کد خبر: ۱۸۹۹۲
|
۱۶ تير ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۰

صنعت نان کشور دانش‌بنیان‌ها را جایگزین وارداتی‌ها می‌کند

با توجه به فرهنگ‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هر روز شرکت‌ها، صنوف و صنایع بیشتری برای تامین نیازهای فناورانه خود به جای واردات به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان رجوع می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، این بار صنعت نان و مواد غذایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شده است تا این صنعت را از واردات مواد بسیار گرانقیمت خارجی نجات دهد. بسیاری از واحدهای تولیدی نیز در تهیه این مواد به خاطر برخی محدودیت‌های تحریمی دچار مشکل هستند، تولید داخلی این محصولات می‌تواند، خدمت قابل توجهی به صنعت غذایی محسوب شود.

تامین امولسیفایرها، آنزیم و اسانس

یکی از مسائل مهم در صنایع غذایی، تولید نان و صنایع مرتبط با غلات، تامین امولسیفایرها، آنزیم و اسانس است.

هنگامی که آب و روغن مخلوط شده و به شدت تکان می خورند، قطرات روغن در آب و بالعکس پراکنده می‌شوند. هنگامی که تکان دادن متوقف می‌شود، فازها شروع به جدا شدن می کنند. با این حال، هنگامی که یک امولسیفایر به سیستم اضافه می شود، قطرات پراکنده باقی می مانند و امولسیون پایدار به دست می آید.

امولسیفایر‌ها دارای یک ماهیت دوگانه هستند، به این صورت که یک طرف آنها خاصیت آب دوستی دارد و طرف دیگر خاصیت روغن دوستی دارد. همین خاصیت باعث می‌شود که امولسیفایر بتواند با هر دو فاز ارتباط شیمیایی ایجاد کرده و به عنوان یک رابط بین این دو فاز عمل کند. این کار باعث می شود که امولسیون پایدار بماند و فازها از یکدیگر جدا نشوند.

علاوه بر توانایی این ترکیبات برای ایجاد امولسیون، توانایی برقراری ارتباط با دیگر مواد غذایی را دارند. به این ترتیب، می توان ویژگی های مختلفی را بدست آورد، به عنوان مثال، در تعامل با پروتئین‌ها یا کربوهیدرات‌ها، امولسیفایر ممکن است یک عامل هوادهی، نشاسته پیچیده و یا مهارکننده تشکیل بلور باشد. همین خصوصیات شیمیایی باعث شده است تا این ماده در صنایع غذایی کاربرد بسیار زیادی بیابد.

واردات این مواد از خارج از کشور باعث می‌شود که قیمت مواد غذایی دچار نوسان شود.

تامین امول سیفایر، آنزیم و اسانس های مورد استفاده در صنعت نان، با توجه به عدم تولید به میزان رفع نیاز در داخل کشور موجب شده این صنعت به واردات این مواد و آنزیم‌ها نیازمند باشد. همچنین این مواد همیشه در دسترس نیست و این باعث کمبود محصولاتی می‌شود که تولید آنها به این ماده و دیگر آنزیم‌ها بسته است.

پاستا و ماکارونی

پاستا یک محصول شبیه ماکارونی است که در سال‌های اخیر مصرف آن رواج فوق العاده زیادی یافته است. همچنین ماکارونی نیز در کشور مصرف زیادی دارد.

طراحی و ساخت سیستم هوشمند پیش بینی نوسانات دمایی و رطوبت پاستا و ماکارونی نام نیازمندی فناورانه دیگر صنعت غذایی است.

برای دستیابی به محصولی پایدار از نظر بیوشیمیایی و میکروبی با ماندگاری مناسب به اعمال فرایندهایی بر روی پاستا نیاز است. یکی از روش‌های رسیدن به این هدف.

خشک کردن پاستا تا میزان رطوبت نامطلوب برای رشد میکروب‌ها است. برای رسیدن به دمای مطلوب و تولید محصولی بهداشتی به سیستم های نیاز است که فرایند دمای محصول پاستا و ماکارونی را به دقت پیشبینی کند. این محصول در حال حاضر از خارج وارد میشود. در صورت تولید داخلی این محصول بازار قابل توجهی برای آن وجود دارد.

افزایش ماندگاری نان تست، باگت و ...

برخی اوقات انواع نان های باگت و نان تست برای مدت مدیدی در ساندویچیها، رستورانها و فروشگاهها باقی میماند، ماندگاری این محصولات به آنزیم‌ها و امولسی‌فایر‌های نیاز دارد که از خارج وارد میشود. این مواد، فرایند کپک زدن نان را به تعویق میاندازند.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی شرکت خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد که از این ظرفیت برخوردار هستند که این محصولات را تولید کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند از طریق تماس با مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ارسال نظرات
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
وبگردی