کد خبر: ۱۹۶۲۹
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

یک سال کهکشان چقدر طول می کشد؟

خورشید در یک سال کهکشانی، که به عنوان یک سال کیهانی نیز شناخته می شود؛ به دور کهکشان راه شیری می چرخد.

به گزارش «نبض فناوری»، انسان ها با اندازه گیری حرکت زمین نسبت به خورشید، به حفظ زمان روی آوردند. چرخش زمین به دور خورشید در مقایسه با  سفر حماسی خورشید به دور کهکشان راه شیری بسیار ناچیز است.

به گفته کیت هاوکینز، استادیار نجوم در دانشگاه تگزاس، چرخش یکبار خورشید به دور مدار کهکشان راه شیری تقریباً 220 تا 230 میلیون سال زمین طول می کشد.

به عبارت دیگر اگر ما بخواهیم زمان را با این ساعت كهكشاني اندازه گيري كنيم، زمين حدود 16 سال سن دارد (در سال هاي كهكشاني، يا كيهاني)، خورشيد حدود 20 سال پيش تشكيل شده است و جهان تقريباً در حدود 60 ساله است.

سفر منظومه شمسی به دور کهکشان شبیه مدار زمین به دور خورشید است اما خورشید به جای اینکه به دور یک ستاره بچرخد، دور سیاهچاله بزرگ موجود در مرکز راه شیری می چرخد. این سیاهچاله گرانش فوق العاده ای بر اجسام نزدیک مرکز کهکشان وارد می کند، اما این گرانش است که به طور جمعی توسط مواد موجود در خود راه شیری اعمال می شود و خورشید را در مدار خود نگه می دارد.

خورشید با سرعت حدود 230 کیلومتر در ثانیه، تقریبا معادل 50000500هزار مایل در ساعت که به نوبه خود به دور دایره مرکز کهکشان می چرخد.

در مقایسه با یک سال زمینی، یک سال کهکشانی نشان دهنده زمان در مقیاس بزرگ است؛ اما این یک اندازه گیری ثابت در سراسر کهکشان نیست. آنچه ما زمینی ها یک سال کهکشانی می نامیم، مخصوص محل زمین در راه شیری است.

یک سال کهکشانی برای مکانی که زمین ما قرار دارد 220، 230 میلیون سال است؛ همین سال برای سایر ستاره های کهکشان متفاوت است.

عرض کهکشان حدود 100هزار سال نوری است و زمین نیز از مرکز آن حدود 28هزار  سال نوری فاصله دارد. اگر کهکشان را به عنوان یک شهر تصور کنید، زمین جایی در نزدیکی حومه شهر است. برای ستاره هایی که نزدیک به سیاهچاله  (مرکز شهر) می چرخند، یک سال کهکشانی نسبتاً کوتاه است.  در حومه، جایی که منظومه شمسی ما قرار دارد؛ سالهای کهکشان کمی طولانی تر است.

به عنوان مثال، عطارد، درونی ترین سیاره منظومه شمسی ما، در حدود 88 روز زمینی به دور خورشید می چرخد. اورانوس، هفتمین سیاره طبق استانداردهای زمین هر 84 سال یکبار به دور خورشید می گردد. پلوتون 248 سال زمینی طول می کشد تا یک چرخه مداری را به پایان برساند.

 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی