کد خبر: ۱۸۹۷۱
|
۱۶ تير ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، در گفتگو با نبض فناوری؛

استخراج ماینر‌ عامل خاموشی‌ها نیست/ کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق به دلیل عدم سرمایه‌گذاری وزارت نیرو

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داریم و مصرف استخراج ماینر‌ها به صورت قانونی حدود ۳۰۰ مگاوات است و حدود هزار مگاوات به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج ماینر می‌کنند، بنابراین مجموع مجاز و غیرمجاز هزار و ۳۰۰ مگاوات است. درست است که بیت کوین به عنوان یک مرکز مصرف محسوب می‌شود، ولی ارتباطی با خاموشی‌ها ندارد.

پیام باقری، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه خاموشی برق ارتباطی با استخراج ماینر‌ها دارد یا خیر؟ اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داریم و مصرف استخراج ماینر‌ها به صورت قانونی حدود ۳۰۰ مگاوات است و حدود هزار مگاوات به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج ماینر می‌کنند؛ بنابراین مجموع مجاز و غیرمجاز هزار و ۳۰۰ مگاوات است. درست است که بیت کوین به عنوان یک مرکز مصرف محسوب می‌شود، ولی ارتباطی با خاموشی‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: عامل خاموشی‌ها ریشه در مسائل دیگر دارد بیت کوین به تنهایی نمی‌تواند عامل خاموشی باشد. باید تأکید کرد که ریشه خاموشی و کمبود‌ها در صنعت برق به موضوع سرمایه‌گذاری بستگی دارد. در صنعت برق برای اینکه با این بحران مواجه نشویم باید میزان تقاضا و رشد تقاضایی در کشور نیروگاه‌های جدیدی احداث شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، افزود: براساس برآورد‌ها حدود ۵ هزار مگاوات برق هر سال باید وارد مدار شود و این مهم حجم سرمایه‌گذاری کلانی را می‌طلبد. متاسفانه امروزه در وزارت نیرو چنین منابعی وجود ندارد و دلیل آن این است که کمتر از نصف این میزان را توانستیم در سال‌های گذشته وارد مدار کنیم. کسری برقی که امروزه وجود دارد ناشی از این است که به همان اندازه نتوانستیم نیروگاه احداث کنیم؛ بنابراین کمبود منابع در صنعت برق به اقتصاد ناتراز و بیماری و به قیمت‌های دستوری و اعمال قیمت‌های تکلیفی برمی‌گردد.

باقری با اشاره به انتظارات صنعت برق از دولت سیزدهم گفت: اصلاح نظام قیمت‌گذاری، کاهش تصدی‌گری وزارت نیرو و واگذاری به بخش خصوصی واقعی و ان هم در بستر یک اقتصاد آزاد (قیمت و نرخ‌ها به صورت دستوری و تکلیفی به صنعت تحمیل نشود بلکه براساس عرضه و تقاضا تعیین شود) تشکیل نهاد تنظیم مقررات بخشی برق، تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تأمین بخشی از سرمایه طرح‌های زیربنایی برق، مولدسازی دارایی‌های راکد صنعت برق، رفع موانع بهره‌مندی از ابزار‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت برق، تسویه مطالبات بخش خصوصی و ایجاد انضباط مالی در دستگاه‌های اجرایی و استفاده از روش‌هایی مانند اعتبار اسنادی داخلی برای پیشگیری از ایجاد بدهی به بخش خصوصی بخشی از انتظارات این صنعت است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، گفت: دولت باید از عرصه رقابت با بخش خصوصی خارج شود و به امور حاکمیتی خودش بپردازد این راهکاری و انتظاراتی است که از دولت سیزدهم داریم.

وی با بیان اینکه اصلاح رژیم حقوقی، تقویت بخش حکمرانی صنعت در برابر بخش تصدی‌گری وزارت نیرو، تشکیل هیأت عالی نظارت جهت کنترل قدرت بازار شرکت‌های بزرگ و انحصاری دولتی، خرید محصولات ساخت داخل و دانش‌بنیان و تشکیل کارگروه رفع موانع ورود به بازار ساخت داخل و دانش بنیان در صنعت برق می‌بایست مورد توجه دولت بعدی باشد، گفت: اصلاح مقررات خرید ساخت داخل و بکارگیری روش‌های جایگزین اطمینان از عملکرد تجهیزات و توسعه تجدیدپذیر‌ها و تولید برق مواردی مهم و ضروری هستند.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، با بیان اینکه اصلاح اقتصاد برق از طریق اصلاح نظام قیمت گذاری، تأمین مالی سرمایه گذاری و تسویه مطالبات بخش خصوصی مهم است، گفت: پشتیبانی از ساخت داخل و دانش‌بنیان، کاهش هزینه و سهولت دسترسی به مواد اولیه، پشتیبانی از بخش تولید در صنعت احداث و رفع موانع صادرات برق و خدمات مهندسی مواردی مهم و مورد توجه هستند.

باقری اظهار کرد: در مرداد سال ۹۸ بود که هیات دولت فعالیت رمز ارز‌ها را قانونی اعلام کرد شیوه‌ها نامه و آیین‌نامه‌هایی تنظیم شد تا کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به دنبال اخذ مجوز باشند، منتها اشکالی به وجود آمد تعیین نرخی بود که توسط وزارت نیرو در نظر گرفته شده بود و این نرخ جذابیت‌ها را در این حوزه کاهش داد؛ چرا که این نرخ متوسط فروش برق صادراتی است، بنابراین توجیه اقتصادی در حوزه رمز ارز‌ها را کم کرده است و امروزه شاهد این هستیم که حوزه غیرمجاز صنعت رمزارز‌ها توسعه پیدا کرده است. از سوی دیگر نرخ گذاری قیمت مناسبی نیست و این فعالیت‌ها را به سمت غیرمجاز سوق می‌دهد به نظرم باید تجدیدنظر شود.

وی خاطرنشان کرد:ماینرهای غیرمجاز باید توسط نهادها و دستگاه‌های ذیربط شناسایی شوند و شناسایی آن‌ها نیز کار پیچیده‌ای نیست، دستگاه و نهاد مربوط می‌تواند براساس میزان مصرف آن‌ها را شناسایی کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
پس برق کی مصرف میکنه خوب وقتی سرمایهگذاری نشده وقتی آب کمه وقتی ..... چرا باید برقی که متعلق به کل کشوره برای یک عده اینگونه پوزایی کند درحالیکه این افراد در کشور های دیگر قادر به انجام این کار نیستند چون باید کلی بابت هزینه برق مصرفی پرداخت کنند.
0
0
ناشناس
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
خوب کسر قابل توجهی از صنعت برق هم برقابی هست که بعلت خشکسالی شدید تولید آن متوقف یا کاسته شده، اگر این دو عامل با هم نبود کسری برق یا نداشتیم یا اندک می بود.
0
1
احسان
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
چرا خاموش کردن یک لامپ روشنایی کم مضر 10 وات تاثیر گذار است ولی ک ماینر با مصرف بالای 500 وات تاثیر گذار نیس مردم عقل دارند و میفهمند
0
0
ناشناس
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
علت رو درست گفته ایشون
یعنی کمبود برق نه بخاطر استخراج ارزمجازی که به دلیل عدم سرمایه گذاری در تولید برق بوده است
اما ایشون در خصوص راه حل ادرس اشتباهی داده است...شرکت برق حرارتی که یک شرکت کاملا تخصصی و متولی ساخت نیروگاه در کشور است فردی را مدیرعامل گذاشتن که مدرک معارف دارد در حالیکه باید یک فرد کاملا فنی میبود و ایشان گند زده به صنعت برق کشور
ضمن اینکه ساخت نیروگاه به دلیل هزینه بر بودن باید توسط دولت ها انجام شود اما نه اینکه برن دنبال چین و روسیه برا ساخت نیروگاه
0
0
ناشناس
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
خوبه همین چند روز پیش یک سوله با 7 هزار ماینر با مصرف 4 درصد برق شبکه کشور رو گرفتن میگن 13 هزار مزرعه دیگه هم شناسایی شده اونا چقد مصرف دارن مسئولان دانند و خدا
1
0
ناشناس
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
مصرف استخراج ماینر‌ها به صورت قانونی حدود ۳۰۰ مگاوات است و حدود هزار مگاوات به صورت غیرقانونی????
ببخشید شما اگه حساب و کتاب بلدی چطوری مردم را به این دردسر انداختید ؟؟؟؟؟؟؟؟
نمیتوانید مدیریت کنید استعفا را برای همین موافع گذاشته اند !!!!
ولی این صندلی ها انقدر جذاب هستند که دل کندن بسیار سخت است !!!!!!!
0
0
ناشناس
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
به باور من احتمالا این آمار اشتباه است. به نظر ،مصرف ماینر های مخفی و غیر مجاز که با دستکاری در کنتورها و یا تحت پوشش عناوین مجاز ی فعالیت دارند خیلی بیشتر از اینهاست. خیلی ساده است برای جهش در مصرف در هر شهر و ناحیه ای که در 5 سال گذشته اتفاق افتاده باید دلیل شفافی وجود داشته باشد در غیر این صورت مربوط به مصرف ماینر هاست از خود برقیها هم ممکن است کسانی دست داشته باشند. در برقهای خانگی و صنعتی هم دستکاریها در کنتور ها باعث مصرف بی رویه می شود اداره برق باید توان تست و کشف این دستکاریها را هم داشته باشد.
0
0
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
وبگردی