کد خبر: ۱۸۹۰۴
|
۱۴ تير ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

قابل توجه استارتاپ‌ها؛ قبل از تولید محصول و ورود به بازار تحقیقات لازم صورت گیرد

کارشناس یک شرکت استارتاپی گفت:یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که استارتاپ‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که تحقیقات لازم درباره محصولی که می‌خواهند به بازار عرضه کنند و نیاز مشتریان، انجام نمی‌دهند، در حالیکه انجام تحقیقات بازار برای درک نیاز جامعه و وارد شدن به فاز طراحی یک محصول مناسب نیاز است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه استارتاپ‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی و سایر بخش‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که این شرکت‌ها از نبود حمایت اساسی برخوردارند؛ چرا که استارتاپ‌ها از بخش دانشگاهی نشات می‌گیرند و این‌ها توان پرداخت منابع مالی را ندارند باید دولت و مسئولان ذیربط در این خصوص تدابیری بیندیشند.

استارتاپ‌ها از موثرترین عوامل پیشرفت اقتصادی در کشور‌های توسعه یافته هستند. توانمندی این شرکت‌ها در حل مشکلات و پاسخ به نیاز‌های جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اشتغال زایی چشمگیر آن ها، باعث گرایش جوامع به حمایت از این نوع کسب وکار‌ها شده است. استارتاپ‌ها در بخش‌هایی مانند حمل و نقل، خدمات و هتل داری در افزایش نرخ رشد اقتصادی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. با وجود آن که ایران کشوری مستعد با نیرو‌های متخصص فراوان است، اثرگذاری استارتاپ‌ها در بخش اقتصادی نادیده گرفته شده است و وجود مشکلات حقوقی، عدم تامین مالی کافی، ضعف زیرساخت‌های فنی و سیاست گذاری‌های نامناسب، این کسب و کار‌ها را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است.

باید اذعان داشت که نقش کلیدی استارتاپ‌ها در توسعه اقتصادی، حل مشکلات تولید و اشتغال زایی موجب شده است در بسیاری از کشور‌ها ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد. دلیل گرایش به نوپا‌های فناوری محور در دنیای امروز، پتانسیل بزرگ به وجود آمده توسط فناوری اطلاعات و دنیای اینترنت است.

در ایران نیز فعالیت‌های استارتاپی طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال شده است. هر چند که هنوز نگاه جدی و حمایتی مناسبی در سطوح جامعه نسبت به این نوع کسب وکار‌ها شکل نگرفته و مشکلات بسیاری در مسیر رشد و توسعه آن‌ها قرار دارد. در این پژوهش چالش‌های استارت آپ‌ها در ایران بررسی خواهد شد.

باید گفت که یکی از چالش‌های موجود این شرکت‌ها مباحث محیطی و مکانی است که متاسفانه در ارائه خدمات در این حوزه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. سیاست گذاری‌های دولت و ضعف در سیاست گذاری، به رغم تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند، همچنان از چالش‌های رشد استارتاپ‌ها است. ظهور پدیده‌های جدید در عرصه اشتغال طی سال‌های اخیر، نیازمند سیاستگذاری‌های ویژه‌ای است که بتواند بین رویه‌های سنتی و شرایط جدید توازن برقرار کند.

حسن رضاپور ادیانی کارشناس یک شرکت استارتاپی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، با اشاره به اهمیت ویژه استارتاپ‌ها در رشد اقتصادی کشورها، ظهار کرد: این شرکت‌ها موجب گرایش به گسترش فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در این زمینه شده است. با وجود اقدامات و تلاش‌های اخیر برای حمایت از این نوع کسب وکارها، چالش‌های فراوانی در راه توسعه آن‌ها در کشور وجود دارد.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل کارآفرینان، تامین مالی و جذب سرمایه گذاران است. با تمرکز بر روی نظام سرمایه انسانی از جمله آموزش نیروی انسانی با مهارت، بهبود سامانه‌های زیرساختی، نظام‌های اجتماعی مانند ایجاد شبکه‌های اعتماد، نظام‌های تامین مالی و نظام‌های تنظیم مقررات مانند بازبینی قوانین در حوزه کسب وکار و کارآفرینی می‌توان مشکلات این زمینه را به حداقل رساند.

رضاپور ادیانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که استارتاپ‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که تحقیقات لازم درباره محصولی که می‌خواهند به بازار عرضه کنند و نیاز مشتریان، انجام نمی‌دهند، گفت: انجام تحقیقات بازار برای درک نیاز جامعه و وارد شدن به فاز طراحی یک محصول مناسب نیاز است، چرخه‌های اشتباه در ایجاد محصول که منجر به ساختن ایده‌ها و آرزو‌ها به‌جای توجه به بازخورد مشتریان از محصولات می‌شود از چالش‌های اصلی عنوان شده توسط استارتاپ‌های ایرانی است.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی