کد خبر: ۲۰۱۱۹
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۸
در گفتگو با نبض فناوری مطرح کرد؛

حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی حلقه مفقوده حوزه ICT/ دولت باید به جای نگاه تصدی‌گرایانه از پتانسیل دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند شود

بسیاری از کارشناسان براین باورند که در کنار توسعه زیرساخت‌ها باید مقوله حکمرانی دیجیتال و تعاملات ‌بین‌المللی نباید به فراموشی سپرده شود؛ چرا که بحث افزایش ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین‌الملل با هدف فعال‌ کردن بازارهای اقتصادی و کسب‌وکار دیجیتال مرزی یکی از الزامات اساسی در این حوزه است.

حسین عمادی ابهری کارشناس فناوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: بحث دولت هوشمند و تحول در عرصه تحول دیجیتال یکی از موضوعات است که در دولت‌های گذشته بیشتر پرداخته نشده است تا جاییکه در این با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه هستیم. در همین راستا انتظار می‌رود که دولت سیزدهم بتواند با ارائه برنامه‌های مدون و توسعه زیرساخت‌ها تحولی شگرفی را در این حوزه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌ها باید مقوله حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی نباید به فراموشی سپرده شود؛ چرا که بحث افزایش ظرفیت ترانزیت مرز به مرز بین‌الملل با هدف فعال کردن بازار‌های اقتصادی و کسب‌وکار دیجیتال مرزی یکی از الزامات اساسی در این حوزه است.

براساس این گزارش طبق گفته برخی از مسئولان هوشمندسازی و تحول دیجیتال بیشتر به عدم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی امن و منفک از اینترنت (TDM –Mpls) و آشنا نبودن برخی مدیران ارشد کشور با فرصت‌ها و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و فناوری نوین از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حل چالش‌ها و همچنین انجام ماموریت‌ها و تکالیف در سطوح سازمانی و ملی با کیفیت و اثربخشی هوشمندانه است که بایستی در این زمینه تدابیری هوشمندانه اتخاذ شود.

این کارشناس حوزه فناوری ادامه داد: در این میان یکی از موضوعات اساسی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی به این عرصه است، بایستی دولت سیزدهم و وزیر جدید این دولت بتواند از ظرفیت بخش خصوصی و دانش‌بنیان به جای نگاه تصدی‌گرایانه بهره‌مند شود.
در کنار موارد فوق برخی از کارشناسان نیز معتقدند با وجود با توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و توجه به ظرفیت‌های موجود، حرکت‌های خوبی در طراحی و پیاده‌سازی محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی شکل گرفته است که می‌تواند پایه توسعه سریع برنامه ارائه شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم شود.

عمادی ابهری گفت: یکی از چالش‌های مهم در این حوزه نبود سند اولویت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف و عدم حضور فعال در بازار‌های منطقه و بین‌المللی است که متاسفانه این امر مهم مورد توجه جدی دولتمردان گذشته قرار نگرفته است. همچنین در بخش تولید سامانه‌های نرم‌افزاری و خدمات فنی و مهندسی، جای بسته‌های قانونی حمایتی ویژه برای کسب‌وکار‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات خالی است؛ این در حالیست که کشور‌های موفق در حوزه صادرات و فعالان حوزه تجارت خارجی در جهان، معتقدند که سهم بسیار زیادی از صادرات این کشور‌ها مدیون فعالیت‌های رایزنان آن‌ها است و انتظار می‌رود که در دولت سیزدهم این حلقه مفقوده مورد توجه آن‌ها قرار گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی