کد خبر: ۲۰۸۸۲
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

خطرمسدودسازی گوشی شیائومی بیخ گوش کاربران ایرانی/ مسئولان به صدور بیانه اکتفا نکنند

پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، با بیان اینکه 30 درصد کاربران ایرانی از گوشی شیائومی استفاده می‌کنند، گفت: این خطر بیخ گوش اینهاست که با مشکل لاک شدن و مسدود مواجه شوند.

حمید ضیایی‌پرور پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در رابطه با مسدود کردن گوشی‌های شیائومی توسط شرکت چینی در ایران، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ گوشی تلفن همراهی و هیچ سازنده تلفن آمریکایی، کره‌ای، فنلاند و چینی در ایران نماینده رسمی ندارد، بنابراین واردات هر نوع گوشی تلفن همراه نه قدیمی‌ها، فعلا غیرقانونی و از مجاری غیررسمی وارد کشور می‌شود. طبیعی است وقتی یک برند در یک کشور نمایندگی نداشته باشد هیچ تضمینی برای پشتیبانی و جلوگیری از مشکلات و تضمین حقوق مصرف کننده را نداریم.

وی تصریح کرد: در واقع ایرانیان یاد گرفتند که خودشان گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند به قول سیاسیون که تحریم‌ها و مقررات و ضوابط بین المللی را دور بزنند. متاسفانه اینکه هر ازگاهی اپ‌ها و پلتفرم‌های ایرانی را محدود و تحریم می‌کنند این بخاطر این است چارچوب ضوابط و روابط بین‌اللملی را نپذیرفتیم و در آن بازار حضور نداریم. همانطور که در مباحث سیاسی، اقتصادی صدور و ورود کالا و صادرات نفت و مسائل هسته‌ای با نظام بین‌اللملی چالش داریم و بخشی از این مشکلات به تحریم‌ها برمی‌گردد و مرتبط با نظام بانکی است.

خطرمسدودسازی گوشی شیائومی بیخ گوش کاربران ایرانی/ مسئولان به صدور بیانه اکتفا نکنندضیایی‌پرور به نبض فناوری گفت: نکته دوم بسیاری از کمپانی‌های بزرگ بین‌اللملی به دلیل اینکه در نقاط مختلف دنیا فعالیت می‌کند عمدتا مبادلاتشان با دلار است لذا این‌ها هیچوقت با قوانینی که آمریکا گذاشتند ریسک را قبول نمی‌کنند. مثلا بازار یک کشوری مثل ایران را بخواهند حفظ کنند و از سوی دیگر مورد تحریم‌ها قرار بگیرند چند سال پیش در مورد هواوی این مسئله رخ داد آمریکا مسدود کرد؛ بنابراین چالش ما در مسائل سیاسی با آمریکا باعث می‌شود که این تحریم‎‌ها دامنگیر همه بخش‌ها شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه ۳۰ درصد کاربران ایرانی از گوشی شیائومی استفاده می‌کنند، گفت: این خطر بیخ گوش اینهاست که با مشکل لاک شدن و مسدود مواجه شوند. می‌توان این سوال باشد که آیا گوشی سامسونگ، اپل، نوکیا در امان هستند، هیچکدام از این‌ها در امان نیستند.

وی افزود: حداکثر کاری که مسئولان می‌توانند انجام بدهند بیانیه صادر کنند و از مراجع حقوقی پیگیری کنند. مگر چند روز پیش چند اپ از گوگل حذف نشده بود که وزارت ارتباطات تنها بیانیه صادر کرد و به آن اکتفا کرد. متاسفانه در مورد گوشی شیائومی بعضی از کاربران در کشور‌های کوبا و سوریه ریپورت و گوشیشان لاک شده است گوشی‌هایی بوده که گوشی‌ها را به مفصد دیگر ستاپ کرده است. سریال نامبر و ویژگی‌ها و ......؛ اما در ایران هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. این امکان وجود دارد که گوشی‌ها مسدود شود.

ضیایی پرور ادامه داد: اگر مسئولان بتوانند به صورت قانونی نمایندگی ایجاد کنند این اتفاق رخ نخواهد داد، ولی بازم مشکل تحریم و مسائل تحریم وجود دارد. از آنجا که ایران با چین روابط دوستانه و تجاری دارد می‌تواند از طریق دیپلماسی این مشکل را برطرف کنند. اما در این میان مسائل کلانی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کنند.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی