کد خبر: ۱۸۴۰۷
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۱

چشمه ایده‌های استارتاپی کجاست

در عالم استارتاپی در یک پرسش مبنایی وجود دارد؛ چشمه جوشان ایده کجاست؟

به گزارش« نبض فناوری» هر استارتاپی ابتدا از یک ایده که در ذهن یک نفر، به وجود آمده است، شکل می‌گیرد. ایده‌ها ممکن است در جریان جلسات بارش افکار و مباحثه یک تیم استارتاپی، خلق شوند.

یا آنکه در مسیر تجربیات کاری و شخصی به وجود آیند. با این همه، مسیرهای بسیار مدرن‌تر و کارآمدتری برای رسیده به ایده یک محصول یا خدمات نوآورانه و بازار پسند نیز وجود دارد.

ممکن است که ایده متبادر شده به ذهن یک دانشجو یا فعال استارتاپی، ایده و فکر مناسبی باشد، اما این به این معنا نیست که قرار است بهترین محصول یا خدمات ممکن از این ایده به وجود آید شوند و ایده‌های بهتری از آن وجود ندارد.

برای انتخاب پربازده‌ترین ایده‌ها برای تولید محصولات فناورانه، باید مسیرهای مشخصی را طی کرد. یکی از این راهها، ارتباط دانشجو و نوآوران با صنایع و صنوف مختلف است. کار یا همکاری یک فعال استارتاپی با کارخانه‌جات، باعث می‌شود که از نزدیک با نیازهای بخش تولید و صنعت آشنا شود.

محصولات فناورانه جدید می‌تواند پاسخی به این نیازها باشد. چون بازار و نیاز به این محصول از قبل شکل گرفته است، بنابراین می‌توان امید داشت که این محصول سرآغاز یک استارتاپ موفق باشد.

همچنین می‌توان یک یک برنامه مشخص و فشرده ایده‌یابی را تدوین کرد. در این برنامه فرد یا تیم استارتاپی بر روی یک صنف یا رشته تولید و صنعتی خاص متمرکز می‌شود.

سپس با انجام کار تحقیقی و مطالعاتی گسترده، نیازها، کمبودها و محصولات وارداتی آن صنعت را احصاء می‌کند.

سپس در مرحله دوم لیست تدوین شده را بررسی می‌کند و در مشورت با خبرگان و پس از بررسی بازار، یک یا چند محصول را برای بومی‌سازی و تولید انتخاب می‌کند.

نهادها و مراکز زیادی نیز هستند که لیست نیازهای فناورانه منتشر می‌کنند و می‌توان از این اطلاعات موجود نیز استفاده کرد.

در جریان انتخابگری، باید به حقایق بسیاری مانند توجیه‌پذیری مالی، میزان نیاز بازار به این محصول، روش بازاریابی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید توجه کرد.

در کشور ما ظرفیت‌های بالفعل بسیاری برای تولید محصولات نوآورانه وجود دارد و در صورتی که تیم‌های استارتاپی جهد و تلاش لازم را اشته باشند، حتماً خواهند توانست تا به ایده مورد نظر برای تولید یک محصول فناورانه دست یابند.

*محمد جواد فهری کارشناس صنایع نرم و خلاق، مدرس دانشگاه، منتور و برنامه‌ریز رشد شرکت‌های استارتاپی

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی