کد خبر: ۱۹۰۵۲
|
۱۹ تير ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۱
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

عقب ماندگی ایران از قافله استفاده از پنل‌های خورشید/ وزارت نیرو باید از محققان فعال در حوزه انرژی خورشیدی حمایت کند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: در زمینه استفاده از پنل های خورشیدی در کشور نتوانستیم سرمایه‌گذاری کنیم با وجود اینکه سرمایه‌گذارانی از خارج آمدند اما به دلیل نبود نوسانات نرخ ارز و مشکل جابجایی پول بخاطر تحریم ها سرمایه گذاری انجام نشد و این مهم باعث شد که ایران از قافله استفاده از فناوری پنل خورشیدی در کشور عقب بیفتد.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به کمبود برق و خاموشی‌های اخیر، اظهار کرد: براساس گفته مسئولان کمبود برق در کشور چیزی فراتر از استخراج رمز ارز‌ها است. کمبود برق به دلیل کاهش نزولات آسمانی و از کارافتادگی برخی از نیروگاه و عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است که نیاز بود براساس برنامه ششم توسعه یکسری سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها صورت می‌گرفت؛ ولی متاسفانه نه دولت در این بخش سرمایه گذاری کرده و نه اینکه امکان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را فراهم کردند امروز ما با این شرایط بحرانی در صنعت برق مواجه هستیم؛ چرا که خاموشی‌های گسترده در کشور با این شرایط قابل پیش بینی بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی و سندیکای برق از این جریان مهم برخوردار بودیم و متاسفانه جدی گرفته نشد. حتی اگر  اقدام به احداث نیروگاه کنیم حداقل دو سال زمان می‌برد که وارد مدار تولیدی شود واقعا شرایط نامناسبی تحمیل کشور شده است.

عقب ماندگی ایران از قافله استفاده از پنل‌های خورشید/ وزارت نیرو باید از محققان فعال در حوزه انرژی خورشیدی حمایت کند

صالحی با اشاره به عدم سرمایه گذاری دولت در صنعت برق، اظهار کرد: در گذشته دولت درآمد‌های نفتی داشت و  در آن زمان دولت پولدار بود و نیروگاه هم می‌ساخت حتی زمانی که مشخص شد که دولت با کسری درآمد مواجه شده بخش خصوص از طریق فاینانس در این زمینه وارد عرصه سرمایه‌گذاری شد اما نیاز است که اقتصاد ساخت نیروگاه و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها اقتصاد انرژی جواب دهد از آنجا که صنعت برق صنعتی است که تجاری سازی می‌شود قرار بود سرمایه گذاری صورت گیرد، ولی متاسفانه در این مسیر دولت مداخله کرد و به نوعی نیز خودش رقیب شد باعث شد که سرمایه گذاری در این صنعت صورت نگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: یکی از دلایل کمبود برق بخاطر عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است به دلیل همین بازیگردانی دولت و مداخله دولت باعث شد که این صنعت پیشرفت نکند. در آینده هم اگر بخواهیم نیروگاه بسازیم، چون دانش و توان فنی ساخت نیروگاه را در کشور داریم امروز ایران جزء بزرگترین نیروگاه سازان دنیاست. باید سازوکار اقتصاد انرژی در این صنعت رعایت شود و اجازه دهد که این‌ها بخش خودشان را توسعه دهند. بخشی از اقتصاد کشور به سمت آزادسازی حرکت کرده این‌ها می‌توانند از بخش خصوصی برق خریداری کنند.

صالحی با اشاره به اینکه اکثر کشور‌ها به سمت فناوری نوین از جمله پنل‌های خورشیدی حرکت کردند وضعیت ایران در این حوزه به چه صورت است؟ گفت: ارزان بودن انرژی فسیلی و همچنین طراحی تامین برق مورد نیاز کاخانه‌ها از طریق سوخت‌های فسیلی، طی سال‌های گذشته باعث شد تا به امروز نیازی به استفاده نیرو‌های پاک و تجدیدپذیری مانند خورشید نداشته باشیم، اما امروزه به علت گرانی سوخت‌های فسیلی و بهره مندی کشور از نعمت خورشید، راه اندازی و نگهداری راحت‌تر و مقرون به صرفه تر، اقبال استفاده از انرژی‌های خورشیدی را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از پنل‌های خورشیدی در کشور نتوانستیم سرمایه‌گذاری کنیم با وجود اینکه سرمایه‌گذارانی از خارج آمدند، اما به دلیل نبود نوسانات نرخ ارز و مشکل جابجایی پول بخاطر تحریم‌ها سرمایه گذاری انجام نشد و این مهم باعث شد که ایران از قافله استفاده از فناوری پنل خورشیدی در کشور عقب بیفتد.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر از این پتانسیل در کشور کم استفاده شده، اما با عزم جدی باید در این مسیر قرار گیریم، گفت: همواره حمایت‌های ستاد از این شرکت‌ها برای به کارگیری دستاورد‌های بومی است، اما معاونت علمی تنها یک بازو برای تحقق این هدف مهم است از این رو انتظار می‌رود که وزارت نیرو و ساتبا هم به این قضیه ورود پیدا کند. ما در ستاد انرژی بسته‌های تشویقی، حمایت‌ها و ضمانتنامه‌هایی برای محققان و شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته ایم تا به واسطه آن‌ها در مسیر قرار بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات سد راه محققان در حوزه انرژی‌های خورشیدی گفت: در بسیاری موارد می‌بینیم که سرمایه گذار وجود ندارد و از سوی دیگر بروکراسی‌های اداری دیده می‌شود که باید برطرف شوند و ما در پی این موضوع هستیم.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
وبگردی