کد خبر: ۱۸۰۱۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

فرصت‌سوزی منافع ملی با ارائه تعرفه برق غیرمنصفانه به ماینر‌ها/ فعالیت غیرقانونی ۲۵۰ هزار دستگاه ماینر

رئیس انجمن بلاکچین ایران،گفت: در یک بازار رقابتی تعرفه‌ها فرصت سوزی منافع ملی است و نتیجه آن خواهد شد که حدود ۲۵۰ هزار ماینر به بازار تاریک و زیرزمینی وارد شده است و خود این نیز باری به دوش شبکه خواهد داشت.

سپهر محمدی رئیس انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: در حوزه استخراج رمز ارز مشکل اصلی عدم به رسمیت شناختن صنعت استخراج نیست بلکه این صنعت به رسمیت شناخته شده است، ولی مشکل اصل بحث تعرفه‌های پیش بینی شده است تعرفه‌هایی که منصفانه نیست و باعث از بین بردن این صنعت در کشور شده است. از دو سال پیش تا کنون ما هیچ‌گونه سرمایه گذاری جدیدی در حوزه استخراج رمز ارز در داخل کشور نداشتیم.

محمدی تأکید کرد: سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو و سومدیریت در این رابطه موحب شده تا فعالیت‌های غیرقانونی در این بخش افزایش پیدا کند. ما با موانع تعرفه‌ای روبرو هستیم. چرا وقتی که فردی می‌تواند با تعرفه برق معمولی که حداقل یک دهم تعرفه ماینر‌ها است به استخراج رمزارز نپردازد.
رئیس انجمن بلاک چین ایران گفت: ۱۰ برابر تعرفه بیشتر برای استخراج رمزارز تعیین کرده‌اند در صورتیکه اگر همان تعرفه برق صنعتی را برای ماینینگ اختصاص می‌دادند تمام این افراد خودشان را معرفی می‌کردند و به صورت قانونی به استخراج رمزارز می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: به نظرم سوء مدیریت و کم دانشی و کم اطلاعی اقتصادی باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است. این‌ها تصور براین دارند که بازار رمز ارز‌ها و بیت کوین یک بازار به شدت پرریسک است و فکر می‌کنند، گنجی پیدا کردند و منشاء که آن ماینر‌ها هستند که مالیات و حق خودشان از کسی که ماینر استخراج می‌کند؛ بگیرند تا جاییکه ۱۰ برابر تعرفه معمولی برق از ماینر‌ها هزینه دریافت می‌کنند. تقریبا ۴ ماه است که اعلام کردند که ماینر‌ها باید خاموشی شوند این در حالیست که کشور همسایه ما عراق برق موردنیاز خود را از ایران تامین می‌کند، بنابراین ماینر‌های ایرانی اگر در عراق فعالیت کنند به طور حتم به نفع آن‌ها خواهد بود؛ لذا در یک بازار رقابتی تعرفه‌ها فرصت سوزی منافع ملی است و نتیجه آن خواهد شد که حدود ۲۵۰ هزار ماینر به بازار تاریک و زیرزمینی وارد شده است و خود این نیز باری به دوش شبکه خواهد داشت.

محمدی اذعان کرد: بر اساس برآورد انجمن بلاک چین در حال حاضر ۲۵۰ هزار دستگاه ماینر در حال استخراج با روش‌های غیرقانونی و غیرشفاف هستند که این اتفاق نتیجه بی تدبیری در تعیین تعرفه برق است. سو تدبیر و سو مدیریت وزارت نیرو دلیل اصلی این اتفاق است.

رئیس انجمن بلاک چین ایران، افزود: این انجمن از ۴ سال پیش برای حوزه رگولاتوری تلاش کرد به طوریکه در سال ۹۶ انجمن کنفرانس رگوبلاک را در سایت و کانال تلگرامی راه اندازی و تلاش کردیم مقالاتی را از بخش خصوصی و مردم در حوزه رگولاتوری و بحث‌های حقوقی و فقهی جمع آوری کنیم. ما دائما با نهاد‌های حاکمیتی در بخش رگولاتوری با مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، دولت، معاونت علمی و مرکز بررسی‌های استراتژی ریاست جمهوری و بانک مرکزی در تعامل بودیم که رگولاتوری مناسبی در این حوزه داشته باشیم، ولی متاسفانه برش ما هم در یک محدوده‌ای بوده است. به عنوان نمونه ما طرحی را به مجلس برای اجرای رگولاتوری ارائه کرده بودیم؛ اما سال گذشته اساسا با کنار گذاشتن آن، طرح دیگری را در دستور کار قرار دادند. به هرحال در حال تعامل با محلس، بانک مرکزی هستیم. همچنین در حوزه تبادل بنا داریم یک نهاد خود تنظیم‌گر بخش خصوصی تشکیل دهیم تا سکوی‌های تبادل که به آن‌ها صرافی‌های رمز ارز نیز گفته می‌شود نظارت کند.

محمدی ادامه داد: اولین چالش تشخیص ماهیت رمز ارز‌ها و رمز دارایی‌ها است. مثلا یک گروهی اعلام کردند که رمز ارز‌ها استخراج می‌شوند و وزارت نیرو برای این موضوع نظر بدهد و برخی نیز معتقدند که ارز هست باید بانک مرکزی اظهار نظر کند. بعضی نیز رمز ارز‌ها را دارایی تلقی کرده و معتقدند بورس باید نظر بدهد. اساس یک نهاد واحدی برای رگولاتوری این حوزه شناسایی نشده است؛ بنابراین مصوبه‌ای که با شورای عالی فضای مجازی در این زمینه داشتیم، مقداری بحث رگولاتوری این حوزه شفاف‌تر شده است. ولی متاسفانه همچنان فقدان حضور بخش خصوصی را در این نهاد‌ها شاهد هستیم و این باعث شده به دلیل عدم چابکی دولتی و ناآشنایی با ظرفیت‌های این حوزه نتواند به موقع عکس العمل نشان دهند. امیدواریم با ورود بخش خصوصی به عنوان نهاد خود تنظیم‌گر این حوزه بتوانیم چابکی بخش خصوصی را در این زمینه نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محمل جدیدی در دنیا شکل گرفته و آن هم شبکه بلاکچین است که این شبکه توسط بانک‌ها تحریم نشده است لذا شبکه بلاکچین که بستر تبادلات رمز ارز‌ها و رمز دارایی‌ها هستند، اساسا قابل تحریم نیست و این یک فرصت برای کشور است که از این ظرفیت‌ها استفاده کند و تحریم‌های بانکی را بی اثر کنیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی