کد خبر: ۱۸۲۷۸
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰
برای اولین بار در کشور محقق شد؛

خاک پالم پیت برای کشت گلخانه‌ای تولید شد / پیش‌بینی تولید سالانه ۵۰ تن در سال

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران کشت گستر ایرانیان، گفت: خاک پالم پیت در واقع یک بستر کشت تولید شده از الیاف نخ خرما و برگ‌های آن است که برای تهیه خاک پالم پیت در کارخانه های مختلف از ریشه‌های نابجا نخل خرما و بخشی از آن استفاده می شود.

مجید مجیدی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران کشت گستر ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از تولید خاک پالم پیت برای کشت گلخانه‌ای برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: خاک پالم پیت در واقع یک بستر کشت تولید شده از الیاف نخ خرما و برگ‌های آن است که برای تهیه خاک پالم پیت در کارخانه‌های مختلف از ریشه‌های نابجا نخل خرما و بخشی از آن استفاده می‌شود. همچنین خاک پالم پیت در واقع می‌تواند در حدود ۵ برابر وزن خود آب جذب کند و همین امر باعث شده است که استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی مورد توجه مصرف کننده‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تنها شرکت تولیدکننده در کشور هستیم، گفت: هم‌اکنون این محصول از خارج وارد می‌شود و با ورود ما به این عرصه امیدواریم که جلوی خروج ارز گرفته شود.

مجیدی با اشاره به اینکه به تازگی به تولید این محصول وارد شدیم، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۲ تن خاک پالم پیت تولید می‌کنیم در حالیکه مصرف کشور در بخش گلخانه‌ای بیش از دو هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه سفارشات دستگاه‌های مورد نیاز هنوز به دستمان نرسیده است در صورت تحویل دستگاه میزان تولیدات به ۴۵ تا ۵۰ تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: امروزه صنعت کشاورزی به سمت نشاجات و گلخانه‌ای حرکت کرده است و این امر مهم یکی از اولویت دولت است که سالانه باید حداقل در هر استانی ۵ شهرگلخانه‌ای تاسیس شود. مصرف خاک گلخانه هم کوکوپیت است که درسریلانکا و از کشور‌هایی که درخت نارگیل دارند؛ تهیه می‌شود. این محصول کاملا وارداتی است.

مجیدی افزود: هم اکنون کوکوپیت در ایران کیلویی حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این پروژه تقریبا دوسالی زمان برده است به طوری که تمام تحقیقات این طرح را در موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم. با فراوری درخت نخل و برگ‌های آن در کشور تولید می‌کنیم. با تولید این محصول سالانه حداقل ۴ هزار میلیارد تومان از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، صرفه جویی در مصرف آب، تهویه مناسب، عاری از بیماری‌های خاکزی و آفات، ماندگاری بالا، PH مناسب برای رشد گیاه، کاهش زمان جوانه زنی و رشد سریع ریشه و کمک به حفظ محیط زیست از عمده مزایای این خاک است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی