کد خبر: ۱۷۷۳۸
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

کاهش آسیب‌های اجتماعی با مدیریت هوشمندانه فضای مجازی محقق می‌شود

اگر فضای مجازی هوشمندانه مدیریت شود و همزمان با آن سواد رسانه‌ای مردم برای استفاده از اینترنت و محصولات افزایش یابد، این نوع از رسانه نه تنها برای جامعه تهدید بشمار نمی‌رود بلکه فرصت‌هایی را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فضای مجازی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌های عصر حاضر شناخه می‌شود ورود به عرصه فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که افراد در این عرصه باید اطلاعات کافی و وافی داشته باشند؛ چرا که داشتن سواد رسانه‌ای یکی از ملزومات اصلی برای ورود به این حوزه است.
فضای مجازی فضای بسیار نا محدودی است که زمان و مکان در آن مفهومی ندارد، این فضا به یک عضو خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، عضوی که اگر کنترلش نکنیم بدون شک آن ما را کنترل خواهد کرد، کنترل افکار مان را به دست می‌گیرد و گاهی ممکن است دچار آسیب اعتیاد مجازی شویم که مشکلاتی را به دنبال دارد.

حسین فلاحیان کارشناس فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: متاسفانه امروزه افراد زیادی وارد فضای مجازی شدند بدون اینکه تخصصی در این رابطه داشته باشند. برای مقابله با آسیب‌های اجتماعه بایستی فرهنگ‌سازی و مدیریت در این حوزه صورت گیرد تا باعث کاهش تأثیرات مخرب آن شود. البته ناگفته نماند که فضای مجازی در کنار آثار مخربی که بر جامعه و افراد می‌گذارد می‌تواند کارکرد‌های مفید و سودمندی داشته باشد، ولی باید دانست برای کاهش آثار مخرب و افزایش کارکرد‌های مثبت آن باید سیاست‌گذاری‌هایی در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام شود.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف مورد نظر در ابتدا بایستی سطح سواد مردم را در برخورد با رسانه‌ها افزایش داد. امروزه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان در این زمینه فعالیت‌هایی را در اولویت کاری خود قرار داده و آموزش‌های مربوط به سواد رسانه‌ای را از دوران دانش آموزی برای خردسالان و کودکان ارائه می‌کنند. افرادی که سواد رسانه‌ای بالایی دارند می‌توانند ضمن شناسایی ماهیت رسانه‌ها بهترین راه را برای استفاده از آن انتخاب کنند تا کمترین ضرر را در استفاده از رسانه‌ها متحمل شوند.

این کارشناس ادامه داد: اگر فضای مجازی هوشمندانه مدیریت شود و همزمان سواد رسانه‌ای مردم نیز برای استفاده از اینترنت و محصولات آن افزایش یابد، این نوع از رسانه نه تنها برای جامعه تهدید بشمار نمی‌رود بلکه فرصت‌هایی را نیز در اختیار آن قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: رویکرد مسئولان ذیربط در این رابطه باید هدایت مسیر فضای مجازی در راستای مسیر انقلاب اسلامی باشد. قوانین دست و پا گیر و عملکرد مجریان کج فهم آن، راه را برای توسعه دانش و سرویس‌های وطنی می‌بندد. امروز خواسته بسیاری از فعالان و سرویس‌دهندگان این حوزه عدم سنگ‌اندازی برخی مسئولان است. یعنی بی مهری‌ها به متخصصان داخلی این حوزه به حدی است که آن‌ها دیگر حمایت نمی‌خواهند، بلکه به این راضی شده‌اند که در مقابل آن‌ها سنگ‌اندازی نشود.

فلاحیان خاطرنشان کرد: وارد کردن نظام سواد رسانه‌ای در نظام آموزش رسمی کشور و انجام تحقیقات و مطالعات تطبیقی به منظور الگوی مطلوب، ارزشیابی منسجم و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان سواد رسانه ای، بستر مناسب برای تولید انبوه محصولات فرهنگی دیجیتال متناسب با ارزش‌های نظام، حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه‌های دیجیتال، حمایت از تمام تولیدکنندگان محتوای دیجیتال از مهم‌ترین اقدامات لازم در جهت ارتقای رسانه‌های دیجیتال و اثربخشی سواد رسانه‌ای کشور به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
وزیر ارتباطات با اشاره افتتاح پروژه های ارتباطی: کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
وبگردی