کد خبر: ۱۷۵۲۹
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

پای «جی پی اس» به ماه باز می شود

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که می خواهد یک شبکه GPS برای ماه بسازد.

به گزارش «نبض فناوری»، در اینجا روی زمین، سیستم های ارتباطی و ناوبری جهانی ما با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که به دور سیاره می چرخند کار می کنند. اکنون، آژانس فضایی اروپا می خواهد با ایجاد شبکه ای از ماهواره ها در ماه، سیستم مشابهی را به آنجا ببرد.

ابتکار ESA’s Moonlight قصد دارد اتصال ماه به زمین را بیشتر کند و ارتباطات و پیمایش بهتر این قمر زمین را امکان پذیر کند.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده باتوجه به اینکه بیش از هر زمان دیگری کشورها برنامه های خود را در مورد ماه دردست دارند؛ Moonlight از ایستگاه فضایی دائمی پشتیبانی خواهد کرد که به دور ماه می چرخد.

برخی از مزایای استفاده از ماهواره در اطراف ماه شامل كمك به مریخ نوردان جهت پیمایش در اطراف ماه و حتی كنترل مریخ نورد از زمین است. اگرچه این امکان برای مریخ نوردان مریخ وجود ندارد (زیرا تاخیر ارتباطی تا 20 دقیقه وجود دارد) اما تاخیر در ارتباطات بین زمین و ماه تنها چند ثانیه است.بنابراین امکان کنترل مأموریت از روی زمین وجود دارد تا سطح نورد را روی ماه نزدیک به زمان واقعی هدایت کند.

این سیستم به فضاپیماها نیز كمك می كند تا بتوانند در قسمت دور ماه فرود آیند. منجمان علاقه مند به ساختن یک تلسکوپ در قسمت دور ماه هستند تا امکان مشاهده جهان را بدون مانع جو زمین فراهم کند و زیرا ماه می تواند انتشار رادیو از زمین را مسدود کند بنابراین آنها می توانند طول موج های مختلف بیشتری را ببینند.

همچنین این بحث وجود دارد که چنین سیستمی می تواند انجام مأموریت ها به ماه را ساده تر و مقرون به صرفه تر کند. داشتن یک سیستم اختصاصی برای ارتباطات از راه دور ماه و ناوبری می تواند از پیچیدگی طراحی بکاهد و مأموریت ها را برای تمرکز بر فعالیت های اصلی آنها کاهش دهد.

طرح Moonlight هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و اکنون دو کنسرسیوم صنعت در حال بررسی این ایده هستند تا ببینند آیا عملی است. اگر مطالعات امیدوار کننده باشد، این پروژه می تواند از اوایل سال 2023 آغاز شود.

ارسال نظرات
وبگردی