۲۶ تير ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰
کاوشگر کنجکاوی کشف کرده که چه چیزی نشانه های قدیمی زندگی در مریخ را از بین می برد.

به گزارش «نبض فناوری»،  مطالعه جدید ناسا نشان داده که شواهد مربوط به زندگی باستان ممکن است از مناطقی از مریخ پاک شده باشد. مریخ نورد کنجکاوی آژانس فضایی آمریکا در هنگام بررسی سنگهای رسوبی غنی از گل رس در اطراف محل فرود خود در دهانه گیل این کشف شگفت آور را یافت.

خاک رس نشانه بزرگی برای اثبات حیات و همچنین یک ماده عالی برای ذخیره فسیل های میکروبی است. اما هنگامی که کنجکاوی از تکه های بستر خشک دریاچه دو نمونه از گل ماسه باستانی، یک سنگ رسوبی حاوی خاک رس برداشت، مربوط به همان زمان و مکان (3.5 میلیارد سال پیش و فقط 400 متر فاصله)، محققان دریافتند که یک تکه حاوی فقط نیمی از مقدار مورد انتظار مواد معدنی رس است. در عوض این تکه مقدار بیشتری اکسید آهن را در خود جای داده بود، ترکیباتی که رنگ زنگ زده به مریخ می بخشد.

تیم تحقیق معتقد است مقصر این عمل ناپدید شدن آب نمک است: آب فوق العاده نمکی که به لایه های رسی غنی از مواد معدنی نشت و آنها را بی ثبات می کند.

به گفته نویسندگان این تحقیق، روند تبدیل شیمیایی رسوبات دیاژنز نامیده می شود و حتی اگر پاک کننده برخی از شواهد مربوط به زندگی قدیمی در سطح آن باشد، می تواند زندگی جدیدی را در زیر مریخ ایجاد کند.

حتی اگر دیاژنز نشانه های زندگی در دریاچه اصلی را پاک کند، اما باعث ایجاد شرایط شیمیایی لازم برای حمایت از زندگی زیر سطحی می شود.

مأموریت کنجکاوی به مریخ 9 سال پیش آغاز شد، اما مریخ نورد همچنان به مطالعه سیاره سرخ پرداخته است. این شرکت اکنون با همکاری مریخ نورد جدید پرسی کار می کند که در فوریه 2021 به زمین نشست و وظیفه جمع آوری نمونه های سنگ و خاک برای بازگشت احتمالی به زمین را دارد.

تحقیقات انجام شده توسط کنجکاوی نه تنها نشان داده که چگونه آب و هوای مریخ تغییر کرده بلکه به پرسی کمک کرده تا تعیین کند که کدام نمونه های خاک را جمع آوری کند تا احتمال یافتن حیات افزایش یابد.

محققان یافته های خود را در تاریخ 9 ژوئیه در مجله Science منتشر کردند.

برچسب ها: مریخ ناسا کنجکاوی