کد خبر: ۲۰۲۶۸
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰
در یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛

ساخت دستگاه اینتوبه بیمار مبتنی بر «وای فای»

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ویدئولارنگوسکوپ های بدون کابل و مانیتور شدند که در ۱۵ ثانیه می‌تواند یک بیمار را اینتوبه کند.

به گزارش« نبض فناوری» محمدرضا خواجوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: متخصصان بیهوشی و اپراتورهای آی سی یو در اتاق عمل برای دیدن حنجره و گذاشتن لوله داخل نای بیمار نیاز به دستگاهی دارند که به واسطه آن تصویر درستی را برای بکارگیری درست لوله‌های تنفس مصنوعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون دستگاهی که نمونه‌های خارجی آن در بیمارستان‌ها برای این منظور به کار گرفته می‌شود با استفاده از مانیتور است، گفت: دستگاه‌های موجود معمولاً دستگاه‌هایی هستند که معمولی بوده و نیاز به دید مستقیم پزشک دارد در این راستا موفق شدیم دستگاه ویدیولارنگوسکوپی را بسازیم که معایب نمونه‌های خارجی را می‌پوشاند، نیاز به برق ندارد و با اپلیکیشن ایرانی که برای آن طراحی کردیم با استفاده از وای فای بتواند تصاویری از نای بیمار را در اختیار اپراتور قرار دهد.

وی افزود: این دستگاهی که طراحی کردیم دوربین قوی با نور زیادتری دارد و تصاویر را به کمک وای فای به موبایل اپراتور منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده ویدیولارنگوسکوپ های جدید گفت: این دستگاه دارای تیغه منحصر به فردی است که مجهز به دوربین و نور بوده و نمای خوبی از حلق و حنجره بیمار به متخصص بیهوشی و یا اپراتور می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تصاویر این ویدیولارنگوسکوپ از طریق وای فای و نرم افزار به موبایل منتقل می‌شود و می‌توان از طریق اپلیکیشنی که بر اساس آن طراحی کردیم، در عرض ۱۵ ثانیه بیمار را این توبه کرد. این وسیله همچنین قابلیت تهیه و ثبت فیلم و عکس جهت کار آموزش و درمان را دارد.

این متخصص بیهوشی ادامه داد: ایرادات نمونه‌های خارجی در این دستگاه تولید داخل رفع شده و با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه شده است.

خواجوی ادامه داد: در ساخت این دستگاه سعی کردیم از تجهیزات ایرانی استفاده کنیم به طوری که ۷۵ درصد آن ایرانی و مابقی تجهیزات وارداتی بوده اما با این وجود یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارد.

استاد بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آمریکا، آلمان و کانادا سازنده این ویدیولارنگوسکوپ ها هستند، گفت: واردات این محصول به کشور ارزبری زیادی دارد ضمن اینکه معایبی هم دارند؛ قیمت این نمونه‌های خارجی برابر با ۱۰-۱۲ هزار دلار است. ما با ساخت این دستگاه توانستیم به جمع تولید کنندگان ویدیولارنگوسکوپ ها بپیوندیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: اکنون این دستگاه با مجوزها و استانداردهای بین‌المللی، تاییدیه انجمن بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت ساخته شده و اختراع آن به ثبت رسیده است. همچنین ایزوی بین‌المللی دستگاه نیز اخذ شده است.

وی در خصوص استفاده برخی بیمارستانها از این محصول ایرانی گفت: تاکنون ۲۰ بیمارستان تهران توانسته‌اند این دستگاه را از شرکت ما تهیه کنند و مورد استفاده قرار دهند. درصدد هستیم که در آینده دستگاه‌های اندوسکوپی، کولونوسکوپی و … را به تولید برسانیم.

خواجوی خاطرنشان کرد: این دستگاه در شرایط فعلی مواجهه با کرونا ویروس در افزایش سرعت عمل این توبه کردن بیماران نقش قابل توجهی خواهد داشت.
منبع: مهر

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی