کد خبر: ۱۸۳۲۰
|
۰۴ تير ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۵

کشف بزرگترین ساختار دوار کیهانی در جهان

اگرچه آسمان شب در مقیاس زمانی انسان بسیار کم تغییر می کند؛ اما جهان مکان ایستایی نیست این مساله را کشف جدید دانشمندان تایید می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، ستاره شناسان احتمالاً بزرگترین ساختار دوار جهان را کشف کرده اند؛ ما در حال چرخش در اطراف مرکز کهکشانی هستیم در چنین شرایطی ستارگان متولد می شوند و در اثر انفجارهای شدید می میرند و کهکشانها با هم برخورد می کنند.

ستاره شناسان به تازگی شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد برخی از بزرگترین ساختارهای کیهان در مقیاس صدها میلیون سال نوری می چرخند. اگر این یافتهتأیید شود؛ بزرگترین ساختار چرخشی تاکنون دیده شده است.

ساختار مورد نظر یک رشته کیهانی است، یک ساختار استوانه ای طولانی و ماده تاریک، فضای بین کهکشانی را پوشانده و نوعی پل بین خوشه های کهکشان است. این رشته هایی از یک شبکه کیهانی گسترده هستند، که از طریق آنها کهکشان ها و مواد تشکیل دهنده ستاره به گره های خوشه هدایت می شوند.

این بدان معناست که کهکشان ها را می توان در امتداد رشته نیز یافت(نه فقط در داخل خوشه ها). این یافته به دانشمندان ابزاری برای شناسایی حرکت چرخشی درون رشته می دهد.

این رشته ها صدها میلیون سال نوری طول دارند اما قطر آنها فقط چند میلیون سال نوری است. در چنین مقیاس های بزرگی ما قادر به دیدن حرکت کهکشان ها نخواهیم بود، اما خوشبختانه برای ما، نور یک جسم متحرک  کمک کننده است.

ستاره شناسان با مطالعه دقیق نور کهکشانهای رشته های کیهانی و مقایسه آنها با یکدیگر، دریافتند کهکشانهای یک طرف رشته در مقایسه با طرف دیگر تغییر مکان داده اند.

آنها روی مارپیچ یا مدارهای مانند پیچ ​​و مهره حرکت می کنند. چنین چرخشی قبلاً در چنین مقیاس های عظیمی دیده نشده است و مفهوم این است که باید یک مکانیسم فیزیکی هنوز ناشناخته وجود داشته باشد که مسئول گشتاور این اشیا است.

پی بردن به اینکه این مکانیزم چیست می تواند به منجمان کمک کند تا دریابند که چگونه تکانه زاویه‌ای در کیهان تولید می شود. در حال حاضر، این مساله مشخص نیست. در اوایل جهان، طبق مدل های کیهان شناسی ما هیچ چرخشی وجود ندارد و ماده از مناطق کم تراکم به مناطق پرتراکم تر منتقل می شود.

از آنجا که کهکشان ها توسط رشته های کیهانی به هم متصل و تغذیه می شوند، این ساختارها نقش مهمی در شکل گیری و تکامل کهکشان ها از جمله چرخش آنها دارند. با این حال ، اینکه آیا رشته ها خود نیز می چرخند قبلاً فقط تئوری بوده است.

اکتشافی که آنها انجام می دهند به ما کمک می کند تا ظهور حرکت زاویه ای در جهان و نقشی که شبکه کیهانی در تنظیم آن دارد را درک کنیم. این تحقیق در Nature Astronomy منتشر شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
برجهان آفرین آفرین
1
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی