کد خبر: ۱۷۸۰۲
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۸
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تسلط بر بیگانگان در فضای مجازی با تقویت شبکه ملی اطلاعات/ پلتفرم‌های اجتماعی باید شاخه‌ای از سواد رسانه‌ای را برای مخاطبان ایجاد کنند

پژوهشگر فضای مجازی گفت: اگر بخواهیم تسلط بیگانه را در فضای مجازی بشکنیم بایستی زیرساخت‌های بومی در حوزه پلتفرم‌های اجتماعی و شبکه ملی اطلاعات تقویت کرد.

حمید ضیایی‌پرور کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره نقش فضای مجازی در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: در تمام دنیا فصل انتخابات بره کشون رسانه‌ها است به این دلیل که رسانه‌ها از نظر تولید محتوا، خبر و تبلیغات در این عرصه بیش از گذشته فعال می‌شوند؛ چرا که بخشی از فعالیت رسانه‌ای به فضای مجازی منتقل شده است و این مهم بحث صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. در سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا افردا مجبور شدند که فعالیت خودشان را به فضای مجازی سوق دهند.

وی تصریح کرد: انتخابات ۱۴۰۰ اولین انتخابات در ایران است که تبلیغات به صورت فضای مجازی برگزار می‌شود به طوری که تمام فعالیت‌ها در پیام رسان‌ها و گروه‌های مجازی انجام می‌شود. شاید اگر کرونا نبود ما بعد از طی سال‌های طولانی به این فضا ورود می‌کردیم.

پژوهشگر فضای مجازی تأکید کرد: اگر بخواهیم تسلط بیگانه را در فضای مجازی بشکنیم بایستی شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم. همچنین زیرساخت‌های بومی و داخلی در حوزه رسانه و پلتفرم‌های اجتماعی نیز تقویت شود. این موضوع کار یک شبه نیست معمولا طی یک دهه طول می‌کشد بنابراین در این بخش عقب ماندگی داریم؛ لذا نمی‌شود گفت که در جریان انتخابات حتما به پلتفرم‌های ایرانی و داخلی سوق پیدا کنیم. واقعیت امر این است که اکثر تعاملات در پلتفرم‌های خارجی صورت می‌گیرد بنابراین کاندیدا و طرفداران ترجیح می‌دهند که در این فضا خدمات ارائه دهند.

وی اضافه کرد: برای اینکه از آسیب‌های این فضا دور بمانیم حداقل در بین مخاطبان سواد رسانه‌ای ایجاد و تقویت کنیم که توانایی و مهارت بهره‌برداری درست از محتوای فضا را داشته باشند تا از آسیب‌های اجتماعی از جمله کلاهبرداری، بزه گاری اجتماعی و ... دور بیفتند. این کار کما بیش در کشور صورت می‌گیرد و نیاز به تقویت دارد.

ضیایی پرور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما و پلیس فتا و سازمان سراج و بسیاری از موسسات فرهنگی و هنری محتوا‌ها و تولیدات زیادی را در حوزه تقویت سواد رسانه‌ای تولید کردند، ولی این محتوا‌ها در مقایسه با حجم تعاملات و تراکنش‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد کم است. درست است که صدا وسیما با مشارکت وزارت ارشاد مستنداتی را در این حوزه تولید کردند، ولی خوب در بخش پرببیننده پخش نشده است. حتی بعضی از افراد معتقدند در حوزه تولید محتوای سواد رسانه‌ای به اشباع رسیدند؛ اما به نظرم این مهم باید مستمر و دائمی و توقف ناپذیر باشد. ارتقای سواد رسانه‌ای عمومی به موازات تولیدات و فعل و انفعالاتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد در واقع سواد رسانه ارتقا یابد پیشنهادم این است که پلتفرم‌های اجتماعی و پرنفوذ حتما بخش یا شاخه‌ای را تحت عنوان سواد رسانه‌ای برای خودشان ایجاد کنند اخیرا فضای مجازی یک دستورالعمللی را برای پلتفرم‌ها و سکو‌های نشر صادر کردند که متولی آن وزارت ارشاد است.

ارسال نظرات
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
وبگردی