کد خبر: ۲۰۰۱۵
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

رباتی که دارو را به سیستم عصبی مغز تحویل می دهد+فیلم

در آینده، نانومیله های مغناطیسی تراز شده در کپسول آلژینات ممکن است بخشی از زرادخانه پیشرفته فناوری های تحویل دارو در اختیار پزشکان باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، مطالعه اخیر در Frontiers in Robotics و AI اولین مطالعه ای است که نحوه عملکرد چنین روباتهای کوچکی را به عنوان وسایل انتقال دارو در بافت عصبی مورد بررسی قرار می دهد. این مطالعه نشان می دهد که ربات های نرمی که با استفاده از میدان مغناطیسی کنترل می شود، می توانند در برابر جریان سیال حرکت کرده، از شیب ها بالا رفته و در بافت های عصبی مانند نخاع حرکت و مواد را در مکان های دقیق ذخیره و تحویل دهند.

درمان بیماری های سیستم عصبی مرکزی می تواند مشکل باشد. لامار مایر از Weinberg Medical Physics ، یک شرکت تجهیزات پزشکی مستقر در ایالات متحده گفت:تحویل داروها به صورت خوراکی یا داخل وریدی(به عنوان مثال ، برای هدف قرار دادن سرطانها یا بیماریهای عصبی) ممکن است بر نواحی بدن و سیستم عصبی تأثیر بگذارد که ارتباطی با بیماری ندارند. تحویل هدفمند دارو ممکن است منجر به بهبود اثربخشی و کاهش عوارض جانبی به دلیل کاهش دوز خارج از هدف شود.

تحویل هدفمند دارو با ربات های کوچک

یکی از راه های دستیابی به دوز هدف، استفاده از ربات های کوچک برای رساندن دارو به مکان های خاص است. در حالی که این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است، محققان انواع مختلفی از میکرو یا میلی ربات ها را توسعه داده اند که این هدف ظاهرا دور از دسترس را برآورده می کنند.

میدانهای مغناطیسی روش امیدوار کننده ای برای کنترل داخل بدن هستند، زیرا تحت تأثیر بافتها قرار ندارند و بسیار ایمن هستند. ربات های کوچک حاوی نانومیله مغناطیسی هستند و در یک پوسته کروی نرم قرار گرفته اند؛ این ویژگیها باید به آنها اجازه دهد در پاسخ به میدان مغناطیسی که در خارج اعمال می شود، با خیال راحت در بدن تکان بخورند و هدف آنها رسیدن به محل مورد نظر برای انتقال دارو است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی