کد خبر: ۲۰۰۹۴
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱
نبض فناوری بررسی کرد؛

ایران هوشمند ۱۴۰۴ چگونه محقق می‌شود؟ / از سند معماری شبکه ملی اطلاعات غافل نشوید

کارشناسان معتقدند امروزه شاهد یک فضای افسار گسیخته در حوزه فضای مجازی هستیم به گونه‌ای که از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی استفاده نشده است و در حوزه امنیت سایبری در وضعیت نامناسبی قرار داریم. به نظر می‌رسد برای دست یافتن به یک ایران هوشمند در تزار انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ باید به سمت استقرار حاکمیت سایبری حرکت کنیم که قدم نخست در این رابطه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات با لایحه‌های ششگانه است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با نزدیک شدن به رای اعتماد وزرا دولت سیزدهم کابینه خود را معرفی و لیست را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهند کرد. در این میان عیسی زارع پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران معرفی شده است. «عیسی زارع‌پور» معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم معرفی شد، متولد سال ۱۳۵۹است.

وی کارشناسی ارشد مهندسی کام‌پیوتر، گرایش نرم‌افزار را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و دکتری علوم و مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا دریافت کرده است. ضمن اینکه وی دارای مدرک پسا دکتری از دانشگاه‌های نیوساوت ولز استرالیا و صنعتی شریف است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات از سال ۱۳۹۶ عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است.

عیسی زارع پور برای کسب رای اعتماد مجلس امروز برنامه‌های اولویت دار خود را منتشر کرد. در این برنامه‌ها موضوعی که بیشتر حائز اهمیت بوده بحث اسـتفاده حداکثـری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظرفیت‌های فضای مجازی بـرای رسـیدن بـه ایرانـی هوشـمند در تـراز انقـلاب اسـلامی در افـق ۱۴۰۴ است.

در همین راستا سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، اظهار کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم می‌تواند تحول بسیار خوبی را در حوزه فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور ایجاد کند و این بدان دلیل است که ما هر چقدر به سمت استفاده هوشمند در عصری که عصر حاکمیت داده‌ها و حاکمیت سایبری کشور است حرکت کنیم، این فضا می‌تواند با در نظرگرفتن تمام ملزومات در حوزه انقلاب اسلامی که در تراز افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، باشد؛ بنابراین این مهم می‌تواند کشور را به سمت پیاده‌سازی اهداف گام دوم انقلاب پیش ببرد که هدف آن تمدن سازی نوین اسلامی است.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در این میان حائز است این است که ما در این عصر وقتی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و خیلی از فناوری‌ها مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات روبه می‌شویم این موضوع می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه در سطح جامعه شود. همچنین در صورت برخورد قانونی می‌تواند به پیشرفته جامعه در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کمک کند؛ بنابراین ایران هوشمند می‌تواند دستاورد‌های خوبی را در حوزه کارآفرینی و استارتاپ‌ها رقم بزند.

آل داود با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در کشور ما حاکمیت سایبری به صورت جدی دنبال نشده است، اظهار کرد: امروزه در کشور متاسفانه شاهد یک فضای افسار گسیخته در حوزه فضای مجازی هستیم به گونه‌ای که از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی استفاده نشده است و در حوزه امنیت سایبری در وضعیت نامناسبی قرار داریم. به نظر می‌رسد برای دست یافتن به یک ایران هوشمند در تزار انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ باید به سمت استقرار حاکمیت سایبری حرکت کنیم که قدم نخست در این رابطه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات با لایحه‌های ششگانه زیرساخت، سرویس خدمات، تولید محتوا، کاربران، مدیریت امنیت است تا زمانی که همانند بسیاری از کشور‌های پیشرفته مثل آمریکا، کره جنوبی، چین روسیه اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا مثل آلمان و انگلیس و برخی از کشور‌های دیگر مثل استرالیا و ژاپن و کشور‌های دارای شبکه ملی اطلاعات حرکت نکنیم نمی‌توانیم شاهد یک ایران هوشمند در کشور باشیم.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، گفت: امروزه در فضای ارتباطات و اطلاعات مخصوصا فضای مجازی شاهد اخبار جعلی و تهدیدات سایبری هستیم که جوانان این مرز و بوم را تهدید می‌کند؛ اگر می‌خواهیم به یک ایران هوشمند دست پیدا کنیم باید نسل جوان را از این فضا دور کنیم. در این راستا وزیر پیشنهادی دولیت سیزدهم یکسری از موارد را باید پیاده سازی کند. پیوست‌‎های رسانه و اقناع سازی و موضوعات مرتبط با هر کدام از طرح‌ها را باید داشته باشیم.

وی افزود: وزیر ارتباطات دولت سیزدهم وزارتخانه‌ای را می‌خواهد تحویل بگیرد که نگاهش بیشتر به سمت غرب گرایی بوده و یک فضای بسیار منفی در این وزارتخانه در دوران دولت روحانی حاکم بوده است تا جاییکه از پیاده سازی بی، چون و چرای دستورات سرویس WSUS تا پیاده سازی سند توسعه ۲۰۳۰ را در فناوری ارتباطات شاهد بودیم امیدواریم وزیر ارتباطات دولت سیزدهم این دو موضوع را در سطح کشور متوقف کند. کسانی که برای وزارت ارتباطات و فناوری منصوب می‌شوند فساد ستیز باشند تا بتوانند تمام نقاط کور را که در این وزارتخانه وجود داشته شفاف سازی کنند.

آل داود گفت: ایران هوشمند زمانی محقق می‌شود که از تکنولوژی هوشمند و به روز فناوری ارتباطات و اطلاعات استفاده کنیم. هم اکنون کره جنوبی پیام رسان پیشرفته‌ای دارد که ۸۰ سرویس را ارائه می‌دهد که نمونه بازری از هوشمندسازی و استفاده از فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در این زمینه می‌توان تجربیات استرالیا و کره جنوبی را پیاده کرد تا کشور از وابستگی خارج شود.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، اضافه کرد: یکی از ضعف‌های وزارت ارتباطات دولت دوازدهم بحث راه اندازی مرکز افتا بود که یک مرکز غیر قانونی است که دولت سیزدهم باید آن را متوقف کند زمانی که افتا در کشور راه اندازی شد بیشترین حملات سایبری را در کشور شاهد بودیم متاسفانه در این حوزه ضعیف عمل شده است. همکاری و تعامل وزارت ارتباطات و فناوری با سازمان پدافند غیرعامل و مرکز شورای عالی فضای مجازی هم یکی از حلقه‌های مفقوده دولت دوازدهم بود امیدواریم که در دولت جدید مورد توجه قرار گیرد. همچنین سند معماری از شبکه ملی اطلاعات و ساماندهی فضای مجازی به درستی اجرایی شود تا دیگر شاهد قانون گریزی در سطح وزارت وزارت ارتباطات نباشیم.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم در بحث این وزارتخانه بهره‌گیری از تجربیات کشور‌های پیشرفته در حوزه زیرساخت‌های سایبری و حاکمیت سایبری است که باید به صورت جد دنبال شود. در بحث فرهنگ سازی و ارتقای سواد جامعه وزارت ارتباطات می‌تواند نقش بسزایی در درآمد‌های کلان حوزه آی سی تی داشته باشد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی