ارائه خدمات تجاری سازی به بیش از ۲۵۰ دانش بنیان و استارتاپ/ باید زیرساختهای صادراتی در کشور اصلاح شود
محمدرضا علومی مجومرد مدیرعامل شرکت دانشبنیان راهکار تجارت پویا سورنا، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت از ابتدای سال ۹۲ با موضوع توسعه و انتقال فناوری و ارائه خدمات تجاریسازی فعالیت خود را شروع کرد، اظهار کرد: تاکنون نزدیک هزار شرکت فناوری و دانش بنیان و استارتاپ از خدمات این شرکت بهرهمند شدند.
وی تصریح کرد: این شرکتها خدماتی در حوزه تجاری سازی و توسعه و انتقال تکنولوژی دریافت کردند به طوریکه با اخذ این خدمات دستاوردهای شاخصی در شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ رقم خورده است. تا جاییکه در این زمینه برای ۲۰۰ پروژه به روشهای مختلف تامین مالی صورت گرفته است.
علومی ادامه داد: در حوزه توسعه و اصلاح ساختار بازار نیز به ۲۰۰ پروژه خدمات رسانی شده است. در حوزه توانندسازی کسب وکار و تبادل فناوری خدماتی نیز ارائه شده است. این شرکت کارگزار فن بازار شبکه ملی ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی است.
علومی افزود: مشاوره و اجرای عملیات و توسعه بازار شرکتها فعالیتهای گستردهای را انجام داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که تا پایان سالجاری نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ از خدمات این شرکت استفاده کنند. پارک علم و فناوری یزد و شبکه فن بازار ایران در این زمینه همکاریهای خوبی را انجام دادند به علاوه اینکه یکسری حمایت مالی نیز کمک میکنند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: تقریبا از سال ۹۴ جزء کارگزار فن بازار ملی ایران هستیم و طی سه دوره جزء فن بازار برتر کشور شناخته شدیم.
وی افزود: چالش عمده کشور این است که شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ در حوزه تجاری سازی با مشکلاتی مواجه است که بایستی زیرساختهای آن اصلاح شود. این شرکت برای توسعه انتقال فناوری بیش از ۵۰ درصد شرکتهای دانش بنیان خدماتی را ارائه کرده است که قبلا وارداتی بوده واینکه نوآوری و فناوری بومی این خاصیت را دارد میتوان گفت؛ شبکه فن بازار بیشتر تبادل فناوری را در کشور انجام میدهد ما برای رفع موانع تجاری بیش از ۵۰ همکاری کردیم.
علومی تصریح کرد: ماموریت بنیادین مرکز توسعه و انتقال فناوری سورنا، مشارکت در رشد و بالندگی کشور با ایجاد فرصت ارائه دانش و فناوری تولید شده توسط بخشهای علمی، پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان میباشد. در این راستا مرکز سورنا سعی در جذب سرمایه و توسعه بازار جهت ارائه شایسته فناوری پیشرفته بومی را دارد.
وی، معرفی و ایجاد برندهای بومی و رفع وابستگی کشور به واردات فناوری، دستیابی ایران به جایگاهی برتر و تاثیرگذار در عرصه توسعه و انتقال فناوری، ایجاد و توسعه راهکارهای هم افزایی بین صنعتگران و ارائه دهندگان خدمات و محصولات فناوری، ارتقاء توان علمی و تخصصی مدیران واحدهای صنعتی، توسعه صنعتی مناطق از طریق ارتقای بهرهوری و سطح کیفی خدمات فناوری، تجاریسازی تکنولوژیها و فناوریهای نوین، ایجاد فرصتهای شغلی مفید و لازم برای توسعه فناوری، تجزیه و تحلیل بازار و تعیین بازار هدف متناسب با نوع فناوری بومی، توسعه شبکه لجستیک جهانی فناوریهای بومی، بسترسازی مناسب جهت توسعه و جذب سرمایه در حوزههای علمی، فناوری و اقتصادی، ترویج اهمیت و جایگاه فناوری در سطح جامعه، توسعه صادرات و افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکتهای فناور داخلی در سطح بین المللی، توسعه بازار محصولات شرکتهای فناور و ورود به بازارهای جدید با قیمت کاملا رقابتی و عدم محدودیت فیزیکی، انسجام و همافزایی بیشتر شرکتهای فناور و دانش بنیان و معرفی کانالهای جدید کسب درآمد برای شرکتهای فناور و دانش بنیان از عمده اهداف توسعه انتقال فناوری در این شرکت دانش بنیان است.