کد خبر: ۲۰۶۷۸
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

توانمندسازی مدیریت هوشمند آب با استفاده از فناوری‌های نوین

کارشناسان معتقدند که استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی را در بخش آب و انرژی فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه استفاده از فناوری ارتباطات در صنایع مختلف به ویژه آب و برق طی سال‌های اخیر روند چشمگیری به خود گرفته است تا جاییکه عملکرد شاخصی را در این عرصه به جا گذاشته است. افزایش روزافزون تقاضا و هزینه‌های فراهم کردن آب، خشکسالی‌ها و ناپایداری‌هایی که به دنبال آن‌ها وجود دارد، دولت‌ها را به فکر یافتن راهکار‌هایی برای جلوگیری از هدررفت، کاهش مصرف، استفاده کارا و در نتیجه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در حوزه‌ها انداخته است.

براساس این گزارش فناوری‌های جدید در تلاشند که بتوانند برای غلبه بر مشکل کمبود آب تازه به کسب‌وکار‌ها کمک کنند. البته مهم‌ترین نکته در زمینه تکنولوژی آب مسئله تصفیه‌آب است. امروزه اکثر کسب‌وکار‌ها بیشتر به تکنولوژی‌های نوظهور روی آورده‌اند که بتوانند در قرن حاضر در حداقل زمان ممکن به آب ایده‌آل دست پیدا کنند.

سجاد عبادی کارشناس مسائل آب و انرژی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: امروزه با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی باعث شده که برخی از مناطق کشور با افت فشار آب و خشکسالی مواجه شوند، از سوی دیگر فرسودگی برخی از تجهیزات باعث شده که روند آبرسانی نیز با مشکل روبرو شود.
کارشناسان معتقدند که استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی را در بخش آب و انرژی فراهم سازد.

عبادی تصریح کرد: در راهبرد‌های مدیریت مصرف، مبنا بر این است که با استفاده از تکنولوژی‌های کارآمد آبی، تجهیزات کاهنده مصرف و نیز با بهبود راندمان مصرف آب، از هدررفت و نابودی این منابع جلوگیری شود.

این کارشناس افزود: فن آوری‌هایی نظیر سنجش از دور ماهواره‌ای در ترکیب با حسگر‌های وب معنایی و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی می‌توانند بستر را برای دستیابی به اطلاعات راجع به میزان آب مصرفی، ردیابی و پیش بینی سطح رودخانه ها، منابع آب و شناسایی منابع جدید کمک کند.

وی اظهار کرد: در مجموع تغییرات تکنولوژیک و دستیابی به فناوری‌های نوین می‌تواند بر در دسترس بودن یا عرضه آب، تقاضا برای آب و میزان مصرف آن تاثیر گذار باشد؛ چراکه پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه صنعت آب، از قبیل فناوری نانو در تصفیه، آب‌شیرین‌کن آب دریا، آبگرمکن‌های بهداشتی در محیط کار، سیستم‌های آبیاری نوین و تکنیک‌های مدیریت آبیاری کامپیوتری (IOT)، کاربران را قادر به صرفه‌جویی در آب می‌کند.

ارسال نظرات
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
وبگردی