور‌ها به فناوری جدید است در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به قطع مکرر ارتباطات و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاووس گفته بود که مشکل کلاب هاوس مربوط به یکی از اپراتور‌های کشور است که اختلالی در برخی مناطق کشور داشت و ربطی به فیلترینگ ندارد. حتی وی اذعان کرده بود که انسداد سایت‌ها به سیاق گذشته منسوخ شده و دیگر با فیلتر و فیلترینگ نمی‌توان جلوی شکاف بین نسل‌ها را گرفت. او در این مورد گفته بود: «انسداد سایت‌ها به سیاق گذشته دیگر منسوخ است، چه با رمزنگاری‌های پیشرفته و چه با ابزار‌های ماهواره‌ای که بزودی فراگیر می‌شود. این اعتقاد اکثر صاحبنظران است.».
اما باید گفت این اختلال تنها از سوی یک اپراتور نبوده است بلکه اپراتور‌های دیگر نیز براختلال این اپلیکیشن دامن زدند.

در همین راستا حتی وزیر ارتباطات به تمامی اپراتور تذکر داد که در صورت تکرار باید جریمه ۵۰ میلیارد تومانی پرداخت کنند به گونه‌ای دیروز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مستندات مرتبط با اختلال صورت‌گرفته توسط اپراتور‌ها که باعث محدودیت دسترسی کاربران به نرم‌افزار کلاب‌هاوس شده را منتشر کرده و اگر اپراتور‌ها نسبت به رفع این محدودیت یا اختلال اقدام نکنند، رگولاتوری موظف است تا زمان رفع تخلف، روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان، اپراتور متخلف را جریمه کند.

اما تهدید فیلترینگ این شبکه نوپا و پرطرفدار در ایران چقدر جدی است؟ آیا قرار است کلاب هاوس نیز به سرنوشتی مانند وایبر دچار شود؟ یا اساسا امکان فیلتر این شبکه اجتماعی به رغم داشتن زیرساخت‌های فنی قدرتمند وجود دارد؟

در همین راستا حمید ضیایی‌پرور کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: ماجرایی که برای کلاب‌هاوس افتاده براساس آنچه که سازمان تنطیم مقررات منتشر کرده یک مدل جدیدی از فیلترینگ است که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا سابقه ندارد.

وی ادامه داد: هیچ دستگاه رسمی در کشور دستور فیلتر و مختل شدن را صادر نکرده است. به همین دلیل سازمان تنطیم مقررات گزارشی را تهیه کرد و هیات دولت جریمه ۵۰ میلیارد تومانی را تعیین کرد، این‌ها براساس گزارش ارائه شده بیانگر این است که مدلی از اختلال را ایجاد می‌کنند که مدل جدید است که این‌ها به ابتکار و نبوغ رسیدن در مختل کردن یک سرویس.

کارشناس مسائل ارتباطات تصریح کرد: در مورد تاثیر احتمالی کلاب هاوس بر انتخابات، اظهار داشت: این انتخابات است که تعیین می‌کند کلاب هاوس روی آن چه اثری بگذارد. اگر مشارکت توجیه پذیر و رقبا جدی باشند، کلاب هاوس مشارکت را افزایش می‌دهد و تنور انتخابات را گرم می‌کند.

وی تأکید کرد: تمام این برنامه‌ها تا زمان انتخابات است و احتمال فیلتر کلاب هاوس به ویژه بعد از انتخابات وجود دارد. متاسفانه یک طیفی مایل نیستند که از این سرویس برای پرشور کردن فضای رقابتی استفاده کنند. تمام کشور‌ها در زمان انتخابات درجه از آزادی را قائل می‌شوند تا بین مردم شوروشوق ایجاد کنند.

پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه احتمال فیلترینگ کلاب هاوس وجود دارد، افزود: دلیل قوت گرفتن این احتمال شاید مربوط به سخنانی است که توسط برخی از مقامات فضای مجازی در خصوص بومی‌سازی این شکل از شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.
ضیایی‌پرور تأکید کرد: ایجاد اختلاف با هدف دلزدگی کاربران از یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان‌ها انجام می‌شود.

باید گفت که اختلال در یک اپلیکیشن، در یک بازه زمانی کوتاه، مردم را از آن اپلیکیشن رویگردان می‌کند و پس از مدتی مشاهده می‌کنیم که اپلیکیشن مورد نظر از دور خارج می‌شود و مردم به اپلیکیشن‌های دیگر کوچ می‌کنند، مانند اتفاقی که درباره وایبر رخ داد و این چرخه برای اپلیکیشن بعدی و بعدی هم پیاده می‌شود!

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی