کد خبر: ۱۷۸۸۳
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

کاغذ مصنوعی (پلاستیک) ضد آب و مقاوم در کشور تولید شد/ پیش بینی تولید ۱۸ هزار تن در سال

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان کاغذپلاست، از تولید کاغذ مصنوعی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این کاغذ ضدآب و در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار پارگی نیز نمی‌شوند.

مسعود رئوفی مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان کاغذپلاست، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از تولید کاغذ مصنوعی برای اولین بار در این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در کل مواد سلولزی از طبیعت گرفته می‌شود بنابراین ما در این شرکت برای اولین یک محصولی کاغذی را از مواد مصنوعی مثل پلیمر و مواد معدنی تولید کردیم هم اکنون این محصول ثبت اختراع شده است.

وی تصریح کرد: این کاغذ از نظر ظاهری همانند کاغذ معمولی است، اما جایگزین کاغذ نیست. کاغذپلاست قابلیت چاپ‌پذیری، قابلیت نوشتن، امکان صحافی، تا زدن و سایر عملیات بعد از چاپ را دارد و در برابر پوسیدگی و پاره شدن، مقاوم است و ماندگاری طولانی دارد. این کاغذ سازگار با محیط‌زیست است، زیرا که برای تولیدش هیچ درختی قطع نمی‌شود و این مواد کاملا قابل بازیافت هستند.

وی افزود: انواع پوشه، فولدر، کلاسور، زونکن و پاکت با امکان چاپ اختصاصی برای بایگانی اسناد در ادارات و موسسات یکی از کاربرد‌های این ورق‌هاست. مهم‌ترین مزیت این کاغذ‌ها در چاپ محصولات و هدایای تبلیغاتی ماندگاری آنهاست. تولید انواع ساک‌های تبلغیاتی، پاکت‌های مختلف و کاتالوگ محصولات شرکت‌ها با استفاده از کاغذ‌های بادوام و مقاوم موجب عمر چند برابری آن‌ها می‌شود و امکان استفاده تا مدت طولانی وجود دارد که همین امر موجب کاهش هزینه و افزایش اطمینان از اثرگذاری تبلیغات شرکت‌ها می‌شود.

رئوفی از کاربرد‌های دیگر کاغذپلاست یا کاغذ سنگ به استفاده از آن درتولید کتاب‌ها، چاپ و نشر به ویژه کتابچه‌های راهنمای خودرو، فرهنگ‌ها و دائره‌المعارف‌ها، جلد کتاب‌های آموزشی و درسی، کاور کتاب‌ها، کتاب‌های کودکان، بروشور، کاتالوگ، انواع پوستر، ساک خرید، برچسب‌های آگهی اشاره کرد.

وی درباره بازیافت این محصولات گفت: مانند سایر پلاستیک‌ها، کاغذ پلاست نیز قابلیت بازیافت و برگشت به چرخه تولید را دارد و هم‌اکنون این کار انجام می‌شود و فقط کاغذ‌های زیست‌تخریب‌پذیر که قابلیت جذب سریع در طبیعت را دارند، بازیافت نمی‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: علاوه بر شرکت ما بیش از ۱۰ شرکت دیگر کاغذ مصنوعی تولید می‌کنند. هم اکنون سالیانه ۴۰ هزار تن کاغذ مصنوعی در کشور تولید می‌شود که از این تعداد سهم شرکت ما ۵ هزار تن در سال است.

وی اضافه کرد: واردات این کاغذ به دلیل نوسانات قیمت دلار در کشور مقرون به صرفه نیست. تا پایان سال یک طرح توسعه با مشارکت چند شرکت و یک شرکت دولتی در دستور کار است که خط تولید با ظرفیت ۱۸ هزارتن در سال است به صورت گسترده این کاغذ را تولید و در صنایع بسته بندی از آن استفاده کنیم. این پروژه در حال شکل‌گیری است و پیش بینی می‌شود ظرف یکسال آینده راه اندازی شود و ظرفیت تولید کارخانه به بالای ۱۸ هزار تن در سال برسد.

رئوفی گفت: برنامه برای صادرات در دستور کار داریم در سال گذشته حدود ۵۵ هزار یورو به کشور ترکیه و ارمنستان صادرات داشتیم به طور حتم با اجرای پروژه جدید میزان صادرات به ۸ هزار تن برسد.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی