کد خبر: ۱۷۷۶۴
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۸

دولت باید بستر مناسبی برای اجرا و بومی‌سازی رمزارز‌ها ایجاد کند

کارشناس مسائل رمز ارزها گفت: بهتر است که دولت بستری مناسب برای تحقیق، اجرا و حتی بومی‌سازی رمزارزها که پدیده علمی و فناوری است، ایجاد کرده و از افراد متخصص برای اجرایی شدن آن بهره ببرد، سپس قوانینی در جهت اعتلاء بیشتر کشور و جامعه وضع کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»، امروزه برخی از افراد در بازار‌های مختلف از جمله بورس و رمز ارز‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون اینکه شناختی از این بازار داشته باشند؛ در حالیکه این بازار‌ها پرریسک بوده و باید در عرصه ورود به این حوزه ریسک را پذیرفت.

باید گفت که بسیاری از مردم بر این باورند که در حال حاضر ارز‌های رمزپایه داغ‌ترین فرصت سرمایه گذاری هستند. قطعا بیت کوین یکی از شناخته شده‌ترین ارز‌های دیجیتال دنیا است.

نکته مهم در سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال این است که انتشار هر خبری در مورد ارز‌های دیجیتال مثل تایید یا عدم تایید و ممنوعیت استفاده از آن‌ها در یک کشور یا مشابه آن می‌تواند به شدت روی نرخ ارز‌های دیجیتال و ارز‌های رمز پایه اثر بگذارد؛ بنابراین این ارز‌ها به دلیل نوسانات بالا به سادگی مورد قبول بانک‌های مرکزی قرار نمی‌گیرند و به همین علت نمی‌توان از آن‌ها در مبادلات روزمره استفاده کرد.

براساس این گزارش هر چند نباید این نکته مهم را نادیده گرفت که ارز‌های دیجیتال شرایط اولیه و تولد خود را تجربه می‌کنند و از یک پدیده نوظهور نمی‌توان انتظار ثبات داشت. در واقع کارشناسان پیش بینی می‌کنند با همگانی شدن این ارز‌ها و عدم توان دخالت بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در گردش و تولید آن‌ها، حجم آن‌ها به صورت یک متغیر محاسبه‌شده درونی افزایش پیدا کرده و به تدریج می‌توان انتظار ثبات بیشتری را برای آن‌ها پیش‌بینی کرد.

حسین علیزاده کارشناس رمز ارز در این رابطه گفت: رمز ارز‌ها یا ارز‌های دیجیتالی به دلایل مختلف طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده اند تا جاییکه هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفته‌اند. طبیعی است که هر‌چه ثبات این ارز‌ها بیشتر و نوسان قیمت آن‌ها محدودتر شود، امکان استفاده از آن‌ها در معاملات تجاری بیشتر خواهد شد. همچنین برخی از طرفداران ارز‌های دیجیتال این واقعیت را دوست دارند که این ارز‌های مستقل، بانک‌های مرکزی را از مدیریت عرضه پول دور می‌کند، زیرا با گذشت زمان این بانک‌ها تمایل دارند از طریق تورم ارزش پول را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: بازار ارز‌های دیجیتال با بازار سرمایه ایران قابل قیاس نیست، زیرا بازار رمزارز‌ها بازار وسیع جهانی بوده و بهتر است بازار بورس ایران را با بازار فارکس قیاس کنیم، به این دلیل که بازار ارز‌های دیجیتال سودآوری بیشتر و فرصت سرمایه‌گذاری بهتری داشته است.

علیزاده ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز‌های دیجیتال این است که در مقابل نوسانات اقتصادی بیرونی التهاب زیادی از خود نشان نمی‌دهند و، چون حجم آن‌ها با یک قانون مشخصی افزایش پیدا می‌کند بانک‌های مرکزی نمی‌توانند در حجم آن‌ها دخالت کنند و قیمت ارز‌های دیجیتال و رمز ارز‌ها را در مقابل یکدیگر بالاتر ببرند. به دلیل همین ویژگی است که بعضی از سرمایه‌گذاران از رمز ارز‌ها به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک همانند طلا استفاده می‌کنند. قابلیت سوداگری و نوسان گیری از این ارز‌ها جاذبه دیگری است که سرمایه گذاران را به سمت خود می‌کشاند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه نوسان این ارز‌ها بالاست، بسیاری از سرمایه‌گذاران راغب هستند که از بازار فارکس خود را به بازار ارز‌های دیجیتال منتقل کنند. البته یکی از بحث‌هایی که در مورد ارز‌های رمز پایه مطرح است این است که این ارز‌ها دارای پشتوانه لازم برای رسمیت یافتن و مقبولیت نزد عامه مردم نیستند. موضوعی که مورد تایید متخصصان این بازار نیست. آن‌ها معتقدند که امنیت بسیار بالا در این ارز‌ها یکی از فاکتور‌های مهم ارزش آن‌ها است.

کارشناس مسائل رمز ارز‌ها اظهار کرد: هر زمان پدیده‌ای نوظهور در جهان مطرح می‌شود و پا به کشور ما می‌گذارد، در بدو ورود دولت نسبت به آن موضع‌گیری کرده و با آن مقابله می‌کند، اما پس از مدتی که این پدیده در جهان فراگیر شد، سیاست‌گذاران اقتصادی مجبور می‌شوند با تصویب قوانین و لوایح آن را بپذیرند.

وی تأکید کرد: بهتر آن است که دولت بستری مناسب برای تحقیق، اجرا و حتی بومی‌سازی رمزارز‌ها که پدیده علمی و فناوری است، ایجاد کرده و از افراد متخصص برای اجرایی شدن آن بهره ببرد، سپس قوانینی در جهت اعتلاء بیشتر کشور و جامعه وضع کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی