کد خبر: ۱۸۵۰۱
|
۰۲ تير ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال فانتوم با نماد اختصاری FTM، توکن اصلی شبکه فانتوم است. این توکن کاربرد‌های متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تأمین امنیت شبکه از طریق استیکینگ، مشارکت در مدیریت شبکه، انجام پرداخت‌ها و پرداخت کارمزد‌های شبکه، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ارز‌های دیجیتال امروزه جایگاه ویژه در بین فعالان عرصه بازار باز کرده است به طوری این فناوری نوین طرفدران بسیاری در تمام دنیا دارد. در این گزارش سعی می‌شود که ارز دیجیتال "FTM" یا فانتوم را برای علاقمندان این حوزه معرفی کنیم.

ارز دیجیتال فانتوم یک پلتفرم غیرمتمرکز بوده که با مزیت‌هایی همچون مقیاس‌پذیری و سفارشی‌سازی برای قرارداد‌های هوشمند، در تلاش است که محدودیت‌های شبکه‌های بلاکچین نسل قبل را برطرف کند.
هدف اصلی ارز دیجیتال فانتوم، این است که زیرساخت‌هایی ایجاد کند تا در آینده ارز دیجیتال FTM، در تلاش است که در آینده تمامی جنبه‌های زندگی از جمله پرداخت‌های دیجیتالی تا هویت و سوابق پزشکی را در مقیاس جهانی امکان‌پذیر کند. مردم بتوانند از آخرین تکنولوژی‌ها برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

پلتفرم فانتوم یک بستر قرارداد هوشمند Open Source، سریع، با بازده بالا و مقیاس پذیر برای دارایی‌های دیجیتال و Dapp‌ها فراهم می‌کند. معمولا سیستم عامل‌های DeFi شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که مجموعه‌ای از توابع را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. در این حالت، فانتوم یک بلاکچین نیست بلکه شبکه‌ای از بلاکچین هاست که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بلاکچین‌های خود را با مقیاس پذیری، سرعت و اثر بخشی بسازند.

در حقیقت، فانتوم اولین بستر بلاکچین و قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG است که چندین عملکرد را برای کاربران DeFi ارائه می‌دهد. این پلتفرم همچنین راه حل‌هایی را برای موارد معمول در مورد بلاکچین، مانند مقیاس پذیری و زمان تایید ارائه می‌دهد.

توکن این پلتفرم FTM است که قصد دارد مشکلات مربوط به سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند، به ویژه سرعت معامله را حل کند، که به گفته توسعه دهندگان سرعت انجام تراکنش‌ها به کمتر از دو ثانیه کاهش یافته‌اند.

ساختار ارز دیجیتال فانتوم امکان شخصی‌سازی کامل بلاکچین با ویژگی‌های مختلف متناسب با کاربرد آن‌ها را برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌کند. فانتوم با استفاده از پروتکل اثبات سهام، توانسته است امنیت فوق‌العاده‌ای برای ارز دیجیتال ایجاد کند.

مکانیزم اجماعی که در ساختار ارز دیجیتال فانتوم استفاده شده است، قادر به مقیاس‌گذاری تعداد بی‌شماری از نود‌ها و یا گره‌های جهان در یک محیط باز و بدون مجوز است که درجه خوبی از غیرمتمرکز بودن را ایجاد می‌کند.

معرفی ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم با نماد اقتصادی FTM یک ارز دیجیتال رمز نگاری شده است و می‌توان آن را نوعی دارایی دیجیتال محسوب کرد. در واقع ارز دیجیتال فانتوم یک توکن غیر قابل استخراج به حساب می‌آید که در ابتدا به وسیله بنیانگذار آن استخراج شده و در ادامه به عموم عرضه می‌شود. ارز دیجیتال FANTOM در حال ساخت اکوسیستمی است که از امکان مقیاس پذیری برای پشتیبانی از کاربرد‌های جهان واقعی برخوردار است و برای دستیابی به این منظور از یک بلاکچین سفارشی و از یک پلتفرم قرار داد هوشمند بهره می‌گیرد.

تاریخچه و بنیان گذاران ارز دیجیتال فانتوم (Fantom)

بنیاد فانتوم، که نظارت بر عرضه محصولات فانتوم را بر عهده دارد، در اصل در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد، با راه اندازی OPERA، شبکه اصلی فانتوم در دسامبر ۲۰۱۹ شروع به کار کرد.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

بنیاد فانتوم توسط یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر که اهل کره جنوبی است به نام دکتر Ahn Byung Lk تاسیس شد. در حال حاضر، مدیر عامل پلتفرم فانتوم Michael Kong است.

تیم پشتیبانی فانتوم عمدتا در زمینه توسعه بلاکچین تجربه زیادی دارد و هدف آن ایجاد یک بستر قرارداد هوشمند است که از مقیاس پذیری، تمرکز زدایی و امنیت برخوردار است.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال فانتوم با نماد اختصاری FTM، توکن اصلی شبکه فانتوم است. این توکن کاربرد‌های متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تأمین امنیت شبکه از طریق استیکینگ، مشارکت در مدیریت شبکه، انجام پرداخت‌ها و پرداخت کارمزد‌های شبکه، اشاره کرد.

تأمین امنیت شبکه

اصلی‌ترین کاربرد توکن FTM در شبکه فانتوم، تأمین امنیت شبکه از طریق سازوکار اثبات سهام است. برای این منظور، نود‌های اعتبارسنج (ولیدیتورها) باید حداقل ۳،۱۷۵،۰۰۰ واحد توکن FTM را استیک کنند و استیکر‌ها نیز باید توکن‌های خود را در شبکه قفل نمایند. به ازای این خدمات، هم نود‌ها و هم استیکر‌ها به صورت دوره‌ای پاداش دریافت می‌کنند. این سیستم علاوه بر جلوگیری از متمرکز بودن، با محیط زیست نیز سازگار است.

انجام پرداخت‌ها

توکن FTM به لطف توان عملیاتی بالا، سریع بودن و کارمزد کم شبکه فانتوم، یک گزینه ایده‌آل برای پرداخت‌های ارسالی و دریافتی است.

مدیریت درون_زنجیره‌ای (on-chain governance)

توکن FTM برای مدیریت درون زنجیره‌ای نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که ارز دیجیتال فانتوم یک اکوسیستم غیرمتمرکز کاملاً بدون مجوز و بدون لیدر است، هر گونه تصمیم‌گیری در مورد شبکه توسط مدیریت درون زنجیره‌ای انجام می‌شود. در این روش، استیکر‌ها می‌توانند تغییرات و اصلاحات را پیشنهاد کنند و به آن‌ها رأی دهند. برای مشارکت در روند رأی‌گیری، توکن مدیریتی FTM نیاز است.

پرداخت کارمزد‌های شبکه

یکی دیگر از کاربرد‌های توکن FTM، استفاده از آن برای پرداخت کارمزد‌های شبکه، مانند کارمزد تراکنش‌ها، استقرار قرارداد‌های هوشمند یا ایجاد شبکه‌های جدید است.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورت حذف کامل کارمزد در شبکه یک رمزارز، شبکه هدف آسانی برای حملات اسپم و در نتیجه، ایجاد اختلال در عملکرد و پر شدن دفتر کل با اطلاعات بیهوده، خواهد بود. در فانتوم، کارمزد‌ها بسیار ارزان است، اما برای جلوگیری از حمله مهاجمان کافی است.

تاریخچه قیمت توکن FTM

تیم ارز دیجیتال فانتوم (Fantom)، عرضه اولیه توکن FTM را در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار کرد و طی آن، ۴۰ درصد از کل عرضه این توکن را به فروش رساند.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف اصلی فانتوم FANTOM

در حقیقت می‌توان ماموریت اصلی ارز دیجیتال فانتوم را فراهم آوردن سازگاری و اجماع بین تمامی ارگان‌های معامله در سراسر جهان دانست تا از این طریق بتواند اکوسیستمی فراهم کند که امکان انجام معاملات را در زمان واقعی فراهم کند هم‌چنین بتواند اشتراک داده را با هزینه کم، انجام پذیر کند.

برای دستیابی به این مقاصد، شبکه اصلی فانتوم در سال ۲۰۱۹ و در ماه دسامبر راه اندازی شد. این ارز دیجیتال به عنوان یک لایه مبنا برای پلتفرم خود کار می‌کند. فانتوم از لحاظ دامنه پروژه، شبیه هارمونی است. ساختار آن بر اساس DAG طراحی شده است و وابسته به COTI است.

رمز ارز دیجیتال FANTOM، دارای مزایای متعددی است از جمله مزایا و ویژگی‌های این ارز دیجیتال می‌توان به گسترش‌پذیری و سرعت بسیار بالاتر آن نسبت به دیگر رمز ارز‌های دیجیتال و از جمله بیت کوین، اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال که در واقع مشخصه آن نیز به شمار می‌رود می‌توان به قابلیت اجرای چندین تراکنش همزمان اشاره کرد. این رمز دیجیتال، هم‌چنین دارای امنیت بسیار بالاتر نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال است.

آیا فانتوم قابل استخراج است؟

همان طور که احتمالا می‌دانید، برای این که کاربران بتوانند ارز دیجیتال به دست آورند و سرمایه گذاری کنید، یکی از روش‌ها خرید آن و دیگری استخراج آن ارز دیجیتال به حساب می‌آید. با توجه به مطالب عنوان شده، پلتفرم فانتوم از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می‌کند. در حقیقت پاسخ به این سوال منفی است و همانطور که گفتیم، توکن فانتوم قابلیت استخراج را ندارد، چرا که لازمه این که رمز ارز استخراج شود این است که از الگوریتم اثبات کار یا PoW استفاده کنید.

آینده رمزارز فانتوم چگونه است؟

از زمان راه اندازی پلتفرم اصلی فانتوم در سال ۲۰۱۹، این پروژه به طور مداوم در حال تکامل و گسترش است. همین کافی است که رمز ارز فانتوم یکی از ۱۰۰ ارز رمز پایه برتر در حال حاضر به شمار می‌رود.
با این وجود تصور اینکه قیمت فانتوم جایی برای رشد ندارد، اشتباه بزرگی خواهد بود. تمام پیش بینی کارشناسان و تحلیلگران برجسته به طور صریح صعودی است.

توکن ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست و چه کاربردی دارد؟

تمام پیش بینی کارشناسان برجسته به صورت صریح صعودی است. دلیل خوش بینی در ارتباط با قیمت FTM ساده است، به این خاطر که فانتوم از اصول فنی بسیار قوی برخوردار است و می‌تواند با بسیاری از پروژه‌ها می‌تواند رقابت کند، از همین روی این طور انتظار می‌رود فانتوم در آینده نزدیک با سرمایه گذاری در بازار به یکی از ۵۰ یا حتی ۲۰ رمز ارز بزرگ برتر تبدیل شود.

فانتوم یک پلتفرم با کارآیی بالا، مقیاس‌پذیر، قابل سفارشی‌سازی و ایمن برای قرارداد هوشمند است که با هدف غلبه بر محدودیت‌های پلتفرم‌های بلاکچینی نسل قبلی طراحی شده است.
پروتکل Lachesis، سازوکار اجماع aBFT انقلابی فانتوم، به این پلتفرم اجازه می‌دهد که بسیار سریع‌تر، ارزان‌تر و در عین حال، بسیار امن‌تر از فناوری‌های قدیمی باشد.

با استفاده از این پلتفرم، کاربران می‌توانند به جای متمرکز کردن تمام توان محاسباتی و استفاده از یک دفتر کل غیرمتمرکز، شبکه‌های مستقل خود را مستقر کنند.

پلتفرم رمز ارز فانتوم دارای امنیت بالایی است. شما می‌توانید توکن FTM را از صرافی‌های آنلاین مثل بایننس، FTX VCC و … خریداری کنید. فانتوم در پلتفرم خود از الگوریتم اثبات سهام بهره می‌گیرد، از همین روی قابلیت استخراج ندارد.

این پلتفرم از دو نوع توکن برخوردار است که توکن با استاندارد ERC-۲۰ امکان ذخیره سازی در تمامی کیف پول‌های سازگار با استاندارد ERC-۲۰ را دارد. با توجه به پیشرفت این پلتفرم و توسعه آن از زمان بنیان گذاری، تحیلگران ارز دیجیتال، آینده روشنی را برای این رمز ارز در نظر گرفته اند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی