کد خبر: ۱۹۸۱۹
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

ایده ارز کلیتن متعلق به کدام شرکت است و عملکرد آن به چه صورت است؟

ایده‌ کلیتن متعلق به شرکت کاکائو (KAKAO) است. کاکائو یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارتی کره جنوبی است، بنابراین کلیتن نیز مانند بسیاری از بلاکچین‌های سازمانی دیگر، یک نسخه کپی‌شده از شبکه اتریوم است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال محبوبیت بیشتری در بین سرمایه‌گذاران کسب کرده به طوری که افرادی بسیاری وارد این عرصه شده‌اند. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که قبل از ورود باید آگاهی لازم را کسب کنند.

در این گزارش سعی می‌کنیم که یکی از ارز‌های دیجتیال را برای آشنایی سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.
ارز دیجیتال کلیتن بر مبنای یک بلاک چین متن باز به وجود آمده و قصد دارد پشتوانه‌ای برای مشاغل کره جنوبی از جمله کاکائو باشد. برخلاف اکثر بلاک چین‌های ارز دیجیتال، شبکه اصلی کلیتن کمتر از یک سال پس از عرضه اولیه KLAY و در ژوئن ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد.

شبکه اصلی کلیتن، با نام سابیرام (Cypress)، در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. در همان زمان این شبکه از بسیاری از رقبای طلایه دار خود جلوتر بود. بلاکچین کلیتن مشخصات زیر را ارائه می‌دهد.

ایده ارز کلیتن متعلق به کدام شرکت است و عملکرد آن به چه صورت است؟

هدف گذاری کلیتن برای گسترش فناوری بلاکچین میان میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است. بلاکچین خدمات محور کلیتن، بهترین ویژگی‌های بلاکچین‌های خصوصی و عمومی را ادغام می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از داده‌های غیرمتمرکز، حاکمیت توزیع شده، تأخیر کم، و مقیاس پذیری بالا، این بلاکچین به کمک ساختار مرکب خود قادر است تا این ویژگی‌ها را برآورده سازد. به عبارت دیگری ارز دیجیتال کلیتن (Klaytn) یکی از رمز ارز‌هایی است که اخیرا در بازار ارز‌های دیجیتال بر سر زبان‌ها افتاده است. کلیتن (Klaytn) در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک پلتفرم خدمات‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین راه‌اندازی شد که برای تسهیل پذیرش عمومی بلاک‌چین در میان عموم مردم، طراحی شده بود. این پلتفرم یک توکن قابل خرید و فروش به نام ارز دیجیتال کلیتن با نماد KLAY هم دارد.

ارز دیجیتال کلیتن (Klaytn) چیست؟

کلیتن (Klaytn) توکن پلتفرم کلیتن است. هدف کلیتن ادغام نظارت توزیع شده و کنترل غیرمتمرکز بلاک چین‌های عمومی با بلاک‌چین‌های خصوصی دارای کم تاخیر و مقیاس‌پذیری بالا در یک طراحی هیبرید کارآمد است. این پروتکل تحت یک مدل خدمات‌محور فعالیت می‌کند که به دنبال عمومی کردن اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) از طریق تعامل‌پذیری با دارایی‌های سازمانی قدیمی و کمک به هزینه‌های تراکنش برای کاربران نهایی، است.

ایده ارز کلیتن متعلق به کدام شرکت است و عملکرد آن به چه صورت است؟

این پروتکل ابزار‌هایی برای تحلیل داده ارائه می‌دهد که اختصاصا برای محیط‌های غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. سایر ویژگی‌های مربوط به برنامه‌نویسان شامل یک web IDE است که امکان تست سریع استفاده از قرارداد‌های هوشمند را فراهم کرده و یک سرویس مانیتورینگ که تحلیل شبکه را انجام می‌دهد.
ایده کلیتن متعلق به شرکت کاکائو (KAKAO) است. کاکائو یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارتی کره جنوبی است که ارزش بازار آن بیش از ۴۰ میلیارد دلار آمریکا است.

سازنده کلیتن چه کسی است؟

کلیتن توسط GroundX، یک کمپانی حوزه بلاک چین در کره جنوبی ایجاد شد که توسط جیسون هان تاسیس شده است. جیسون هان قبل از ورود به مشاغل شرکتی، محقق فوق دکترا در انستیتو پیشرفته علوم و فناوری کره (KAIST) بود که در آنجا تحقیق در حوزه رایانش توزیع شده را انجام داد.

در سال ۲۰۰۷، جیسون هان کمپانی کره‌ای NexR را تاسیس کرد که کلان داده و خدمات محاسبه ابری در سطح سازمانی را در طیف گسترده‌ای از صنایع، ارائه می‌دهد. او پس از آن که NexR توسط Korean Telecom خریداری شد، به عنوان مدیر ارشد اجرایی در آن شرکت باقی ماند، اما سپس در سال ۲۰۱۴، آن سمت را برای همکاری در تاسیس FuturePlay، یک شرکت سرمایه‌گذارای و تسریع پروژه‌های فناوری رها کرد. او در سال ۲۰۱۸ این شرکت را هم ترک کرد تا GroundX را تاسیس کند و در حال حاضر به عنوان مدیر ارشد اجرایی در آن مشغول به کار است.

عملکرد بلاکچین کلیتن

کلیتن نیز مانند بسیاری از بلاکچین‌های سازمانی دیگر، یک نسخه کپی‌شده از شبکه اتریوم است. البته این بلاک چین ارز دیجیتال کلیتن چند تفاوت جزئی با اتریوم دارد. کلیتن نیز از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) و تعداد محدودی اعتبارسنج، استفاده می‌کند. در نتیجه به دلیل تمرکز نسبی‌ای که دارد، بلاک تایم آن یک ثانیه است و می‌تواند تنها حدود ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند.

ایده ارز کلیتن متعلق به کدام شرکت است و عملکرد آن به چه صورت است؟

البته تعداد TPS کلیتن در اسناد مربوط به این ارز مشخص نشده‌است. اما از آنجایی که به نظر می‌رسد که کلیتن برای پیاده‌سازی قرارداد‌های هوشمند خود از یک کلون (clone) بدون تغییر ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده کرده، این رقم احتمالا چیزی در حدود ۴۰۰۰ TPS است. کارمزد‌های بلاک چین کلیتن نیز تقریباً یک دهم بلاک چین اتریوم است.

آینده ارز دیجیتال Klay

پلتفرم کلایتنن یک محیط توسعه عمومی برای خدمات انتقال ارزش بلاکچین است و اهداف بزرگی دارد. در صورتی که این اهداف را اجرایی نماید، آینده بسیار خوبی در پیش خواهد داشت. از طرفی، همکاری کلایتن با شرکت‌های در حال توسعه مسیری روشن برای رشد و تعالی این پلتفرم در آینده است. تحقیقات بازار در دنیای کریپتو کارنسی نشان داده است که این رمز ارز در این چند ماه اخیر با رشد خوبی همراه بوده است تا جایی که پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نیز ادامه داشته باشد.

به عبارت دیگر کلیتن برای توسعه بلاک چین رویکرد کلی‌گراتری پیش گرفته است. گرچه بقیه پروژه‌ها به دنبال برتری در یک حوزه پر تقاضای خاص (مانند رسانه یا NFT) هستند، اما کلیتن به دنبال جذب اپلیکیشن‌ها از تمام بخش‌های فضای رمز ارز‌ها است. کلیتن با ارائه دسترسی‌پذیری و تعامل‌پذیری در حال توسعه پلتفرمی است که کاربران و سازمان‌هایی با کمترین تجربه در حوزه ارز‌های دیجیتال را هدف قرار می‌دهد.

یک مزیت کلیدی کلیتن نسبت به رقبا، اعتبار آن است. در حالی که کمپانی‌های سنتی به فکر ایجاد تیم با کمترین پشتوانه شرکتی هستند، GroundX تحت مالکیت یک کمپانی بسیار معتبر با وفور تجربه و منابع است. ساختار نظارت بر این ارز توسط کمپانی‌های شریک به طور مستقیم کنترل می‌شود که بسیاری از آن‌ها نام‌های پرآوازه در حوزه‌های ارز دیجیتال و تکنولوژی هستند.

ایده ارز کلیتن متعلق به کدام شرکت است و عملکرد آن به چه صورت است؟

اگرچه انتقاداتی مانند عدم شفافیت و متمرکز بودن به کلیتن وارد است، اما به نظر می‌رسد که این سکه در مقایسه با برخی پروژه‌های ارز دیجیتال دارای برتری است. سکه‌ی کلیتن در کمال تعجب هنوز در بایننس و هوبی لیست نشده‌است. احتمالا هوبی و بایننس روی پروژه‌هایی که دارای حجم معاملات واقعی هستند و جذابیت بیشتری برای جامعه‌ی ارز‌های دیجیتال دارند، کار کنند. کلیتن به شدت در حال گسترش شبکه خود بوده است؛ و ویژگی‌ها و عملکرد‌های جدیدی را مرتبا به شبکه بلاکچین خود اضافه کرده است که آن را سریعتر و مقیاس پذیرتر ساخته است. با وجود طیف وسیعی از بازی‌ها و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT ها)، باز هم باید اذعان کرد که کلیتن نسبت به وعده خود صادق بوده است و توانسته تا برنامه‌های بلاکچینی (bApp) را به دست میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برساند. زمانیکه کاربران از بلاکچین این بستر استفاده کنند. بلافاصله در خواهند یافت که پلتفرم کلیتن بسیار کارآمد است؛ و با طراحی مرکب خود بهترین بلاکچین خصوصی و عمومی ممکن را فراهم می‌سازد.

یکی از نگرانی‌ها در مورد کلیتن، برای سرمایه گذاران توکن KLAY است. با سود ۱۰۰۰ درصدی در تنها دو ماه، امکانش وجود دارد که توکن KLAY دیگر بیش از حد خریداری شده باشد، و آماده عقب نشینی قیمت باشد. از سوی دیگر، از آنجا که این توکن به دنبال بازار‌هایی نه فقط در آسیا، بلکه در سراسر جهان است، می‌توان احتمال داد که شاید این توکن جای صعود داشته باشد. با وجود راه اندازی شبکه اصلی کلیتن در ژوئن ۲۰۱۹ تا به حال، عجیب است که زیاد در مورد این پروژه نشنیده ایم.

شاید در آینده، فرصت مناسبی برای ارزیابی وعده‌های کلیتن برای اجرای برنامه‌های بلاکچینی بدون شلوغی و ترافیک میسر شود، تا آنموقع باید تنها شاهد رشد سریع این پروژه و برنامه‌های آینده آن باشیم.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی