کد خبر: ۲۰۳۱۷
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۵
زارع پور:

قول می‌دهم ظرف ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنم/ فرصت‌های فضای مجازی بیشتر از آسیب‌های آن است

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:متاسفانه به غلط عده‌ای فکر می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می‌شود. بنده به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت:  افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام. در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

زارع پور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم نقد پذیرم و در هر موقعیتی نقطه نظرات کارشناسان و نخبگان را روی سر می‌گذاریم و توجه خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صحبت‌هایم را در دو بخش شرح حال و برنامه‌ها برای وزارت ارتباطات اعلام می‌کنم، گفت: متولد سال ۱۳۵۹ در اسلام آباد غرب کرمانشاه هستم که تمام رشدم را در همین منطقه محروم داشتم. همچنین عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت بودم که تمام مقاطع لیسانس، پسا لیسانس و دکترایم در همین رشته گذرانده ام و همچنین در دانشگاه نیو سالت ولز استرالیا تحصیل کردم و سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال را در کارنامه خود دارم.

وی افزود: افتخار می‌کنم در دوران مسئولیت در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی صد‌ها شرکت پا گرفتند.

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه قوه قضائیه نیز در حوزه‌های مختلف با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانم مدیر مجموعه جوانان با پشتکار هستم و کار مراجعان و مردم را در قوه قضاییه تسهیل کردیم.

وی افزود: اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گیرم و با کار و مجاهدت شبانه روزی همه ظرفیت‌های فناوری مهم را به کار گیریم تا جایگاه انقلاب اسلامی را ارتقا دهیم و ایرانی هوشمند را رقم بزنیم.

زارع پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است، گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد، چون هر اقدامی می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت: الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت، پس باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم، الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور با بیان اینکه فضای مجازی، ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه ام آورده ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰ سال است می‌خواهیم اجرا کنیم، ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته اند، ولی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشور‌های مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.  

وی ادامه داد: مسئله، این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، گفت: در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان در مورد فاقد زمان‌بندی بودن برنامه‌های پیشنهادی تصریح کرد: هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلاان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتباطات را محقق خواهم کرد.

زارع پور با بیان اینکه امکان اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد، گفت: از صد‌ها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف ۱/۵ سال آینده این مسئله را در همه جا حل خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: تحقق دولت الکترونیکی از دیگر اولویت‌های بنده می‌باشد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های گذشته ما هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم. ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

زارع‌پور در ادامه گفت: بنده با سابقه یک دهه کار در الکترونیکی کردن خدمات عرض می‌کنم که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام بردارم و ۳۰ پله جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در شاخص‌های جهانی ارتقاء دهم. از سویی دیگر با همکاری با سازمان امور استخدامی به سمت استفاده از هوش مصنوعی به جای مداخلات انسانی در برخی از امور گام بردارم.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از دیگر اولویت‌های بنده است در برخی از کشور‌های دیگر نیرو‌های جوان آن درآمدی بیش از درآمد نفتی ما از حوزه برنامه‌نویسی دارند. بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کنم. اخیرا شنیدیم که یکی از کشور‌های همسایه ویزای طلایی برای جذب برنامه‌نویس در نظر گرفته است اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند حتی کشور‌هایی که این فناوری را تولید کردند ابزار‌هایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند. ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر از نظرات و دغدغه‌های تمام کاربران استفاده خواهیم کرد. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا وظیفه ماست. چرا یک پلت‌فرم خارجی باید به خود اجازه دهد تا اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند؟ در بحث صنعت فضایی نیز متاسفانه به دلیل نگاه سیاست زده در سالیان گذشته از ظرفیت‌ها غافل شدیم. مردم هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی را در دهه ۸۰ فراموش نکرده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. بنده قول می‌دهم از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کنم. بنده در حوزه خدمات پستی و مالی برنامه‌های متعددی دارم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
چرا میخاهند ایرانیان را از هر نظر در محدودیت نگه دارند و انها را از وجود دانش و مواهیب روز دنیا محروم سازند ..
1
0
ناشناس
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
ببخشید شما؟
0
0
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی