کد خبر: ۱۷۱۰۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
به دلیل نیود حمایت مسئولان؛

خودروی خودران ایرانی با وجود تست موفق به مرحله تولید نرسید/ بومی‌سازی سیستم هوشمند الکترونیکی ویژه سالن‌های کنفرانس

مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس،گفت: در ساخت خودروی خودران ما کار خیلی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم به طوریکه در حال رقابت با شرکت‌های درجه یک دنیا بودیمف متاسفانه در ایران استقبال چندانی از ما نشد.

علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: این شرکت درسال ۱۳۹۱در زمینه الکترونیک، مخابرات، کنترل، رباتیک، فن آوری اطلاعات و ارتباطات IT، برق قدرت، سیستم‌های هوشمند، دوربین‌ها و تجهیزات مدار بسته، سیستم‌های کنترل هوشمند فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس، ادامه داد: سیستم‌های الکترونیکی هوشمند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این موارد استفاده در منازل مسکونی و ساختمان‌ها است. این سیستم‌های هوشمند مرکزی می‌توانند کاربر را قادر سازند تا کنترل مواردی مانند نور، انرژی و دیگر موضوعات مشابه را در ساختمان به وسیله تلفن همراه در اختیار داشته باشد.

اولین خودروی خودران ایرانی با وجود آزمایش موفقیت‌آمیز به مرحله تولید نرسید/ بومی‌سازی سیستم هوشمند الکترونیکی ویژه سالن‌های کنفرانس

شیخ جعفری افزود: یکی دیگر از استفاده‌های متداول از سیستم‌های هوشمند الکترونیک در سالن‌های کنفرانس است که با شرکت‌های نمایندگی بوش، پاناسونیک، سونی همکاری می‌کنیم. قبلا میکروفن‌های سالن کنفرانس را از خارج خریداری می‌کردند، اما اکنون بخاطر تحریم اعمال شده از سوی برخی از کشور‌ها دیگر نمی‌توانند وارد کنند؛ چون قطعات اصلی این سیستم در آمریکا تولید می‌شود، واردات آن با مشکل مواجه شد. به همین دلیل تلاش کردیم تا این محصولات را بومی سازی کنیم.

وی تأکید کرد: این تجهیزات از لحاظ قیمت مناسب بوده وهم از نظر کیفیت قابل رقابت با جنس خارجی است. هم اکنون بیش از ۵۰۰ سالن کنفرانس را در سراسر کشور تجهیز کردیم.

شیخ جعفری با اشاره به نحوه کارکرد این سیستم در سالن‌های کنفرانس، افزود: در سالن‌های کنفرانس، به یک سیستم هوشمند مرکزی نیازمند هستیم تا مسائلی مانند نور، صدا و فیلمبرداری را به صورت متمرکز مدیریت کنیم. برای مثال وقتی شخصی در یک سالن کنفرانس پشت تریبون قرار می‌گیرد و شروع به صحبت می‌کند، دوربین به صورت خودکار به سمت شخصی که صحبت می‌کند، می‌چرخد و این موضوع توسط سیستم هوشمند الکترونیک انجام می‌شود. در واقع هر سالن کنفرانس حرفه‌ای به یک سیستم هوشمند الکترونیک نیازمند است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این سامانه در سالن‌های کنفرانس دولتی و خصوصی بسیاری نصب شده است. در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تا محصولات مختلفی را در حوزه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی بومی سازی کنیم.

شیخ جعفری گفت: هم اکنون در حال برنامه ریزی برای صادرات سیستم‌های سالن کنفرانس هستیم. همچنین برنامه داریم یونیت‌های کنفرانس و میکروفن‌های سالن را خودمان طراحی و تولید کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این شرکت بعد از سه سال تحقیق و تست در قالب چهار گروه الکترونیک، کنترل، مکانیک و نرم افزار موفق به طراحی و ساخت اولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در کشور شد. به طوری که این خودرو را در اتوبان صدر با موفقیت تست کردیم.

اولین خودروی خودران ایرانی با وجود آزمایش موفقیت‌آمیز به مرحله تولید نرسید/ بومی‌سازی سیستم هوشمند الکترونیکی ویژه سالن‌های کنفرانس

وی در خصوص سیستم خودران توسعه یافته این شرکت گفت: با استفاده از این سیستم، خودرو می‌تواند به‌صورت خودکار در مسیر‌های شهری و بین‌شهری تردد کند. این سیستم از طریق سه دوربین نصب‌شده روی خودرو، سیستم ناوبری جهانی (GPS)، سنسور‌های اولتراسونیک، اسکنر لیزری و سامانه‌های هوشمند می‌تواند ضمن تشخیص مسیر جاده و خیابان، موانع و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، در مسیر تعیین‌شده با دقت و امنیت بالا تردد کند. همچنین در سیستم خودران طراحی‌شده همچنین تدابیر لازم جهت اتصال خودرو‌ها اندیشیده شده است تا با ایجاد شبکه گسترده‌ای از خودرو‌های خودران، اطلاعات لازم اعم از وضعیت ترافیکی بین خودرو‌ها منتقل شود. این سیستم قابلیت شناسایی راننده از طریق پردازش تصویر را دارا است که باعث بالا رفتن امنیت می‌شود و سرقت ماشین را غیر ممکن می‌کند.

وی تأکید کرد: در ساخت خودروی خودران ما کار خیلی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم در حال رقابت با شرکت‌های درجه یک دنیا بودیم و در ایران استقبال چندانی از ما نشد.

شیخ جعفری دلیل این مهم را بسته بودن سیستم صنعت خودروسازی کشور مطرح کرد و گفت: متاسفانه شرکت‌های خودروسازی تمایل چندانی به شرکت‌های خارج از خودشان فعالیت کنند و این‌ها ترجیح می‌دادند که با شرکت‌های خارجی همکاری کنند. همچنین در کشور ما با توجه به هزینه تمام شده خودرو سیستم‌های ساده‌تر را روی خودرو اعمال نمی‌کنند. البته از لحاظ قانونی از دوسال پیش قوانین خودرویی از ۵۰ مورد به ۸۰ قانون افزایش یافت. اما با این حال به دلیل نبود حمایت و هزینه بر بودن این پروژه را کنار گذاشتیم. موقعی که خودرو را تست کردیم پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد و گفت حق ندارید تست بگیرید و دلیلشان این بود که قوانین مرتبط در این حوزه وجود ندارد؛ در حالیکه در کشور‌های اروپایی و کانادایی و آمریکایی قوانین تست خودرو را دارند، ولی در کشور ما چنین قوانینی وجود ندارد.

اولین خودروی خودران ایرانی با وجود آزمایش موفقیت‌آمیز به مرحله تولید نرسید/ بومی‌سازی سیستم هوشمند الکترونیکی ویژه سالن‌های کنفرانس

شیخ‌جعفری همچنین از انجام هوشمندسازی نسل پیشرفته ربات انسان نمای سورنا توسط این شرکت دانش بنیان با همکاری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: یکی از دلایل موفقیت در بخش هوشمندی ربات انسان نمای سورنا استفاده از توان متخصصانی بود که تجربه برنامه نویسی، ساخت ربات و شرکت در چندین مسابقه داخلی و بین المللی رباتیک را داشتند.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی