کد خبر: ۲۰۶۰۰
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

آیا احراز هویت، سبب کوچ اجباری کاربران ایرانی‌ها از صرافی بایننس می‌شود؟

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، گفت: به طور حتم اولین چیزی که در هر فعالیت اقتصادی حاکمیت‌ها به آن می‌پردازند بحث سهم اقتصاد کشورها از درآمدها است به همین منظور برای اطمینان و اعتماد بخشی به این فعالیت باید احراز هویت در راستای شفاف سازی فعالیت‌ها صورت گیرد.

محمدرضا شرفی رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوال مبنی براینکه چرا صرافی بایننس برخلاف بقیه صرافی‌های خارجی که دسترسی کاربران تحریمی از جمله ایرانی‌ها را محدود کرده و هشدار داده دارایی‌های خود را خارج کنند، اظهار کرد: این موضوع به این دلیل مطرح شده که احراز هویت از کاربران ارز‌های دیجیتال صورت گیرد. این مهم در تمام کشور‌ها انجام می‌شود. در همه دنیا با توجه توسعه روز افزون طبیعتا حاکمیت‌ها به این ست و سو سوق پیدا کردند که فعالیت در این حوزه را قانونمند کنند.

وی تصریح کرد: به طور حتم اولین چیزی که در هر فعالیت اقتصادی حاکمیت‌ها به آن می‌پردازند بحث سهم اقتصاد کشور‌ها از درآمد‌ها است؛ بنابراین اولین رویکرد‌ها این است که به این سمت حرکت کنند. به همین منظور باید احراز هویت انجام شود اگر کاربر ناشناس باشند امکان رصد آن سخت خواهد بود.

شرفی گفت: از طرف دیگر احراز هویت به شفاف سازی فعالیت‌ها کمک می‌کند. تنها بحث فرار مالیات نیست بلکه بحث پولشوییی، قاچاق مواد مخدر و سایر موارد نیز مطرح است. در همه دنیا شفافیت مالی را حاکمیت‌ها انجام می‌دهند.

گفتنی است؛ صرافی بایننس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده با وجود قطع دسترسی کاربران برخی کشور‌ها از جمله ایران به معاملات ارز دیجیتال، همچنان به آن‌ها فرصت داده تا دارایی‌هایشان را از حساب کاربری خود خارج کنند و اگر پیش از این سفارش خرید یا فروش ارسال کرده‌اند، آن را لغو کنند. پشتیبانی صرافی بایننس در پاسخ به یکی از کابران ایرانی گفته نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا به کاربرانش در سراسر دنیا خدمات ارائه کند. این تصمیم با توجه به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل و خزانه‌داری آمریکا و چند نهاد دیگر گرفته شده و به همین خاطر متاسف هستند که نمی‌توانند به ایرانی‌ها خدمات دهند. در اسرع وقت موجودی‌های خود را برداشت کنید.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، تأکید کرد: احراز هوست به شفافیت و توسعه این فناوری کمک قابل توجهی خواهد کرد. شاید کسی که کاربر یک سیستم است با عدم شفافیت موافق باشد؛ ولی آیا جامعه با این موضوع موافق است؟ متاسفانه برخی اعتقاد براین دارند که می‌خواهند از طریق به دارایی افراد دسترسی پیدا کنند و مالیات بیشتری از آن‌ها دریافت کنند در حالیکه چنین نیست. ما از جامعه صحبت می‌کنیم که روابط و ساختار‌های در دل آن تعریف شده است و نمی‌توان صرفا بخاطر منافع یک نفر کل ساختار را زیر سوال برد.

شرفی گفت: مشکل کاربران ایرانی این است وقتی بخواهند احراز هویت کنند باید طبق تمام پلتفرم‌هایی که تحت قوانین بین‌المللی است، فعالیت و شفافیت را رعایت کنند. همچنین به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند به طور حتم بخاطر مسائل FATF و تحریم‌ها به کاربران ایرانی خدمات ارائه نخواهند کرد و این خود چالش به حساب می‌آید.

وقتی بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین صرافی دنیا پشت کاربران ایرانی را خالی می‌کند و دسترسی به معاملات را می‌بندد، نمی‌توان توقع دیگری از سایر صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی داشت. این بدعهدی‌ها می‌تواند باعث شود فعالان بازار رمزارز‌ها برای ادامه کارشان سراغ صرافی‌های ایرانی بروند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی