کد خبر: ۱۹۰۸۹
|
۲۰ تير ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۲
در خانه نوآوری و فناوری ایران؛

۱۵ محصول حوزه حمل و نقل رونمایی شد

۱۵ محصول حوزه حمل و نقل در خانه نوآوری و فناوری ایران با حضور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی رونمایی شد.

به گزارش« نبض فناوری» ۱۵ محصول رونمایی شده شامل روغن هوایی کاربردی در هواپیماهای سبک و فوق سبک، سامانه تماس اضطراری، سامانه مدل‌سازی اطلاعات (مکانی و توصیفی)، ساختمان مبتنی بر فناوری اطلاعات مکانی، سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری‌های ژئوماتیک و نرم‎‌افزار سریع و آنلاین محاسبه شدت و مقدار شوری خاک در هر نقطه و هر زمان از ایران می‌شود.

همچنین از دیگر محصولات می‌توان به نرم‌افزار سریع و آنلاین محاسبه سطح زیرکشت برنج و تفکیک نوع پرمحصول و کم محصول، نرم‌افزار سریع و آنلاین محاسبه آشکارسازی تغییرات سطحی، با کاربردهای مختلف، سامانه‌ای برای جمع آوری اطلاعات هواشناسی، میز یک محوره، پایش و تهیه تصاویر هوایی و ماهواره‌ای و نقشه تراز ارتفاعی و کاربری اراضی، طراحی و ساخت دستگاه سنجش اصطکاک روی باند، سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی باند، بومی سازی قوای محرکه تمام برقی خودرو و فرستنده دیجیتال تلویزیونی ۳ کیلو وات و موتور مینی توربوجت اشاره کرد.

ایجاد ۳۵۰ هزار اشتغال مستقیم در اقتصاد دانش‌بنیان

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در این مراسم، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فرهنگ تازه‌ای وارد ادبیات کشور شده است، گفت: چند سالی است که اصطلاحات جدیدی مانند صندوق‌های خطرپذیر، دانش‌بنیان‌ها و غیره وارد ادبیات پژوهش کشور شده است. شکل‌گیری زیست بوم بزرگی با بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان و خلاق، هم موید این موضوع است.

ستاری افزود: بیش از ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده است و تعداد زیادی از صندوق بورسی که به تامین سرمایه ورود کرده‌اند همچنین انواع کارخانه‌های نوآوری و خیل عظیم جوانان که در ۱۰ هزار استارتاپ فعال هستند هم مستندات دیگری برای توسعه این فرهنگ در کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: شکل‌گیری اقتصاد جدیدی با ابعاد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال مستقیم بالای ۳۵۰ هزار نفر هم نتیجه توسعه علم و فناوری در کشور است. یک حرکت جدید و جدی با گردش اقتصاد بالا در کشور راه افتاده است و برخی شرکت‌ها فروش‌های میلیاردی را تجربه کرده‌اند.

ستاری درباره حوزه‌های پیشروی فناورانه کشور، گفت: در حوزه زیست فناوری، نانو، هوایی، هوافضا، سلول‌های بنیادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های دیجیتال و غیره سرآمد هستیم.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد این سال‌ها در حوزه علم و فناوری توسعه شرکت‌ها، تولید محصولات با فناوری و فروش و تجاری سازی این محصولات است‌. به عنوان مثال شرکتهای دانش بنیان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.‌

ستاری افزود: مفاهیم ایران ساخت و فناوری‌های خلاق هم حاصل همین تلاش‌ها است و امیدواریم این حرکت ادامه یابد.

وی بیان کرد: خوشحالم که نوآوری به صنعت خودرو رخنه کرده است اما باید تلاش کنیم صاحب صنعت باشیم نه مونتاژکار. در این صورت است که به متخصص، فناور و شرکت دانش بنیان نیاز داریم.

معاون علمی و فناوری با تاکید بر ضرورت استفاده از نوآوری در صنعت حمل و نقل گفت: تزریق نوآوری به صنعت خودرو آینده آن را تضمین می‌کند.

وی گفت: آینده صنعت حمل و نقل به هوشمندسازی وابسته است و باید تلاش کنیم پس از برقی سازی، مفهوم هوشمندسازی را در این صنعت نهادینه کنیم. این کار هم با تکمیل زنجیره آن امکانپذیر است.

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
وبگردی