کد خبر: ۱۸۴۹۸
|
۰۱ تير ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

حرکت اقیانوسی سطح سیاره زهره

سطح زهره شکسته است و مانند یخ شناور در اقیانوس حرکت می کند که احتمالاً به دلیل فعالیت های تکتونیکی است.

به گزارش «نبض فناوری«، بیشتر پوسته شکننده و فوقانی زهره به قطعاتی شکسته و حرکت می کند که کندی چرخش گوشته زهره در زیر سطح ممکن است عامل این امر باشد.

دانشمندان مدت هاست می دانند که ونوس دارای انبوهی از فرم های زمین ساختی است. برخی از این سازه ها کمربندهای نازک و بلندی هستند که پوسته آنها را به هم فشار داده تا برآمدگی ایجاد کرده یا از هم جدا شده و فرورفتگی و شیار ایجاد کند. در بسیاری از این کمربندها شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تکه های پوسته نیز به آن طرف حرکت کرده اند.

مطالعه جدید ما برای اولین بار نشان می دهد که این نوارهای پشته و فرورفتگی اغلب مرزهای مناطق مسطح و کم ارتفاع را مشخص می کنند که خود تغییر شکل نسبتاً کمی را نشان می دهند و بلوک های جداگانه پوسته ونوس هستند که در گذشته جابجا شده، چرخانده و لغزیده اند. این بیشتر شبیه یخی است که در بالای اقیانوس شناور است.

در جایی که تکه های یخ با هم برخورد می کنند، یخ ها به سمت بالا رانده می شوند تا پشته هایی درست مانند آنچه محققان فکر می کنند در ناهید ایجاد شود.

محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که درست مانند گوشته ناهید درست مانند زمین  از پایین گرم می شود و با جریان می چرخد.

یک سوال اصلی در مورد زهره این است که آیا این سیاره امروز آتشفشان فعال و گسل تکتونیکی دارد؟

اما هیچ مأموریتی به ونوس هنوز به طور قاطع فعالیت این سیاره را نشان نداده است. شواهد دلهره آور اما سرانجام غیرقطعی وجود دارد که فوران آتشفشان در گذشته اخیر از نظر زمین شناسی در آنجا رخ داده است و شاید حتی در حال انجام است.

نشان دادن اینکه موتور زمین شناسی ونوس هنوز در حال کار است، پیامدهای بزرگی برای درک ترکیب گوشته این سیاره خواهد داشت. مشخص نیست که این قطعات پوسته چقدر گسترده هستند. محققان تاکنون 58 مورد پیدا کرده ایم  اما تقریباً مطمئناً این تخمین کم است.

ما همچنین هنوز نمی دانیم که این بلوک های پوسته برای چه زمانی تشکیل شده اند و همچنین چه مدت است که در ناهید حرکت می کنند. تعیین زمان وقوع تکه تکه شدن و خرد شدن پوسته کلیدی است؛ به ویژه اگر دانشمندان سیاره ای بخواهند این پدیده را در رابطه با فعالیت های اخیر احتمالی آتشفشانی سیاره درک کنند. کشف این اطلاعات به ما اطلاعات حیاتی در مورد چگونگی انعکاس آشفتگی زمین شناسی درون زمین از ویژگی های سطح سیاره می دهد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
عجب ترجمه سلیس و روانی!!!!!
0
1
ناشناس
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
مترجم این متن خودش فهمیده که چی نوشته؟
0
0
علی
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
تورو‌بجان‌مادرتون‌دانشگاه‌ستاره‌واختر‌‌ویا‌کیهان‌شناسیو‌درشو‌ببندین‌یا‌تغیر‌کار‌بری‌به‌گاو‌داری‌کنید‌تا‌الان‌که‌۵۳‌سالمه‌هزاران‌بار‌شنیدم‌که‌مثلا‌میگن‌دانشمندان‌اختر‌وکیهان‌شناس‌گفتن‌فلان‌ستاره‌که‌۱۰۰‌ملیون‌ستل‌نوری‌فاصله‌داره‌با‌زمین‌جنسش‌از‌چیه‌وسیاراتش‌فلانه‌بعد‌همین‌الاغها‌نسبت‌به‌این‌همه‌فاصله‌‌سیاراتی‌که‌بغل‌گوشمون‌حساب‌میشه‌رو‌هنوز‌نمیدونن‌چی‌داره‌وچی‌نداره‌هر‌چتد‌وقت‌یکی‌از‌این‌دیوانها‌میگه‌اب‌پیدا‌شد‌ویروز‌دیگه‌یچیز‌دیگه‌میگن‌درشو‌ببندین‌‌اینایی‌هم‌که‌این‌دروسو‌دوست‌دارن‌در‌اصل‌‌هیچی‌حالیشون‌نیست‌میرن‌دونبال‌چرتو‌پرت‌علم‌‌تخیلات‌رو‌میخونن‌
0
0
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی